درپی تغییر قیمت گذاری و برقراری معاملات پایاپای

خواستگار نفت بورسی احیانا زیاد شود

خواستگار نفت بورسی احیانا زیاد شود سیب پال: فردا برای دهمین بار نفت خام سبك در بورس انرژی عرضه می شود كه باتوجه به تغییر شیوه نامه عرضه این محصول كه نحوه قیمت گذاری را تغییر داده و تخفیف مشتری شفاف و همین طور قابلیت معاملات پایاپای برقرار شده است، ریسك خریدار كمتر می شود؛ پس مسئولان پیش بینی می كنند خریدار نفت بورسی بیشتر شود.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، در سال های گذشته بارها تلاش شد كه نفت خام در بورس ارائه شود اما با وجود اینكه این مساله چندین بار عنوان شد، تا مدت ها به نتیجه نرسید.
اما بعد از آنكه آمریكا بطور یك جانبه از برجام خارج شد و شركت ملی نفت كه تنها عرضه كننده نفت ایران است را تحریم كرد، مسئولان به فكر افتادند كه برای فروش این محصول، عرضه كنندگانی غیر از شركت ملی نفت ایران وجود داشته باشند تا بتوان با تعدد تعداد عرضه كننده از شدت تحریم ها بكاهند.
بالاخره آبان سال قبل تصمیم گرفته شد كه نفت خام در بورس انرژی ارائه شود و بتوان این محصول را در بازاری متشكل به فروش رساند.
از آن تاریخ تا به امروز ۹ بار نفت خام سبك، یك دفعه نفت خام سنگین و پنج بار میعانات گازی كه محصولات شركت ملی نفت ایران هستند در رینگ بین الملل بورس انرژی عرضه شده اما بیشتر این عرضه ها با ناكامی روبه رو شده است.
جدا از سوژه تحریم ها، خریداران بالقوه نفت ایران باید از تداوم عرضه این محصول در بازاری شفاف اطمینان حاصل كنند تا بتوانند برای خود برنامه ای مشخص تدوین كرده و برمبنای آن به معاملات در بورس انرژی بپردازند.
موضوع دیگر اینكه محصولات زیادی طی سال های گذشته در بورس انرژی و كالا عرضه شدند اما با اینكه سوژه تحریم ها مطرح نبود مدتی طول كشید تا محصولات بین فعالان بازار سرمایه جا باز كند. در نتیجه بسیاری معتقدند باید فارغ از اینكه نفت در بورس به فروش می رود یا خیر، باید اهتمام كرد بستر عرضه منظم را در بورس بیشتر از گذشته فراهم نمود. در این راستا فردا (۳۱ اردیبهشت) برای دهمین بار نفت خام سبك ایران در بورس عرضه می شود.

اطلاعیه عرضه با شیوه نامه جدید منطبق شد
در این راستا امیر حسین تبیانیان - نماینده شركت ملی نفت ایران در بورس انرژی - در گفت و گو با ایسنا، در پاسخ به اینكه چرا عرضه محصولات شركت ملی نفت ایران مخصوصاً نفت خام در بورس متوقف شده است؟ اظهار داشت: عرضه نشدن محصولات در بورس به سبب تغییر شیوه نامه جدید بود. این شیوه نامه اخیرا توسط وزیر نفت ابلاغ گردیده است و هم اكنون اطلاعیه ها به توجه به شیوه نامه جدید تغییر كرده است.

كاهش ریسك خریداران نفت در بورس
وی در پاسخ به اینكه تفاوت شیوه نامه قبلی و فعلی چیست؟ اظهار نمود: كلیت این شیوه نامه ها یكسان است، شیوه قیمت گذاری تغییر كرده و به صورتی شفاف شده است. در این روش قیمت گذاری، تخفیفی كه مشتری می گیرد شفاف و ریسك خریدار كمتر می شود.
نماینده شركت ملی نفت ایران در بورس انرژی بیان كرد: با عنایت به شیوه نامه جدید، قراردادها و معاملات در بورس شبیه به معاملات خارج از بورس شده است. سابقا نیز معاملات داخل و خارج بورس با هم تفاوت آن چنانی نداشتند و تفاوت عمده در نحوه كشف قیمت است، چونكه طبیعتاً در بورس كشف قیمت روی تابلو صورت می گیرد.

سپرده گذاری مركزی برای معاملات نفت در بورس حساب ارزی معرفی كرده
وی درباره دیگر تغییرات اطلاعیه عرضه اظهار داشت: برای حمل زمینی حداقل مقدار بارگیری تا ۱۰۰۰ بشكه اعلام گردید تا برای محموله های كوچك حمل زمینی این مساله تسهیل شود. همكاریهای جدیدی با بورس صورت گرفته همچون اینكه شركت سپرده گذاری مركزی حساب های ارزی به ما معرفی كرده تا خریدارانی كه می خواهند تسویه حساب ارزی انجام دهند از معاملات پایاپای استفاده كنند و برای تسویه حساب ها به حساب های خارج از پایاپای نیازی نباشد.
تبیانیان در پاسخ به اینكه آیا نحوه پرداخت تغییر كرده است؟ اظهار داشت: بطور كلی خیر؛ شش درصد پیش پرداخت است و الباقی مبلغ در زمان بارگیری پرداخت می شود.

احتمال افزایش مشتری نفت بورسی
نماینده شركت نفت در بورس انرژی در پاسخ به اینكه امیدوار هستید كه با اطلاعیه و شیوه نامه جدید نفت خام در بورس به فروش رود؟ اظهار داشت: بطور قطع. نفت خام در سال قبل به شیوه قبلی فروش رفته است. با عنایت به اینكه ریسك خریداران در نحوه قیمت گذاری به شدت كم شد، احتمال خرید بالا رفته است.
وی اضافه كرد: علاوه بر این ها، شیوه درصدی تخفیف تبدیل گشته به یك تخفیف مشخص و تخفیف، دیگر درصدی نیست.

افزایش عرضه نفت به ۲ میلیون بشكه
تبیانیان در پاسخ به اینكه آیا عرضه های بعدی هم یك میلیون بشكه است؟ اظهار داشت: از این دفعه، هر عرضه را به دو میلیون بشكه افزایش دادیم. اگر یك میلیون بشكه می گذاشتیم آن تكلیف قانونی كه برای ما گذاشته بودند محقق نمی شد.
نماینده شركت ملی نفت در بورس انرژی اضافه كرد: اگر كل بورس انرژی را رصد و معاملات فرآورده ها را بررسی نماییم، مشخص است كه كلاً حجم معاملات پایین است و این موضوعات به مشكلات ارزی و نقل و انتقالات پولی بر می گردد. در نتیجه نفت خام استثنا نیست، بلكه كالاهای دیگر هم به سبب مشكلاًت ارزی حجم معاملات بالایی ندارند. نفت خام مشخصاً محدودیت های جدی تری دارد.
به گفته وی، مكانیزم عرضه نفت خام در بورس چیزی است كه اخیرا پایه گذاری شده است و به جهت اینكه بازار آن شكل بگیرد فرصت بیشتری را باید به خریداران و بازار دهیم تا اطمینان پیدا كنند كه این شیوه یك شیوه پایدار می باشد، نه یك تكلیف كوتاه مدت. پایداری در عرضه سبب می شود كه اقبال بیشتری را جذب نماییم و مكانیزم فروش در بورس هم بتواند در كنار سایر مكانیزم های فروش جای خودرا پیدا كند.




منبع:

1398/02/30
14:47:31
5.0 / 5
3670
تگهای خبر: ارز , بازار , بورس , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است