سخنگوی انجمن صنفی تایر پیش بینی كرد:

تولید ۲۰ میلیون حلقه تایر سواری تا آخر سال ۹۹

تولید ۲۰ میلیون حلقه تایر سواری تا آخر سال ۹۹ به گزارش سیب پال سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران اظهار داشت: شركتهای داخلی با پشت سر گذاشتن تحریم های ناجوانمردانه، تابحال ركورد خوبی در تولید انواع تایر بخصوص تایر خودرو های سواری به ثبت رساندند و پیشبینی می شود تا آخر سال آمار تولید آن از مرز ۲۰ میلیون حلقه بگذرد.


«مصطفی تنها» امروز (چهارشنبه) در گفتگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اضافه کرد: سال قبل و با افزایش یک باره فشار تحریم ها، صنایع کشور غافلگیر شدند و جریان تولید با وقفه همراه شد.
این مقام صنفی افزود: طولانی شدن ثبت سفارش مواد اولیه تا تخصیص ارز، مشکلات ارزی، رسانیدن ارز به دست فروشندگان و دشواری حمل مواد اولیه و تجهیزات به کشور که در بسیاری موارد به صورت غیرمستقیم و از راه کشورهای ثالث انجام می شد، همگی دست به دست هم داد تا کارخانجات تایرسازی نتوانند همچون سالهای گذشته به تولید بپردازند.
وی خاطرنشان کرد: در بعضی موارد، انبار مواد اولیه شرکت ها با کاهش همراه شد و به ناچار شیفت ها و ساعتهای کاری را کاهش دادند یا مجبور به کاهش خطوط تولیدی و تعدیل نیروهای خود شدند.
تنها تصریح کرد: در سه ماهه پایانی سال گذشته و با همکاری و هماهنگی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، خرید مواد اولیه تولید انجام و کارخانجات تجهیز شدند تا اینکه به تدریج تولید به روال عادی بازگشت.
وی ضمن اشاره به همت بالای تایرسازان برای تولید، اظهار داشت: از آغاز سال جاری تا آخر مهرماه ۱۲ میلیون و ۵۲۸ هزار و ۲۰۸ حلقه تایر سواری به وزن ۹۰ هزار و ۵۳۸ تن از جانب کارخانجات داخلی تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب رشد ۲۶ درصدی و ۲۹ درصدی داشته است.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران بیان داشت: در صورت تداوم روند مثبت یاد شده، عبور از رکورد تولید ۲۰ میلیون حلقه تایر سواری تا آخر سال جاری دست یافتنی است که برای اولین بار در صنعت تایرسازی محقق می شود.
وی تصریح کرد: در سایر تایرهای تولیدی هم رشد قابل ملاحظه ای را شاهد می باشیم و تحقق «جهش تولید» در همه بخش ها امکان پذیر است.
تامین ۳۰ درصد تایر باری رادیال در کشور
تنها اظهار داشت: در تولید تایرهای باری بایاس هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد و اگر بازار کشش داشته باشد، ظرفیت های موجود بیشتر از نیاز کشور است.
به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا، در تولید لاستیک های بایاس که فناوری قدیمی دارند، از الیاف و رشته های نخی استفاده شده و در تولید لاستیک های رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود.
سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران افزود: در تولید تایر باری رادیال اما با کمبود ظرفیت مواجهیم، به صورتی که سالیانه ۳۶۰ هزار حلقه از این تایرها در شرکت بارز تولید می شود، همینطور کارخانه آرتاویل تایر اردبیل با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار حلقه در سال آماده بهره برداری است.
وی بیان داشت: طرح دیگری در بیرجند با ظرفیت سالیانه ۲۳۰ هزار حلقه هم در حال آماده سازی است که ساختمان های آن راه اندازی و بخشی از ماشین آلات آن هم خریداری شده و منتظر تخصیص ارز است.
تنها، نیاز سالیانه به تایر رادیال باری را یک میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه برشمرد و اظهار داشت: در صورت راه اندازی واحدهای یاد شده، از سال ۱۴۰۰ به بعد حدود ۹۰۰ هزار حلقه از این تایرها قابل تولید در داخل است و بقیه آن باید از خارج از کشور تامین گردد.
وی عنوان کرد: سال گذشته حجم بالایی از واردات تایر خودرو به ارزش بیشتر از ۵۰۰ میلیون دلار با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام شد که عمده آنها تایرهای باری بود؛ این میزان واردات بسیار بیشتر از نیاز کشور بود.
به گفته این مقام صنفی، با وجود همه مسائل یاد شده همه کارخانجات عضو انجمن صنفی صنعت تایر در تلاشند تا اتکای کشور به واردات تایر کاهش پیدا کند و به این منظور بهره وری نیروی انسانی و ماشین آلات خویش را بالا بردند و روی بهبود ساختار و کیفیت تولید این محصولات کار کردند.
وی تصریح کرد: جهشی که حالا در تولید تایر شاهد آن هستیم، هم کمّی و هم کیفی است و بخش تحقیق و توسعه شرکت ها در نیل به این موفقیت سهم قابل ملاحظه ای داشته است.
تولید تایر شاسی بلندها
تنها اضافه کرد: امروز برخلاف سالهای گذشته، سهم بالایی از تایر خودرو های شاسی بلند در داخل کشور ایجاد می شود و ضربه پذیری اقتصاد کشور در این بخش کاهش یافته است، در حالیکه پیش از این باید همه طرح ها، دستورالعمل ها، خطوط تولید و غیره را از خارج تهیه می کردیم.
به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا، بررسی آمار عملکرد تایرسازان بزرگ کشور حاکی از تولید ۱۶۹ هزار و ۷۴۱ تن تایر و تیوب از آغاز سال جاری تا آخر مهرماه و رشد ۲۵ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه با سال گذشته است.
این میزان تولید مشتمل بر ۲۸ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۱۴۸ حلقه تایر و تیوب است که از نظر تعداد حلقه هم رشد ۲۹ درصدی را در مقایسه با هفت ماهه سال گذشته نشان داده است.



منبع:

1399/08/21
14:18:48
5.0 / 5
1001
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است