چرا دلار ارزان شد؟

دست كاری یا اصلاح مساله این است!

دست كاری یا اصلاح مساله این است! به گزارش سیب پال یك كارشناس حوزه ارزی اعتقاد دارد كه دست كاری در نرخ ارز مبحث جدیدی نیست و بارها در دولت های مختلف انجام شده است، در عین حال اگر با انجام اصلاحات اقتصادی، از تضعیف پول ملی جلوگیری شود، امری مبارك و صحیح است.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، قیمت ارز كه در طول یك سال قبل از حاشیه سازترین مسائل اقتصادی كشور بوده است، این روزها در روند نزولی قرار گرفته و در حال كاهش است، اما با این وجود برخی بر این باورند كه این كاهش قیمت به علت دست كاری در قیمت بوده و واقعی نیست.
یكی از روزنامه های كشور در ایام اخیر مدعی شده بود كه نزولی شدن قیمت دلار دست كاری مصنوعی است و همزمان با سفر مقامات ژاپنی و آلمانی به تهران، یك جریان سیاسی خاص با فضاسازی كاذب این گونه وانمود كردند كه سفر واسطه های آمریكا به ایران، قیمت دلار را این گونه كم كرد، حالا ببینید اگر با ترامپ مستقیم مذاكره نماییم، چه شود!
این در شرایطی است كه عبدالناصر همتی، رئیس كل بانك مركزی دو روز پیش با انتشار پستی در اینستاگرام تصریح كرد كه صحبت از دست كاری در نرخ ارز، انصاف نیست.
وی همچون قبل تصریح كرد كه در اجرای سیاست های جدید ارزی در قبال صادركنندگان و نقشی كه در تأمین ارز سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات و اسكناس صرافی ها خواهند داشت و مدیریت و راهبری بازار اسكناس ارز، خصوصاً آماده شدن برای عملیاتی كردن بازار متشكل ارزی، شاهد منطقی تر شدن قیمت ارز در بازار خواهیم بود.
همتی با اشاره به اینكه از اول سال تابحال میزان تأمین ارز برای واردات به رقم قابل توجه ۹.۴ میلیارد دلار رسیده است، اعلام نموده كه حدود پنج میلیارد دلار از این مبلغ از راه سامانه نیما تأمین شده است و در مورد بازار ارز این نكته را بارها تاكید كرده ام كه عوامل سیاسی و بین الملی در شرایط تحریمی، در نوسانات بازار بی تأثیر نیستند و اخبار به ظاهر مثبت و منفی هركدام به سهم خود تا حدودی می توانند بازار ارز را متأثر سازند.
به قول وی، اطلاعی كه از توانایی ها و امكانات و ذخایر ارزی كشور، روابط و ساختار جدید در حال شكل گیری تجاری و كانال های مالی دارم، تأثیر آمد و رفت های دیپلماتیك را در شرایط خاص سیاسی و روانی، مهم اما آنرا تعیین كننده اصلی روند بازار ارز نمی دانم.
طبق تاكید همتی، بانك مركزی امروز در خط مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد، وقتی واضعان حداكثر فشار تحریمی، به تدابیر بانك مركزی در خنثی كردن توطئه اعتراف می كنند انصاف نیست صحبت از دست كاری در نرخ ارز برای توجیه آمدورفت ها و مذاكرات بشود.
اینكه كاهش قیمت ارز به صورت مصنوعی بوجود آمده باشد، می تواند در بین مدت و بلندمدت تأثیرات منفی بر این بازار بگذارد، اما این كاهش در حالی است كه بانك مركزی در ماه های اخیر تلاش زیادی برای ایجاد ثبات در بازار ارز كرده و تا حدود زیادی هم موفق بوده است.
اما در این زمینه اصغر سمیعی - رئیس اسبق شورایعالی كانون صرافان - در گفتگو با ایسنا، درباره علل كاهش نرخ ارز در ایام اخیر، اظهار نمود: دلیل اصلی هر نوع كاهش یا افزایش در قیمت هر كالایی حتی ارز، به عرضه و تقاضای آن و البته ارزشی كه هر كالا دارد، برمی گردد.
وی ادامه داد: مواردی كه متقاضیان آن كالا را كم و زیاد می كند و عرضه كنندگان هم بر مبنای ارزش واقعی آن و قیمتی كه آن كالا در بازار دارد، نسبت به مقدار عرضه كردن محصول خود تصمیم گیری می كنند، بر تعیین قیمت كالاها تأثیرگذار است.
این كارشناس مسائل ارزی با اشاره به تغییرات مصنوعی در قیمت كالاها نیز، اظهار داشت: زمانی كه به هر علتی به صورت دستوری، متقاضیان را محدود كرده و تقاضا را به صورت مصنوعی كاهش دهند یا عرضه كنندگان، بدون توجه به ارزش واقعی و قیمت در بازار بنا به مصلحتی عرضه را به بیشتر از مقدار تقاضا بالا برند، تغییر قیمت ها در بازار مصنوعی بوده و به شكلی با دست كاری همراه بوده است.
سمیعی افزود: تا این جای كار هر چند كه روش ناصحیحی باشد، اما می توان اظهار داشت كه امكان دارد مصالحی در كار باشد كه تصمیم گیران اقتصادی كشور بر آن اشراف دارند و امثال حقیر به خود حق دخالت در آنرا نمی دهیم، ولی زمانی كه مشاهده می شود در ظرف یك سال، قیمت ها بارها با نوسانات و تلاطمات ویران گر به شدت بالا و پایین می شود، این سوال پیش می آید كه چه كسانی یا چه گروه هایی در پس این ویران گری اقتصادی قرار دارند و سوال مهم تر اینكه چرا مسئولان اقتصادی كشور با داشتن قدرت تزریق بیشتر از ۸۰ درصد از ارز در كشور با آن گروه ها مقابله نمی كنند كه هیچ، گاهی هم نادانسته، ذوق زده شده و با آن جریان ها همراه می شوند.
وی افزود: همانطور كه دیدیم پارسال قیمت دلار از ۴، ۰۰۰ تومان در كم تر از شش ماه به ۱۸ هزار تومان افزایش و سپس به ۹، ۰۰۰ تومان كاهش پیدا كرد و بعد از آن بار دیگر به ۱۶ هزار تومان رفت و بازهم به كانال ۱۲ هزار تومان بازگشته است.

