افت 8 و شش دهم درصدی رشد اقتصادی از كجا آب می خورد؟

افت 8 و شش دهم درصدی رشد اقتصادی از كجا آب می خورد؟ سیب پال: رشد اقتصادی پارینه نسبت به سال قبلش (1396) با نزول 8.6 درصدی به منفی 4.9 درصد رسید؛ اتفاقی كه بنظر می رسد فقط به نفت و تحریم هایش ارتباطی ندارد؛ چونكه اوضاع نفتی ایران در نیمه اول پارینه اصلاً بد نبوده است. از طرف دیگر اگر مقرر است كاهش فروش نفت همه سرنوشت یك اقتصاد را آن هم فقط در نیمی از سال تعیین كند، پس نقش دستگاه های اقتصادی چیست و عملكرد مسئولان اقتصادی در كجای این معادله قرار می گیرد؟


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، مركز آمار جدیدترین آمارهای مربوط به نرخ رشد اقتصادی را منتشر نموده است كه برمبنای آن در سال قبل نرخ رشد اقتصادی در حوزه های كشاورزی منفی ۱.۵، صنعت منفی ۹.۶ و خدمات نیز ۰.۰۲ درصد بوده است. مجموع نرخ رشد اقتصادی نیز با احتساب نفت منفی ۴.۹ درصد و بدون احتساب نفت هم منفی ۲.۴ درصد بوده است.

معنای رشد منفی اقتصادی چیست؟
اما این كاهش نرخ رشد اقتصادی نمایانگر چه اتفاقی در اقتصاد است؟ در این زمینه كارشناسان معتقدند كه كاهش نرخ رشد اقتصادی به واسطه كاهش فعالیت های اقتصادی و حجم مبادلات در اقتصاد اتفاق می افتد كه قسمت عمده آن هم معمولاً به كاهش درآمدهای نفتی و فعالیت های صنعتی مرتبط می باشد.
بطور كلی معدل فعالیت های اقتصادی در سه گروه كشاورزی، خدمات و صنعت نرخ كلی رشد اقتصادی را تعیین می كند.
با این وجود در اقتصاد نفت محوری مانند اقتصاد ایران فعالیت های عمرانی در كنار دیگر فعالیت های صنعتی و خدماتی به درآمدهای نفتی وابسته هستند و زمانی كه این درآمدها تحت تأثیر تحریم ها كاسته می شوند كل چرخه اقتصاد مختل می شود.

صادرات ۲.۵ میلیون بشكه ای نفت تا پیش از تحریم ها
اما قبل از اینكه بخواهیم همه چیز را به تحریم ها ارتباط دهیم، توجه به این نكته لازم است كه تحریم های نفتی از اواسط آبان ماه آغاز شد و قبل از آن نیز تحریم های بانكی از اواخر شهریورماه اجرایی شد. این به آن معناست كه تحریم ها فقط قسمتی از نزول رشد اقتصادی را می تواند توجیه كند.
واقعیت این است كه ایران در نیمه اول سال ۱۳۹۷ در حوزه های نفتی تحریم نبود و روزانه ۲.۵ میلیون بشكه نفت صادر می كرد كه حتی بسیار بیشتر از پیش بینی های انجام شده بر اساس بشكه ای ۵۵ دلار بود و هر بشكه نفت به قیمت ۷۷ دلار هم به فروش می رسید؛ بدین سبب اوضاع نفتی ایران در نیمه اول سال اصلاً اوضاع بدی نبوده است.
سوالی كه مطرح می شود این است كه اگر مقرر است كه تحریم ها و كاهش فروش نفت همه سرنوشت یك اقتصاد را آن هم تنها در پنج ماه تعیین كند، پس نقش دستگاه های عریض و طویل اقتصادی با همایش های مجلل و آن چنانی چیست و اساساً عملكرد مسئولان اقتصادی در كجای این معادله قرار می گیرد؟

ناظر بزرگ نرخ رشد اقتصادی پاسخ نداد!
به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، قبل از این و در اواخر فروردین ماه كه نرخ رشد اقتصادی به منفی ۳.۸ درصد رسیده بود، ایسنا جهت بررسی عوامل این افت اقتصادی از وزارت اقتصاد بعنوان مسئول تنظیم سیاست های اقتصادی پیگیر ماجرا شده بود كه البته تا این زمان هنوز پاسخی دریافت نكرده است.
وزارت اقتصاد بعنوان نهادی كه موظف به تنظیم سیاست های اقتصادی و مالی كشور و ایجاد هماهنگی برای اجرای این سیاست هاست، نهادهای مهم و مؤثری همچون سازمان امور مالیاتی، گمرك، برخی بانكهای دولتی، بیمه، بورس و معاونت های مختلف اقتصادی، بانكی و بیمه ای و توسعه و مدیریت منابع را در اختیار دارد.




منبع:

1398/03/28
13:48:07
5.0 / 5
4122
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بورس , بیمه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است