بورس مستقل املاك و مسكن راه اندازی می شود

بورس مستقل املاك و مسكن راه اندازی می شود به گزارش سیب پال مهر به نقل از وزیر اقتصاد نوشت: ۲۰ درصد از دارایی ۷هزارهزار میلیاردتومانی دولت قابل واگذاری است.



فرهاد دژپسند امروز، یکشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه در نشست فعالان بخش خصوصی با وزیر اقتصاد درباره تحریم ها اظهار داشت: ما در دولت یازدهم تورم یک رقمی را تجربه کردیم که نشان داده است که این حالت بار دیگر دست یافتنی است.
وی اضافه کرد: رشد اقتصادی ما با انکه باید موفق شود فاصله بسیاری دارد اما موانعی چون تحریم های ظالمانه یک طرفه که روز به روز عمق و توسعه پیدا می کند بر سر راه رسیدن به رشد واقعی وجود دارد هر چند که ما در حال پیدا کردن راه های دور زدن تحریم ها هستیم ولی به هر حال یک عنصر مزاحم به حساب می آید.
دژپسند اظهار داشت: کرونا هم مزید علت شده و بر بازار نفت اثر منفی گذاشت مجموعه این شرایط سبب شده تا نتوانیم به رشد اقتصادی دست یابیم اما عزم خویش را برای افزایش سرمایه گذاری جزم کرده ایم و بخش گردشگری ظرفیت بالایی برای جذب سرمایه دارد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی حجم نقدینگی را ۲، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار نمود: این در شرایطی است که خیلی از بنگاه های اقتصادی نگران وجوه نقد برای سرمایه در گردش خود هستند ازاین رو برای برون رفت از این عدم تقارن باید از اقیانوس نقدینگی کشور به بنگاه ها پل بزنیم.
دژپسند با اشاره به اینکه به صورت سنتی اقتصاد ایران متکی به نظام بانکی است، خاطرنشان کرد: سال قبل نظام بانکی ۹۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات داد که ۷۰ درصد آن جایگزینی تسهیلات سابق بود و تنها ۳۰ درصد آن تسهیلات جدید و پول تازه به بنگاه ها تزریق شد.
به گفته وزیر اقتصاد سال قبل بازار سرمایه ۲۷۵ هزار میلیارد تومان تأمین مالی انجام داد که همه آن برای سرمایه گذاری نبود بخشی از آن به سرمایه در گردش بنگاه ها و قسمتی دیگر هم به تأمین مالی اوراق دولتی معطوف شد که همه این موارد در رقم مذکور وجود داشت.
دژپسند با اشاره به اینکه برای آنکه رشد و جهش داشته باشیم باید راهکارهای تأمین مالی را متنوع و به آن عمل نماییم اضافه کرد: نهر بازار سرمایه ظرفیتی دارد که هیچ وقت تحت فشار نیست. بعنوان مثال چهارشنبه گذشته یک شرکت عرضه اولیه شد که دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر سهام آنرا خریدند.

دژپسند با تاکید بر اینکه هم فعالان اقتصادی و هم سهامداران خرد باید مشاوران امین داشته باشند تصریح کرد: خیلی از سهامداران خرد توانایی تحلیل های صورت های مالی را ندارند که باید از مشاوران بهره بگیرند.
وزیر اقتصاد افزود: بازار سرمایه کریدوری است که قابلیت خود افزایی بازار را دارد، به خصوص که ما بازار پول و سرمایه را رقیب هم نمی دانیم بلکه مکمل هم هستند.
دژپسند با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم رشد معقول داشته باشیم باید حداقل هزار هزار میلیارد تومان سرمایه بخش دولتی، عمومی و خصوصی داشته باشیم، اظهار داشت: باید این حجم نقدینگی را از دریای خروشان منابع مردمی کسب نماییم.
وی اضافه کرد: سال جاری با اذن رهبری ظرفیت جدیدی با استفاده از سهام عدالت به ارزش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان به بازار سرمایه تزریق می شود همینطور ETF ها، شرکت های دولتی و نهادهای دولتی را عرضه می نماییم.
دژپسند اضافه کرد: امکان افزایش عرضه اولیه ها وجود دارد ولی باید آنها را سازمان بدهیم و از حواشی بپرهیزیم و مرتب به سپرده گذار خرد یادآور شویم که ریسک را نمی گردد حذف نمود ولی می توان آنرا مدیریت کرد.
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه یک بنگاه اقتصادی به من گفت سال قبل ۴۰۰ درصد سود کرده ام و این حرف را به وزیر اقتصادی می گوید که مالیات دریافت می کند، خاطرنشان کرد: البته برخی سودهای صادرکنندگان به علت افزایش نرخ ارز است و چون درآمدهای صادراتی از مالیات معاف هستند به راحتی سود خویش را اعلام می کنند هر چند باید در کنار سود از محل افزایش نرخ ارز از محل نوسازی و مدرن سازی فناوری ها و توسعه بازارهای بین المللی محقق شود.
وی تصریح کرد: برای واگذاری بخشی از املاک دولت سال جاری بورس مستقل املاک و مسکن راه اندازی می شود که باید ۶۱ هزار میلیارد ریال از محل عرضه املاک دولتی کسب نماییم.
۲۲۳۲۲۷


منبع:

1399/02/14
21:00:52
5.0 / 5
2617
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۲
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است