یك اقتصاددان بررسی كرد

عوامل اصلی كاهش ارزش پول ملی در سال 97

عوامل اصلی كاهش ارزش پول ملی در سال 97 سیب پال: كاهش ارزش پول ملی در سال ۱۳۹۷ اتفاقی بود كه با افزایش مستمر نرخ تورم به نظر نمی رسد به این زودی دست از سر اقتصاد كشور بردارد. یك اقتصاددان در این باره تورم ساختاری، كاهش تراز تجاری، افزایش نقدینگی و كاهش سرمایه گذاری در كشور را از عوامل اصلی كاهش ارزش پول ملی در اقتصاد ارزیابی كرد.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، كاهش ارزش پول ملی پدیده ای است كه علاوه بر تورم از عوامل دیگری هم تأثیر می گیرد. واقعیت این است كه "پول" به تنهایی كاغذی بیش نیست. این عوامل و شاخص ها است كه به یك اسكناس اعتبار می دهد. این شاخص ها را می توان در طیفی از كلان ترین آنها یعنی سرمایه گذاری مولد و افزایش صادرات نسبت به واردات تا خردترین آنها یعنی افزایش چاپ پول قرار داد.
در همین باره كمیل طیبی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان در گفتگو با ایسنا، با بیان این كه یكی از عوامل كاهش ارزش پول ملی تورم ساختاری است در توضیح این تورم اظهار داشت: این تورم نوعی تورم مزمن شده است كه متأثر از ساختار رشد اقتصادی و كاهش انگیزه سرمایه گذاری در كشور است كه خود به دلیل بی توجهی به تولید مولد در اقتصاد اتفاق می افتد.

تراز تجاری در كاهش ارزش پول ملی دخیل است
وی همینطور به تراز تجاری بعنوان یكی از عوامل دخیل در كاهش ارزش پول ملی هم اشاره نمود و اظهار داشت: كاهش قدرت صادرات نسبت به واردات مسئله ای است كه در دراز مدت می تواند سبب كاهش ارزش ریال بعنوان پول ملی شود.
این اقتصاددان همینطور به رابطه بین ریال و ارزهای خارجی هم اشاره نمود و اظهار داشت كه در شرایط نابه سامان اقتصادی، عدم وجود یك رژیم با ثبات پولی می تواند سبب افول ارزش پول ملی شود.
طیبی با بیان این كه یك رویه تثبیت شده نرخ ارز در كشور وجود دارد كه متولی آن بانك مركزی است اظهار داشت: در شرایطی كه بانك مركزی از استقلال عمل كامل برخوردار نیست و تورم هم وجود دارد، تثبیت نرخ ارز معنایی ندارد چون كه این كار سبب چند نرخی شدن نرخ ارز در آینده و ایجاد بازار سایه خواهد شد، كه این مسئله به نوبه خود می تواند سبب دامن زدن به كاهش ارزش پول ملی در آینده شود.
وی همینطور به نقدینگی بعنوان یكی از عوامل اصلی ایجاد تورم و كاهش ارزش پول ملی اشاره نمود و اظهار داشت: این نقدینگی های سرگردان به سمت سرمایه گذاری های مولد حركت نمی كند و تنها سبب برهم زدن بازار مالی كشور شده است.

دلایل كاهش سرمایه گذاری
این اقتصاددان به عوامل غیراقتصادی افت ارزش پول ملی هم اشاره نمود و اظهار داشت: وجود تحریم ها سبب شده است تا امكان سرمایه گذاری ایمن در كشور از بین برود و این مسئله در كوتاه مدت سبب كاهش ارزش پول ملی شده است.
وی همینطور به پدیده دلالی و واسطه گری در اقتصاد كشور هم اشاره نمود و آنرا یكی از عوامل اصلی تنش اقتصادی توصیف كرد كه می تواند در نهایت سبب ایجاد نوسانات اقتصادی و كاهش ارزش پول ملی شود.
این استاد دانشگاه در نهایت كنترل چند شاخص از شاخص های بی ثباتی در اقتصاد كشور را عاملی برای كنترل ارزش پول ملی قلمداد كرد و اظهار داشت كه باید به سمت اصلاح روابط بین المللی و همینطور پیشگیری از ایجاد تنش های سیاسی حركت نماییم تا بتوانیم در نهایت از سقوط ارزش پول ملی جلوگیری نماییم.
به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، كاهش ارزش پول ( Devaluation) یا كاهش ارزش پول ملی، در سیاست پولی مدرن، عبارتست از كاهش ارزش واحد پول یك كشور، نسبت به قیمت طلا یا سایر پول های خارجی. این اتفاق می تواند سبب افزایش میزان صادرات و دشواری واردات كالا شود؛ همانند سیاستی كه چین به دنبال گرفته است با این وجود در ایران این كاهش ارزش پول ملی به علت ضعف بنیادهای صنعتی مولد نتیجه ای جز قاچاق مایحتاج خوراكی مردم به خارج از كشور به دنبال نداشته است.



1397/12/26
14:36:20
5.0 / 5
4544
تگهای خبر: ارز , اسكناس , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۲
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است