درخواست یك تولیدكننده از صنایع بزرگ:

با خرید محصولات تولید داخل، اشتغال در صنایع كوچك توسعه می یابد

با خرید محصولات تولید داخل، اشتغال در صنایع كوچك توسعه می یابد تولیدكننده قزوینی كه برای اولین بار در كشور برف پاك كن خودرو و تیغه آنرا تولید كرده است، می گوید: اگر خودروسازان قطعات مورد نیاز را از تولیدكنندگان داخلی خریداری كنند، هم برای آنها مقرون به صرفه خواهد بود و هم با پیشگیری از خروج ارز، اشتغالزایی در صنایع كوچك و زودبازده افزایش می یابد.


متاسفانه ما وقتی می خواهیم جنس را بفروشیم خودروسازان کالا را بدون تحویل چک دریافت می کنند که امکان چنین کاری برای ما وجود ندارد.
این درحالی است که اگر خودروسازان از همین قطعات تولید داخل، خریداری کنند بسیار برای آنها به صرفه تر خواهد بود و هم جلوی خروج ارز را گرفته و اشتغالزایی هم به دنبال خواهد داشت.

به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا، جهش تولید که سیاست راهبردی ابلاغی از جانب مقام معظم رهبری است در ارکان مختلف قابل تحقق بوده که یکی از آنها پشتیبانی از صنایع کوچک و زودبازده و کارآفرینان برتر و دانش محور است.
صنایع کوچک، متوسط و زودبازده در راه تقویت تولید و اشتغال بخصوص برای حفظ و تقویت بنیه اقتصادی کشور در شرایط سخت اقتصادی کنونی، نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند.
اینگونه صنایع با عنایت به مزیت ها و قابلیت های بومی و منطقه ای می توانند زمینه ساز پیشرفت و اعتلای کشور و استان باشند.
در شرایط کنونی با وجود تحریم های ظالمانه، نیاز به ایجاد اشتغال پایدار، افزایش ظرفیت تولید، رقابت پذیری تولیدات، توسعه فناوری و محصولات دانش بنیان و توسعه و تعمیق نهضت ساخت داخل احساس می شود و باید تمامی مسئولان در جهت شعار سال و تحقق این اهداف گام بردارند.
رشد و ترویج بیشتر از پیش صنایع کوچک و متوسط می تواند به تشدید رقابت جهانی، افزایش تقاضا برای محصولات متنوع، حرکت به سمت بازار منطقه ای و جهانی و مشتری محور شدن تولیدات منجر شود.
حمایت از کارآفرینان و صنعتگران و بنگاه های اقتصادی توانمند و تولیدات با کیفیت داخلی، تاثیر مستقیمی بر استقلال و خودکفایی کشور دارد و موجبات توسعه رقابت پذیری و صادرات محصولات واحدهای تولیدی را فراهم می آورد.
در این راستا خبرنگار ایرنا با محمدتقی اسداللهی، تولیدکننده قزوینی که برای نخستین بار در کشور برف پاک کن خودرو و تیغه آنرا تولید کرده است، به گفت و گو نشسته و دستاوردها، مشکلات و چالش های پیش روی تولید را از وی جویا شده است.
ایرنا: از چه سالی فعالیت خویش را در حوزه تولید برف پاک کن آغاز کردید؟
از سال ۸۵ وارد فعالیت در این حوزه شدم و توانستم برای نخستین بار تیغه برف پاک کن را در کشور تولید کنم.
در حال حاضر چند تولید کننده بسیار بزرگ در زمینه تولید تیغه برف پاک کن در کشور فعالیت دارند که بدنه های این قطعه را در داخل تولید کرده ولی لاستیک و فنر آنرا وارد می کنند ولی من موفق شدم بدنه برف پاک کن و لاستیک تیغه آنرا برای انواع خودرو ها تولید کنم.
هم اینک تمامی برف پاکن های موجود در بازار یا بدنه، لاستیک یا فنر آنها وارداتی است اما برخی شرکت ها بدنه را تولید کرده اند و لاستیک و فنرهای جانبی برف پاکن را را وارد کرده و در داخل مونتاژ می کنند ولی ما نخستین تولیدکننده تیغه برف پاک کن در کشور از جنس سیلیکون هستیم.


ایرنا: خود تیغه چه ترکیباتی دارد که امکان تولید آن در کشور وجود نداشته است؟
در ترکیبات تیغه برف پاک کن کمبودی وجود نداشته است بلکه مشکل اصلی در فقدان دانش تولید آن بود.
لاستیک تیغه برف پاک کن باید به طول یک متر، شیشه خودرو را پاک کند و کوچکترین خطی هم بر روی شیشه نیفتاده و مانع دید راننده هم نشود، ما یک قالب درست کرده و این تیغه و لاستیک را در داخل تولید می نماییم.
برای به دست آوردن این لاستیک هم چند ماده را ترکیب می نماییم و این تیغه را برش زده و آنرا تولید می نماییم.
لاستیک تولیدی ما که علامت استاندارد را هم دریافت کرده، از جنس سیلیکون است درحالیکه تمامی لاستیک های وارداتی موجود در بازار از جنس ان آر هستند.
ایرنا: تفاوت جنس سیلیکون و ان آر چیست؟
تیغه از جنس سیلیکون تا ۲۸۰ درجه مقابل حرارت آفتاب پایدار می باشد و نمی سوزد درحالیکه تیغه های از جنس ان آر، یکسال بیشتر دوام نمی آوردند و می پوسند.
لاستیک سیلیکون تا ۲۸۰ درجه گرما و زیر ۱۰۰ درجه سرما مقاوم است و هفت تا هشت سال کار می کند.


