بازار ارز شارژ شد، قیمت طلا ریخت، بازی حرفه ای بانك مركزی در بازار ارز

بازار ارز شارژ شد، قیمت طلا ریخت، بازی حرفه ای بانك مركزی در بازار ارز به گزارش سیب پال رئیس اتحادیه طلا و جواهر اعتقاد دارد كاهش قیمت ارز در بازار ناشی از افزایش منابع ارز بوده كه شركت ها پیشتر به دست آورده بودند اما در بازار عرضه نكردند.



به گزارش سیب پال به نقل از خبر آنلاین به دنبال كاهش قیمت ارز در بازار تهران، از روز گذشته قیمت طلا و سكه هم ریخت. بگونه ای كه هر قطعه سكه تمام بهار آزادی امروز در بازار با افت ۱۴۰ هزار تومانی روبه رو شد و با نرخ ۳ میلیون و ۸۷۰ هزار تومان به فروش رفت.
یكی از مهمترین خبرهایی كه طی هفته جاری بر بازار ارز اثرگذاری داشت خبر همتی رئیس كل بانك مركزی از اعلام اسامی صادركنندگانی است كه ارز خویش را به سامانه نیما عرضه نكرده اند.
همتی با اشاره به اعلام اسامی ۱۵۰ صادركننده متخلف ارزی به قوه قضائیه بر این نكته تصریح كرد كه بیش از ۴ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات در اختیار این ۱۵۰ نفر است كه در آینده و با اقدامات قوه قضائیه به بازار ارز كشور باز خواهد گشت. باآنكه هیچ رد و نشانی از این ارزها در اختیار بانك مركزی نیست اما ورود ۴ میلیارد دلار ارز به آشفته بازار بطور قطع اثرات كاهشی بزرگی در ان خواهد داشت.
از سوی دیگر به گزارش مهر فعالان بازار هم خبر از مدیریت بانك مركزی در بازار می دهند كه البته لزوماً به معنای تزریق ارز نیست؛ بلكه كارسازی از سمت صرافی هایی است كه به شكلی طرف حساب بانك مركزی بوده یا در اختیار بانك ها قرار دارند، از جانب بانك مركزی سبب شده تا مدیریت قیمتی در بازار صورت گیرد. به هر حال مجموعه شرایط دست به دست هم داده تا قیمت ارز در بازار ثبات نسبی را تجربه كند و حداقل این امیدواری را به كسب و كارها بدهد كه این بازار قابلیت مدیریت دارد؛ باآنكه برای تمامی بخش های اقتصادی ایران، ثبات بسیار مهمتر از تثبیت نرخ ارز است
این در حالی است كه حتی رسانه های خارجی هم به افزایش قدرت ریال در مقابل دلار واكنش نشان دادند.
بلومبرگ با اشاره به اظهارات عبدالناصر همتی، رئیس كل بانك مركزی ایران در مورد بروز ثبات در بازار ارز نوشت: «بررسی آمارهای انتشار یافته توسط فعالان بازار ارز و همینطور نرخ های ثبت شده در بانك اطلاعاتی بلومبرگ حاكی است در یك ماه گذشته حدود ۸ درصد به ارزش ریال در بازار آزاد افزوده شده است
ابراهیم محمد ولی، رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین در ارتباط با علل كاهش قیمت ارز در چند روز گذشته اظهار داشت: تغییرات در بازار ارز و طلا به عوامل مشخصی بستگی دارد، كه مهم ترین آن شارژ ارزی بازار است. به نظر من این اتفاق رخ داد و ما این روزها اثر این اقدام را می بینیم. بدون اینكه منابع جدید وارد بازار شود، این كاهش با این سرعت رخ نمی داد و ما به اصطلاح می گوییم بار به بازار آوردند. نباید فراموش نماییم تاثیر چنین نگاهی در بازار ارز خیلی سریع خویش را نشان داده است.
او درباره منشا این منابع جدید خاطرنشان كرد: به نظر می آید بخشی از ارز شركتهایی كه پیشتر آنرا به بازار نیاورده بودند، به بازار آمده است. پیش بینی من این است كه در ۶۰ تا ۷۵ روز آینده قیمتها روندی مشابه دو ماه گذشته را داشته باشند و نوسانات بزرگی در بازار مشاهده نشود.
رییس اتحادیه طلا و جواهر با اشاره به فضای بین المللی و سیاسی اظهار داشت: خبرهای گوناگونی كه در این ۱۰ روزه منتشر شدند باعث دلهره و التهاب نشدند و این هم تاثیر مضاعف خویش را بر بازار گذاشت. ما در دو سال قبل درگیر این نوسانات بودیم ولی امروز معتقدم تصمیمات از پختگی بیشتری برخوردار است، چیزی كه حتی ۶ ماه پیش هم نمی توانستیم ادعا نماییم. این هم سبب شده تا سیاستها قوت و مدت زمان بیشتری داشته باشند. این میان منتشر نشدن دستورالعمل و آئین نامه جدید هم به ذهنیت بازار كمك كرده است.
وی با اشاره به تحولات روزهای اخیر، ادعا نمود صندوق های كشور خالی نیست و افزود: فراموش نكنیم در بازار طلا هم بازار جهانی و ارز تاثیر مضاغف داشتند. در هفته گذشته قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی تا هزار و ۴۷۰ دلار بالا رفت ولی امروز قیمت آن به هزار و ۴۰۰ دلار رسیده كه نشان از ثبات بیشتر در اغلب كشورهای جهان است.
این فعال اقتصادی در پاسخ به سوالی در خصوص پیشبینی روند قیمت ارز در دو ماه آینده پاسخ داد: اگر حادثه یا اتفاق خاصی رخ ندهد، كه امیدوارم چنین باشد، پیشبینی من این است كه در ۶۰ تا ۷۵ روز آینده قیمتها روندی مشابه دو ماه گذشته را داشته باشند و نوسانات بزرگی در بازار مشاهده نشود.
۲۲۶۲۲۸

1398/04/28
11:20:51
5.0 / 5
3819
تگهای خبر: آنلاین , ارز , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است