فوریت برای حفظ حیثیت ظاهری پول!

فوریت برای حفظ حیثیت ظاهری پول! سیب پال: سخنگوی دولت و رئیس كل بانك مركزی بعنوان دو مرجع رسمی تاكید كرده اند كه طرح حذف چهار صفر از ریال از اساس برای مقابله با تورم طراحی نشده است. در این صورت جای پرسش است كه چرا در شرایطی كه لوایح اساسی مانند مالیات بر عایدی سرمایه حتی فرصت بررسی در مجلس را پیدا نمی كنند، باید لوایحی مانند حذف صفر با دو فوریت به مجلس ارائه شود؛ آن هم در شرایطی كه فقط چند ماه تا آخر عمر این مجلس باقی مانده است؟!


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، نكته ای كه اغلب فعالان و كارشناسان اقتصادی در واكنش به طرح حذف چهار صفر از پول ملی به آن اشاره كرده اند مساله "تورم" است. بر این اساس اقتصاددان ها معتقدند كه برای كارساز بودن این عملیات پولی علاوه بر ساختار شكلی پول باید اصلاحات عمیق تر ساختاری هم مورد توجه قرار بگیرد.
در این راستا الیاس حضرتی -رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس- با ابراز مخالفت نسبت به حذف چهار از پول ملی گفته مگر این كه دولت دلیلهای قوی برای این پیشنهاد داشته باشد؛ تابحال فقط خبر این مساله انتشار یافته است كه دلیلهای آنرا تشریح نكرده است از نظر بنده در شرایط تورمی امروز و پایین بودن ارزش پول ملی و مشكلاتی كه در زمینه اقتصادی وجود دارد این اقدام جز هزینه برای كشور فایده ای دیگر ندارد.

حذف صفر به معنای جنگ با تورم است
از جانب دیگر نیز یك اقتصاددان با بیان اینكه سیاست حذف صفر از پول ملی به معنای شیپور جنگ با تورم است، اظهار داشت: امروز كمر اقتصاد كشور زیر بار این صفرها خم شده است؛ بدین سبب اجرای این طرح بار اقتصاد را سبك تر می كند. اما باید همراه با این سیاست، برنامه هایی برای كنترل تورم و نقدینگی هم اجرا شود تا این تصمیم موفق باشد.
عبدالحسین ساسان همین طور درباره لزوم حذف صفر از پول ملی اظهار نمود: باید دید آیا صفرهای پول ملی خدمتی به پول و اقتصاد كشور می كند یا این صفرها رفاه برای افراد جامعه می آورد؟
او البته با تاكید بر اینكه حذف صفر از پول ملی مشكل بیكاری، تورم، نقدینگی و... را حل نمی كند، افزود: امروز كمر اقتصاد كشور زیر بار این صفرها خم شده است و شاید با این كار بار اقتصاد سبك تر شود.

تریكه و برزیل؛ كشورهای موفق در حذف صفر
یك كارشناس اقتصادی دیگر نیز با اشاره به تركیه و برزیل بعنوان كشورهای موفق در حذف صفر از پول ملی، شرط موفقیت ایران در حذف صفر از پول ملی را اجرای سیاست هدف گذاری نرخ تورم عنوان نمود.
فرشید سلیمی درباره تصویب لایحه حذف صفر از واحد پول ملی در دولت اظهار نمود: اگر بخواهیم به شكل منطقی به سوژه نگاه نماییم، در شرایط فعلی قیمت كالاهای اساسی خانوار، قیمت مسكن، خودرو، لوازم خانگی، ارز و... به عبارتی تورم در تمام بخش ها در حال افزایش می باشد و با نگاهی به تجربه كشورها قابل مشاهده می باشد كه كشورهایی بعنوان نمونه های موفق معرفی شده اند كه بتوانند پس از اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی، تورم را تثبیت كنند.

