سهام پالایشگاه ها به صورت كاذب گران گردید ولی درآمدشان تغییری نكرد

سهام پالایشگاه ها به صورت كاذب گران گردید ولی درآمدشان تغییری نكرد به گزارش سیب پال ایرناپلاس نوشت: یك كارشناس بازار سرمایه، رشد برخی سهم های پالایشگاهی را كاذب توصیف كرده و آنرا محصول نوعی اثر روانی می داند.


در ابتدای هفته جاری همزمان با افزایش قیمت بنزین، شاهد رشد تقاضا در سهام شركت های پالایشی بودیم. در این راستا برترین گروه صنعت بازار، پالایشی ها هستند و نمادهای شتران، شپنا و شبندر، بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص كل گذاشته اند. روز دوشنبه هم شركت پالایش نفت تبریز جزو شركت هایی بود كه بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. افزایش قیمت بنزین مانند هر كالایی باید برای تولیدكننده های آن سودآور و به تبع آن، سبب افزایش قیمت سهامشان شود، اما آن گونه كه یك كارشناس می گوید رشد اخیر، كاذب و ناشی از اثر روانی است. قیمت بنزین برای پالایشگاه ها تغییری نكرده نادر اسراری، كارشناس بازار سرمایه اظهار نمود: در حالت عادی افزایش قیمت بنزین باید روی صنعت پالایشگاهی اثر بگذارد، اما با این وجود، افزایش اخیر عملاً هیچ تأثیری روی شركت های پالایشگاهی و پتروشیمی نخواهد گذاشت. این كارشناس بازار سرمایه اضافه كرد: در تعاملاتی كه وزارت نفت بعنوان نماینده دولت بوسیله شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با پالایشگاه ها دارد، بنزین با قیمت فوب خلیج فارس خریداری و با قیمت پایین تر به مردم عرضه می شود. این امر موجب می شود میزان یارانه ای كه دولت بابت بنزین پرداخت می كرد، كاهش پیدا كند و عملاً اثر درآمدی بر شركت های پالایشی نخواهد داشت. اسراری در ادامه اظهار داشت: با این اوصاف، بازارهای ما لزوماً از عناصر بنیادین تأثیر نمی گیرند؛ همانطور كه ساعت ۸: ۳۰ شنبه تقاضا برای بسیاری از شركت های پالایشگاهی كامل شده بود، در صورتیكه این شركت ها بنزین را با قیمت ۵۰ سنت به دولت می فروختند و همین الان هم با همین قیمت می فروشند. از همین رو، افزایش قیمت بنزین روی صورت های مالی آنها تأثیری نخواهد گذاشت. بدین سبب تنها عاملی كه موجب رشد شاخص این شركت ها در ضمن چند روز اخیر شده، اثرات روانی و عرضه و تقاضا بوده است.
مسیر معكوس بنزین و خودرو در ایران این كارشناس بازار سرمایه در ادامه درباره تأثیر گرانی قیمت بنزین بر سهام شركت های خودرویی هم توضیح داد: در كشورهایی كه عرضه و تقاضای خودرو برمبنای عناصر بنیادین اقتصادی صورت می گیرد و شرایط اقتصادی آنها طبیعی است، افزایش قیمت حامل ها موجب افزایش مقطعی قیمت خودرو می شود، برای اینكه تقاضا برای خودرو را می كاهد. علتش این است كه بهای تمام شده خودرو، تلفیقی از قیمت خودرو و قسمتی از حامل های انرژی است كه خودرو مصرف می ‎كند. افزایش قیمت در یكی از این كالاهای مكمل، سبب كاهش در دیگری می شود، اما این وضعیت در كشور ما برعكس شده است. یعنی اگر قیمت خودرو را طی چند روز گذشته در بازار آزاد نگاه كنید، متوجه می شوید در این مدت قیمت آنها افزایش یافته است. وی در همین رابطه اضافه كرد: اگر اثر روانی آنرا در نظر بگیریم، می تواند روی افزایش تقاضای سهام خودرویی ها تأثیر بگذارد، اما تصور می نماییم ظاهراً قیمت خودرو در شركت های خودروسازی تغییری نكرده، پس نباید درآمدهای آنها را هم در واقعیت تغییر دهد. رشد هزینه حمل ونقل این كارشناس همین طور درباره شركت های پالایشگاهی نیز اظهار داشت: در گذشته بعضی از شركت های پالایشگاهی مانند شركت های پتروشیمی نوری و بندر امام (ره) محصولات بنزینی تولید می كردند، اما شركت های پتروشیمی ما مدت هاست كه این محصولات را تولید نمی كنند، در نتیجه برای آنها اتفاقی نخواهد افتاد. اسراری اضافه كرد: از همین رو، تنها تأثیری كه این افزایش قیمت ممكنست داشته باشد، این است كه هزینه حمل و نقل را تا اندازه ای افزایش دهد و از این كانال سودآوری شركت ها را كم كند. بگفته وی یكی از عناصر تعیین قیمت محصولات، هزینه حمل و نقل است و زمانی كه قیمت حامل های انرژی افزایش یابد، هزینه تمام شده برای شركت ها افزایش خواهد یافت.


منبع:

1398/09/02
17:59:42
5.0 / 5
4111
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است