باز كردن راه برای ورود بانك های خارجی به مناطق آزاد

باز كردن راه برای ورود بانك های خارجی به مناطق آزاد به گزارش سیب پال باآنكه در سالیان گذشته تحریم از عوامل اثرگذار در عدم ورود بانك های خارجی به مناطق آزاد بوده و موانع داخلی هم آنرا تشدید كرده بود، اما در ایام پایانی سال قبل با كاهش سرمایه لازم برای تاسیس بانكهای برون مرزی، تا حدودی شرایط برای ورود بانكهای خارجی تسهیل شد.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، ایجاد شرایط مناسب برای ورود بانكهای برون مرزی در مناطق آزاد و یا تاسیس شعب، همچون مسائل مهم و قابل توجهی است كه مناطق آزاد همواره از آن بعنوان یكی از خلأ های مهم یاد می كند، چونكه یكی از الزامات در مناطق آزاد برای تبادلات مالی با طرف های تجاری به حساب می آید.
این در شرایطی است كه در سالیان گذشته در كنار تحریم همواره موانعی در داخل برای ورود بانكهای خارجی وجود داشت كه همچون آنها سرمایه اولیه برای تاسیس این بانك ها بود و مناطق آزاد هم بارها نارضایتی خویش را نسبت به این مورد اعلام نموده بود؛ به صورتی كه در سال ۱۳۹۵ با افزایش بسیار زیاد از حدود ۲۵ میلیون به ۱۵۰ میلیون یورو رسید كه مخالفت های زیادی از جانب مناطق آزاد به همراه داشت و در نهایت به فاصله چند ماه به ۱۰۰ میلیون یورو كاهش پیدا كرد.
این در حالی بود كه همچنان سرمایه سنگین برای تاسیس بانكهای برون مرزی مورد نقد مدیران در مناطق آزاد قرار داشت و ظاهرا در مذاكرات با طرف های خارجی هم یاد شده آنها قرار داشت و گفته می شد كه بانك مركزی قول مساعدت در این رابطه را داده است، تا اینكه در بهمن ماه سال قبل طی جلسه شورای پول و اعتبار برای حل و فصل منابع موجود برای تاسیس بانكهای برون مرزی این سرمایه ۵۰ میلیون یورو دیگر كاهش یافته و در نهایت از ۱۰۰ به ۵۰ میلیون یورو رسید.
هم زمان دستورالعمل اجرایی ناظر بر تاسیس و فعالیتهای واحدهای بانك برون مرزی در این مناطق اصلاح گردید و الان تمامی فعالان اقتصادی و افرادی كه در حوزه پولی و مالی فعالیت می نمایند می توانند از این شرایط بهره برده و در این مناطق مبادرت به تاسیس بانك برون مرزی كنند.
بر این اساس كسانی كه متقاضی ایجاد این بانك ها هستند می توانند تقاضا را به سازمان مناطق را اعلام كنند كه اگر با آن موافقت شد، آنگاه به دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد ارسال و این دبیرخانه این مورد را جهت بررسی به بانك مركزی اعلام خواهد نمود. در صورت صدور مجوز از بانك مركزی آنگاه می توان واحد بانكی را در مناطق ثبت نمود.
همینطور قالبی كه این بانكهای برون مرزی امكان ایجاد دارند می تواند شركت های سهامی عام یا خاص در چارچوب چارچوب حداقل سرمایه تعیین شده باشد. این در شرایطی است كه با اصلاحاتی كه انجام شد تملك سهام بانكهای برون مرزی می تواند توسط اشخاص خارجی هم تحت شرایطی صورت گیرد.
اما در مورد تاسیس شعبه بانك در مناطق آزاد حداقل سرمایه پنج میلیون یورو است یا معادل آن با ارزهای معتبر مورد قبول بانك مركزی صورت خواهد گرفت.



1399/01/09
00:38:41
5.0 / 5
3024
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است