تیغه هایی که الان در بازار موجود است در سرمای زیر ۱۵ تا ۲۰ درجه، پاک کنندگی خویش را از دست می دهند اما این سیلیکون نرمی و لطافت خویش را دارد و هیچگاه در هوای سرد یخ نزده و قدرت پاک کنندگی آن از میان نمی رود.
ایرنا: آیا طراحی دیگری هم برای این برف پاک کن داشته اید؟
بله علاوه بر طراحی این قطعه برای مقاومت در مقابل هوای گرم و سرد، یک آداپتور یا قطعه وصل کننده تیغه به دسته برف پاک کن را طراحی و تولید کرده ایم که به سه نوع دسته برف پاک کن می خورد.
با استفاده از این قطعه، یک راننده حتی در بیابان هم بدون برف پاک کن نمی ماند تا به شهر برسد و برف پاک کن مناسب خودروی خویش را تهیه نماید.
همچنین در این طراحی، همه بست های برف پاک کن را بر روی یک بست پیاده کرده ایم تا برف پاک کن برروی همه نوع ماشین ها قابل نصب باشد.
همچین یک مزیت دیگر این طراحی آن است که به سادگی بدون ابزار می توان تیغه برف پاک کن را با دست عوض کرد.
ایرنا: آیا شرکت شما بعنوان یک واحد تولیدی دانش بنیان ثبت شده است؟
خیر ثبت نشده و هنوز به دنبال آن نرفته ایم.
ایرنا: شرکت شما چقدر نیرو دارد؟
چون تا سال قبل بیشتر این محصول به ایران وارد می شد نمی توانستیم تولید آنچنان انبوهی داشته باشیم ولی امسال با تعیین شعار جهش تولید از جانب رهبر معظم انقلاب، وارادت کالاها کمتر یا قطع شده و به تبع، وضعیت تولید ما هم بهتر شد و الان تا ۲۰ نفر امکان اشتغال داریم.
سرمایه ما روی این طرح ۲ میلیارد تومان بوده که از آورده شخصی تأمین شده است.
ایرنا: قیمت کالای تولیدی شما نسبت به اجناس مشابه خارجی چقدر است؟
قیمت این تیغه ها در سایت های خارجی ۲۰ تا ۳۰ دلار تعیین شده است ولی ما در داخل به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان می فروشیم که این مورد نشان دهنده، ارزش صادراتی این محصول است.
ما برف پاکن را برای ۹۰ نوع ماشین تولید می نماییم و قیمت ما نسبت به رقبای خارجی بسیار پایین تر است.
ایرنا: بعنوان یک کارآفرین چه درخواست هایی از مسئولان دارید؟
هم اینک بخشی از دستگاه های ما در شهر صنعتی، یک قسمت در پارک علم و فناوری و یک کارگاه هم در داخل شهر داریم ولی جای ثابتی برای تولید نداریم.
ما درخواست حمایت تسهیلاتی و مکانی داریم تا بتوانیم با شروع فصل سرما برای تولید این محصول و بی نیاز کردن کشور از واردات آن اقدام نماییم.
اگر تسهیلات مناسب به ما داده شود می توانیم به تولید انبوه رسیده و صادرات هم داشته باشیم.
ما الان صادرات نداریم ولی تولیدات خویش را قبلا به برخی شرکت های بزرگ قطعه سازی ایران داده ایم و آنها به کشورهای عراق و افغانستان صادر کرده اند.
ما امروز دانش تولید این محصول را داریم و از صفر تا ۱۰۰ برف پاک کن را می توانیم تولید نماییم و در صورت حمایت جدی به صادرات هم خواهیم رسید.
ایرنا: میزان نیاز بازار به این قطعه و تولید شما چقدر است؟
هم اینک حدود ۱۷ تا ۱۸ میلیون تیغه برف پاک کن وارد کشور می شود که اگر میانگین قیمت آنها ۳۰ هزار تومان در نظر گرفته شود رقم نجومی برای واردات آن هزینه می شود.
میزان تولید ما در یک فصل ۵۰ هزار عدد بود که هم اینک به ۲۰۰ هزار قطعه افزایش یافته است و اگر نیرو اضافه نماییم می توانیم تا یک میلیون هم تولید داشته باشیم.


ایرنا: آیا خودروسازان از شما خریداری می کنند؟
متاسفانه ما وقتی می خواهیم جنس را بفروشیم خودروسازان کالا را بدون تحویل چک دریافت می کنند که امکان چنین کاری برای ما وجود ندارد.
این درحالی است که اگر خودروسازان از همین قطعات تولید داخل، خریداری کنند بسیار برای آنها به صرفه تر خواهد بود و هم جلوی خروج ارز را گرفته و اشتغالزایی هم به دنبال خواهد داشت.
از سوی دیگر، لاستیک های جنس ان آر که وارد کشور می شود پس از یکسال ماندن در انبار، کیفیت خویش را از دست می دهند و خشک می شوند و دیگر شیشه خودرو را پاک نکرده و بر روی آن خط می اندازند.
درحالیکه جنس سیلیکون اینگونه نیست و اگر ۱۰ سال هم در انبار بماند، کیفیت خویش را از دست نمی دهد.




1399/06/14
08:41:33
5.0 / 5
1149
تگهای خبر: ابزار , ارز , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۲
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است