ماجرای دپوی ۴۰۰ خودرو مناطق آزاد

ماجرای دپوی ۴۰۰ خودرو مناطق آزاد به گزارش سیب پال طبق اعلام یك مقام مسئول در شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، حدود ۴۰۰ دستگاه از خودرو های دپو شده مربوط به آن دسته از خودروهایی هستند كه صاحبان آنها به منظور شماره گذاری و تردد مجاز در مناطق آزاد و طبق ضوابط مربوطه وارد كرده بودند، اما در این فاصله با تغییر ضوابط فنی واردات خودرو و بی اطلاعی واردكنندگان از این مصوبه، خودروهایی وارد شدند كه حالا فاقد ثبت سفارش، كمتر و بالای ۲۵۰۰ سی سی و برخی ساخت آمریكا هستند كه با شرایط جدید مجاز به ورود به سرزمین اصلی نخواهند بود.



به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، پس از آنكه از مجموع حدود ۱۲ هزار و ۳۰۰ خودروی دپو شده در گمرك، بنادر و مناطق آزاد با مصوبه هیات وزیران در دی پارسال، طی شش ماه حدود ۷۵۰۰ دستگاه از این خودرو ها آزاد شد، حدود ۵۰۰۰ دستگاه دیگر باقی ماند كه به دلیل آخر مهلت تعیین شده، امكان ترخیص نداشتند.

در این فاصله تابحال بارها رایزنی در مورد تعیین تكلیف این خودرو ها انجام شده ولی اتفاقی نیفتاد و حتی به تازگی دژپسند-وزیر اقتصاد- پیشنهادی برای مشخص شدن وضعیت خودرو ها به هیات دولت عرضه كرد ولی هنوز تصمیمی در این رابطه دریافت نشده است.

اما بخشی از این خودرها در مناطق آزاد قرار دارند كه وضعیت آنها در گفتگو با ناصر خرمالی - مدیر توسعه صادرات، گمرك و ارزش افزوده مناطق آزاد - مورد بررسی قرار گرفته است.

خرمالی، تعداد خودرو های دپو شده در مناطق آزاد را حدود ۴۰۰ دستگاه اعلام نمود و اظهار داشت: شرایط آنها با خودروهایی كه برای سرزمین اصلی وارد شده بودند، متفاوت می باشد. این در شرایطی است كه بخش زیادی از خودرو های مربوط به سرزمین اصلی طبق مصوبه هیات وزیران در دیماه سال قبل تعیین تكلیف و ترخیص شدند كه خودرو های زیر ۲۵۰۰ سی سی و با ثبت سفارش بودند. اما این حدود ۴۰۰ دستگاه خودرو مناطق آزاد، خودروهایی هستند كه فقط برای تردد در این مناطق وارد شده اند و مشكل این است كه ثبت سفارش ندارند، بالای ۲۵۰۰ سی سی بوده و در میان آنها خودرو های ساخت آمریكا و یا سفارش آمریكا وجود دارد، البته تعدادی هم كمتر از ۲۵۰۰ سی سی هستند.

واردكنندگان از مصوبه جدید واردات خودرو به مناطق آزاد خبر نداشتند
مدیر توسعه صادرات، گمركو ارزش افزوده مناطق آزاد در این رابطه توضیحات بیشتری عرضه كرد و اظهار داشت: در دیماه سال ۱۳۹۶ طی مصوبه هیات وزیران ضوابط فنی واردات خودرو در مناطق آزاد شبیه واردات خودرو به سرزمین اصلی شد كه طی آن ثبت سفارش الزامی و واردات خودرو های بالای ۲۵۰۰ سی سی و همینطور ساخت و سفارش آمریكا ممنوع شده بود، اما در همین زمان فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی و یا مردم با عنایت به این كه اطلاع رسانی مناسبی هنوز دراین باره انجام نشده بود و اطلاعی از مصوبه نداشتند كماكان به روال سابق و طبق مقررات مناطق آزاد بدون ثبت سفارش و در نظر گرفتن شرایط جدید این خودرو ها را وارد كرده بودند.

وی با اشاره به اهمیت تعیین تكلیف خودرو های دپو شده، افزود: خودرو های دپوشده مناطق آزاد، فاقد ثبت سفارش، كمتر و بالای ۲۵۰۰ سی سی، آمریكایی و یا غیرآمریكایی هستند؛ بنابر این باید در اولویت اول خودرو های فاقد ثبت سفارش و بالای ۲۵۰۰ سی سی كه غیرآمریكایی هستند، تعیین تكلیف شوند. همینطور تعیین تكلیف خودرو های فاقد ثبت سفارش، بالای ۲۵۰۰ سی سی و آمریكایی و یا سفارش آمریكا كه تعداد آنها به حدود ۷۰ دستگاه می رسد، نیازمند سیاست گذاری كلان و بررسی های خاصی از جانب مسؤلان و صاحب نظران است كه باید در اولویت بعدی صورت گیرد.

خودروهای مناطق مشكل ارزی ندارند

خرمالی، همینطور درباره اینكه آیا این ۴۰۰ خودرو مشكل ارزی دارند؟ توضیح داد: خیر این خودرو ها در مقاطع ابتدایی سال ۱۳۹۶ كه شرایط ارزی حساس نبود و كالاها بدون انتقال ارز و یا با حساب شخصی وارد می شد، خریداری شده اند. در نتیجه ارز آنها هم برپایه ارز بازار آزاد خریداری و پرداخت شده است و نیازی به پرداخت مابه التفاوت ارزی ندارد، چونكه مابه التفاوت برای خودروهایی كه با ارز دولتی وارد شده بودند الزامی است و باید اختلاف آن با ارز نیمایی را پرداخت كنند.

وی بر لزوم تعیین تكلیف خودرو های دپو شده تصریح كرد و خاطرنشان كرد: به هر حال این خودرو ها سرمایه مردم و در مجموع سرمایه های ملی هستند كه بابت آنها هزینه شده و اینكه سال ها بلاتكلیف باقی بماند، مناسب نمی باشد و لازم است كه وضعیت آنها مشخص شود.





منبع:

1398/10/30
16:33:28
5.0 / 5
4252
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است