ریه های بازارهای مالی سفید شده است

ریه های بازارهای مالی سفید شده است به گزارش سیب پال آن طوركه به نظر می آید كرونا روز به روز پیش روی می كند و كشورهای بیشتری را تحت تأثیر قرار می هد. حالا كانون این ویروس بازرهای مالی آمریكا را هم تحت تأثیر قرار داده و بازار بورس این كشور را با افت شدید كم سابقه در سی سال قبل روبرو شده است.


صندوق بین المللی پول اعلام نموده كه تنها در صنعت توریسم پنجاه میلیون شغل از دست خواهند رفت. شاید این ویروس بحرانی مالی و اقتصادی ایجاد كند كه از بحران مالی سال ۲۰۰۸ به مراتب بدتر خواهد بود. بعد از فراز و نشیب های مختلف در بازارها به علل ذكر شده، در هفته گذشته بازارهای مالی كشور به علت آن كه اثرات قرار گرفتن در فهرست سیاه و مبحث كرونا را در قیمت ها لحاظ شد و تداوم همه گیری این ویروس بازیگران بازار احتیاط بیشتری كرده و كمتر وارد حوزه خرید و فروش شدند. منفی شدن بازدهی دلار و سكه در هفته گذشته گواه این مورد است و دلار در انتها هفته گذشته با كاهش ۰.۱۲ درصدی به ۱۵۳۸۰ تومان رسید. پیشبینی می شود با عنایت به محدود شدن سفرهای نوروزی داخلی و خارجی و عدم اطمینان به شرایط اقتصادی كشور، تقاضا برای ارزهای خارجی كاهش و قیمت تا حدودی تعدیل و تثبیت گردد. همینطور به نظر می آید با شرایط پیش آمده مردم بیشتر تمایل به حفظ دارایی های خود دارند و از آن جایی كه بازدهی بازار بورس نسبت به سایر بازارها بیشتر بوده احتمال اینكه شاخص سهام افزایش یابد بیشتر خواهد بود. در هفته ای كه گذشت بازار سهام هفته را با كاهش ۶ هزار واحدی آغاز كرد و به علت نزدیك شدن به پایان سال و تمایل سرمایه گذاران به فروش سهام برای تأمین نقدینگی سبب شد تا در هفته گذشته شاخص بورس بعد از هشت هفته صعود متوالی با افت بیشتر از ۶ درصدی روبرو شده و از ۵۵۵ هزار واحد به ۵۲۰ هزار واحد تنزل یابد.
اما آن چه بیشتر از همه تحت تأثیر ویروس كرونا قرار گرفت قیمت نفت و كاهش شدید آن در این مدت بوده است. دلایلی همچون عدم موافقت روسیه و عربستان با كاهش تولید اوپك پلاس و افزایش ۱۰۰ هزار بشكه ای تولید نفت آمریكا، بیشترین كاهش قیمت نفت پس از بحران سال ۲۰۰۸ رقم زد. بدین ترتیب در هفته گذشته قیمت نفت خام آمریكا از بشكه ای ۴۶.۷ دلار به ۳۱.۵ دلار كاهش پیدا كرد. چنانچه اعضای اوپك پلاس به توافق جدیدی دست نیابد پیشبینی می شود كه قیمت نفت خام در سه ماه اینده به مرز ۲۰ دلار در هر بشكه برسد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد و با وجود هزینه ی بسیاری كه بیماری كرونا بر بودجه كشور تحمیل كرده، باید شاهد كسری بودجه بسیار شدید در سال آینده باشیم.
به دنبال كاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، افزایش تمایل سرمایه گذاران به دارایی ها و ارزهای امن سبب شد تا قیمت جهانی طلا در اوایل هفته گذشته افزایش یابد. اما اعمال سیاست های ضد ركودی در آمریكا و اعلام ممنوعیت ورود مسافر بخصوص از اروپا به آمریكا سبب شد تا طلا در انتها هفته با كاهش ۴ درصدی به نرخ ۱۵۹۳ دلار برسد.
با وجود شیوع گسترده ویروس كرونا و درگیر شدن تعدادی بیشتری از كشورها، پیشبینی های ارگان های اقتصادی معتبر از وضعیت اقتصادی كشورها تغییر خواهد یافت. موسسه مورگان اعلام نموده كه تولید ناخالص داخلی جهان امكان دارد تا ۲.۳ درصد كاهش پیدا كند. همینطور صندوق بین المللی پول رشد اقتصاد جهانی را برای فصل نخست سال ۲۰۲۰، تا بیشتر از ۰.۵ دصد كاهش را پیشبینی كرده است. موسسه آنكتاد هم اعلام نموده كه میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی در جهان بین ۵ تا ۱۵ درصد كاهش پیدا كند. بانك مركزی هم طی نامه ای به صندوق بین المللی پول خواهان وام ۵ میلیارد دلاری -جهت تأمین هزینه ها در صورتی كه كه مجبور به قرنطینه شهرهای بزرگ شوند-شد. همینطور وزیر امور خارجه هم طی نامه ای خواهان لغو تحریم های آمریكا جهت سرعت بخشیدن كمك رسانی ها برای مقابله با كرونا شد. باید دید با وجود مساله اف ای تی اف، ایران می تواند این وام را دریافت كند یا باید به دنبال ساز و كار دیگری برای این جریان باشد. *رئیس اتاق بازرگانی شیراز ۲۲۳۲۲۷


منبع:

1398/12/28
22:43:47
5.0 / 5
3093
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است