ممكن است حرف رسانه ها از سر دلسوزی باشد
رئیس هسات مؤسس شورایعالی كانون صرافان، درباره گزارش یكی از روزنامه ها در خصوص دست كاری در نرخ ارز توسط نهادهای مسئول، اظهار داشت: نباید فكر كرد كه فلان روزنامه چون مربوط به جناح خاصی است، همه حرف هایش مغرضانه و غلط است، واقعاً امكان دارد برخی صحبت ها از سر دلسوزی و واقع نگری باشد.
سمیعی با اشاره به اینكه مبحث دست كاری در قیمت ارز، امر تازه ای نیست و ظرف ۶۰ سال قبل بارها توسط دولت ها به علل مختلف، انجام شده است، خاطرنشان كرد: گاهی برای سال ها به رغم اختلاف نرخ بهره و تورم، در كشور ما و كشورهای حوزه دلار، فنر قیمت جمع شده و سبب صدمات فراوان به اقتصاد كشورمان می شود.
وی ادامه داد: كاهش قیمت ارز اگر فقط به ضرب تزریق بیشتر از تقاضا باشد، بدون اینكه دلایلی كه سبب تضعیف پول ملی شده بوده، برطرف شده باشد، نه تنها مفید نیست، بلكه ثابت شده كه برای بلند مدت و حتی میان مدت ممكن هم نیست؛ مگر اینكه دلایلی كه سبب افزایش نرخ ارز شده، همچون اختلاف نرخ تورم و بهره در كشور ما و كشورهای حوزه دلار برطرف شود، نرخ بیكاری كاهش پیدا كند و نرخ رشد اقتصادی به حد معقول برسد.
این كارشناس مسائل ارزی درباره تأثیر سفر برخی مسئولان سیاسی كشورهای خارجی به ایران بر بازار ارز، افزود: اگر با انجام اصلاحات اقتصادی، از تضعیف پول ملی جلوگیری شود، امری مبارك و صحیح است، ولی اگر این اصلاحات انجام نشود، آمدن و رفتن یك سیاست مدار و حتی آشتی و رفاقت با همه كشورهای دنیا كه در جای خود امری مبارك است، هم روی قیمت ارز تأثیر پایدار و واقعی نخواهد داشت.
سمیعی با اشاره به اقدامات اخیر بانك مركزی در بازار ارز، اظهار داشت: اینكه هر روز برای بازار یك اسم جدید ابداع نماییم یا مقررات جدید وضع نماییم، یا با ایجاد محدودیت های خاص، بازار را از دست عوامل قانونی و تحت نظارت خارج كرده به دست معامله گران و سوداگرانی بسپاریم كه هیچ گونه نظارتی بر آنها نداریم، نمی تواند كمكی به اصلاح وضعیت ارزی كشور كند.
وی تصریح كرد: مشكل اقتصادی كشور تنها مساله ارز نیست و اقتصاد كشور نیاز به یك جراحی و بازبینی جدی دارد؛ همچون اصلاح قیمت ها بخصوص قیمت حامل های انرژی، اصلاح قانون كار به نفع رفع بیكاری، تشویق كارآفرینان به استخدام هر چه بیشتر نیرو و تشویق كارگران به بروز توانایی های هر چه بیشتر و فراگیری فنون جدیدتر.
رئیس اسبق شورایعالی كانون صرافان، خاطرنشان كرد: در كنار این اصلاحات بهتر است در نرخ برخی مالیات ها و عوارض هم بازبینی و تعدیل صورت گیرد، برای مثال نرخ عوارض خروج از كشور كه پیش از انقلاب اسلامی مبلغ دو هزار تومان، یعنی معادل هفت سكه طلا بود، هم اكنون به كم تر از یك دهم سكه كاهش یافته كه این یعنی تشویق به سفرهای خارجی و هدر دادن ارز كشور كه در هر شرایطی برای هر كشوری مطلوب نمی باشد، چه برسد به كشوری كه می خواهد پیرو اقتصاد مقاومتی باشد.



1398/03/22
15:18:58
5.0 / 5
4384
تگهای خبر: ارز , اسكناس , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۲
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است