شاهین نماینده صنعت خودرو ایران است

شاهین نماینده صنعت خودرو ایران است به گزارش سیب پال خودروی شاهین سدان سایپایی ها که این روزها طرفداران خاصی هم دارد، همچون خودروهایی است که در اثر همت زنجیره تأمین و البته نارنجی پوشان جاده مخصوص به تولید رسیده است.



به گزارش سیب پال به نقل از مهر به نقل از سایپا، در صنعت خودرو وقتی صحبت از کیفیت محصول می شود، در واقع سخن از یک مقوله کلی اما با دو حوزه متفاوت می باشد. چونکه هر چند محصول نهایی که به دست مشتری می رسد یک پکیج کلی از کیفیت را نمایان می کند، اما حقیقت اینجاست که هر قطعه از خودرو دارای کیفیت و استاندارد مختص به خود است و در نهایت عملکرد چند هزار قطعه یک خودرو است که نشان می دهد، سازنده چقدر به مقوله کیفیت اهمیت می دهد.
به طور کلی باید کیفیت را به دو دسته مختلف تقسیم کرد. بخش اول در ارتباط با زنجیره تأمین است. جایی که منابع تولید کننده قطعات وظیفه دارند، کیفیت قطعه یا مجموعه های تولیدی خویش را به استانداردهای مورد نظر خود و خودروساز برسانند. در این بخش خودروسازان استانداردهای کلی دارند که قطعه سازان پس از عرضه قطعات خود موظف به رعایت آنها هستند. اما فراموش نکنیم گاهی برخی از خودرو ها در سگمنتی خاص قرار می گیرند که این مورد سبب می شود، حساسیت خودروسازان نسبت به قطعات به کار رفته در یک محصول خاص دوچندان شود.
به طور مثال ازنظر کیفی قطعاتی که درخودروهایی چون سدان های نیمه لوکس به کارگیری می شود، از نظر عملکرد، طول عمر و متریال نسبت به قطعاتی که برای یک هاچ بک نسبتاً اقتصادی شهری مورد استفاده قرار می گیرند، تفاوت های بسیاری دارد. ضمن اینکه قیمت تمام شده این قطعات هم متفاوت می باشد و بدون شک قطعه با کیفیت تر هزینه ساخت بالاتری دارد. به کارگیری این قطعات با کیفیت دریک محصول درانتها قیمت تمام شده آن خودرو را بالا می برد و البته کیفیت بهتری در اختیار مشتری قرار می دهد که باعث رضایت مندی خواهد شد. در نتیجه نقش زنجیره تأمین در کیفیت یک خودرو نقشی اساسی و پایه بشمار می رود.
در حوزه قطعه سازی در ایران، در سالهای گذشته در ارتباط با همکاران خارجی تجاربی کسب شده است که به کارگیری آنها در دوران تحریم سبب شده خیلی از قطعات وارداتی در فهرست داخلی سازی خودرو ها قرار بگیرند و بنابراین قطعه سازان کشور در دوران تحریم توانستند دانش فنی جدید کسب کنند. به طورمثال خودروی شاهین سدان سایپایی ها که این روزها طرفداران خاصی هم دارد، همچون خودروهایی است که در اثر همت زنجیره تأمین و البته نارنجی پوشان جاده مخصوص به تولید رسیده است.
این خودرو بخصوص در بخش قطعات الکترونیکی یکی از نخستین دستاوردهای صنعت خودروسازی کشور در حوزه داخلی سازی است. چونکه این پروژه که در ابتدا تأمین کنندگانی خارجی داشت، با برخورد به سد تحریم ها تا اندازه ای از برنامه های خود عقب ماند اما همت و دانش متخصصان داخلی سدهای تحریم را شکست و امروز این خودرو باکیفیت مناسب در سبد فروش سازنده قرار گرفته است. گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری یا ۳ ساله این خودرو که برای نخستین بار روی یک محصول داخلی اعمال شده است، شاید بهترین مهر تأیید بر کیفیت این خودرو باشد.
اما بخش دوم کیفیت در یک خودرو به فرایند تولید باز می گردد. در این بخش خطوط تولید و ابزارهای یک خط مونتاژ مدرن در نهایت محصولی بسیار با کیفیت تر پدید می آورد. به صورت مثال کافی است، گان های جوش قطعات بدنه در عمق نقطه جوش های خود کیفیت لازم را نداشته باشند. در این صورت اساسا خودرویی از خط تولید خارج می شود که علاوه بر عدم ایمنی کافی، پس از مدتی صداهای مزاحم در آن به گوش می رسد. در واقع اتوماسیون تولید بی کیفیت می تواند همه زحمات زنجیره تأمین در این عرصه را بر باد بدهد و یا با پوشش تکمیلی کیفیت در تولید، محصولی راهی بازار کند که سبب جلب رضایت و وفای مشتریان به برند شود.
خودرویی چون شاهین را باید دستاوردی ازخودباوری در صنعت خودرو ایران به حساب آورد که نشانه های بلندی از کیفیت را نشان داده است. حاصل این خودباوری قبولی در تست تصادف ECE R۹۵ اروپا/ تأییدیه ECE R۹۵ توسط خودروی شاهین است که یکی از آزمون های در ارتباط با دریافت مجوز فروش محصول در اتحادیه اروپا به شمار می شود.
تست ECE R۹۵ که در آن یک جسم ۹۵۰ کیلوگرمی با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت با خودرو ثابت برخورد می کند، سلامت سرنشینان در برخورد از کنار را مورد بررسی قرار می دهد. این تست که یکی از سخت ترین ها در بخش سازه کناری یا Side خودرو است، بر روی شاهین هم در یکی از مراکز تست اروپا انجام شده و این خودرو توانست از این تست سربلند بیرون بیاید.
حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C، مهار صحیح نیروی وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها بعد از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و پیشگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی همچون نکاتی است که در انتها این تست مورد بررسی متخصصین قرار می گیرد.
البته این همه دستاورد تلاشگران صنعت خودرو ایران در سخت ترین دوران این صنعت نیست. چونکه شاهین بعنوان نماینده این صنعت توانسته در تست سیستم ایربگ هم استاندارد ECE را در اروپا دریافت کند. این تست که اخیرا ویدئو آن هم از سوی سایپا انتشار یافته است، شاخص هایی چون میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تأثیرگذاری در استانداردهای مختلف را مورد بررسی قرار می دهد و معیار اصلی صحه گذاری و اعطای مجوزهای مختلف «ای مارک» و ECE است. در واقع آنچه که امروز از موفقیت های خودروی شاهین درحوزه کیفیت و ایمنی باید نتیجه گرفت، ساخت یک خودرو مناسب توسط سایپا نیست، بلکه باید این خودرو را نتیجه مدیریت فرآیندهای ساخت و تولید یک پلت فرم و البته شناخت و استفاده صحیح از پتانسیل های داخلی به حساب آورد. امروز شاهین نماینده ای برای صنعت خودرو ایران است.


منبع:

1400/02/27
22:26:27
0.0 / 5
294
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است