رئیس كل بانك مركزی: حذف صفر بر رشد تورم تاثیری ندارد
با این وجود هم سخنگوی دولت و هم رئیس كل بانك مركزی رسما گفته اند كه طرح جدید دولت برای حذف صفرها اساسا برای مقابله با تورم طراحی نشده است. رئیس كل بانك مركزی با تاكید بر اینكه حذف چهار صفر از پول ملی بر خلاف نظر برخی كارشناسان هزینه ای به دنبال ندارد، بر لزوم اصلاح رابطه ظاهری ریال با ارزهای خارجی اصرار كرد.
عبدالناصر همتی درباره برخی اظهار نظرها در خصوص اینكه حذف چهار صفر بر روی تورم و رشد اقتصادی اثرگذار نیست، اظهار داشت: ما هم می گوییم این كار بر رشد تورم تاثیری ندارد و اولویت اول ما هم نیست اما جزء كارهای ماست. ما اصلاح ساختار بانكی را شروع كردیم، روش و عملیات سیاست های پولی را عوض كردیم، بانكهای وابسته به نیروهای مسلح را ادغام می نماییم و در بخش ارز هم كارهای مهمی در دست انجام داریم كه همچون آن كنترل واردات و بهینه كردن تخصیص ارز است.
رئیس كل بانك مركزی همین طور با اشاره به اینكه ما می خواهیم آنچه بین مردم رایج است را عملیاتی نماییم گفته است كه هم اكنون ریال در زندگی روزمره مردم جایگاهی ندارد و واحد تومان مهم است؛ دولت هم تصمیم گرفت به آنچه رایج است پاسخ بدهد. البته با حذف چهار صفر ریال جدید را بعنوان زیرمجموعه تومان خواهیم داشت و هر تومان به ۱۰۰ ریال تبدیل می شود كه جزء پول ملی جدید خواهد بود.

سخنگوی دولت: حذف چهار صفر ارتباطی با تورم و قدرت خرید ندارد
قبل از همتی هم علی ربیعی -سخنگوی دولت- هم با تاكید بر اینكه حذف چهار صفر از پول ملی ارتباطی با تورم و قدرت خرید ندارد، اظهار داشت كه با اجرای این طرح صرفا به دنبال افزایش كارایی پول ملی هستیم.
بر این اساس اگر قرار باشد طرح حذف چهار صفر از واحد پولی واقعا بدون توجه به تورم و طبق گفته ربیعی به قید دو فوریت به مجلس ارسال شود جای این پرسش وجود دارد كه در شرایط فعلی اقتصادی كه نرخ تورم عدد ۴۰ درصد را هم فتح كرده و كشور تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی قرار دارد چرا باید لایحه ای با قید دو فوریت به مجلس ارسال شود كه یكی از اهداف اصلی اش بگفته سخنگوی دولت حفظ حیثیت ظاهری پول ملی است؟ آن هم در شرایطی كه لوایح مهم و بنیادین اقتصادی مانند مالیات بر عایدی سرمایه حتی فرصت بررسی در مجلس را هم پیدا نكردند.
هرچند امكان دارد كل ایده حذف صفرها از پول ملی یك عملیات روانی - رسانه ای برای سلب قدرت مقایسه شهروندان از تغییرات قیمتی باشد. در این صورت حتی با احتمال موفقیت طرح حذف صفرها در كنترل جنبه های روانی در رابطه با تورم این طرح نمی تواند پایداری چندانی داشته باشد چونكه به سبب عدم حل ریشه های مشكلات، نتایج آنها باردیگر سربلند كرده و چه بسا پس از مدتی صفرها هم بجای خود برگردند. برمبنای نظر كارشناسان ارائه طرح هایی مانند حذف صفر از پول ملی باید در شرایط ثبات اقتصادی انجام شوند در غیر این صورت جز اتلاف وقت مجلس و هزینه های جانبی، فایده دیگری ندارد.




منبع:

1398/05/16
16:06:23
5.0 / 5
3723
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است