كاهش نقدینگی آخر سال از عوامل موثر در معاملات بورس

كاهش نقدینگی آخر سال از عوامل موثر در معاملات بورس سیب پال: برخلاف افت ۱۶۰۰ واحدی شاخص كل در روز گذشته امروز شاهد رشد ۲۳۳ واحدی این شاخص بودیم. كاهش مقدار نقدینگی در بازار سرمایه از عواملی است كه این روزها مقدار عرضه نسبت به تقاضا را بیشتر كرده است.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، امروز با آغاز ساعات معاملاتی بازار سرمایه، فعالان بورس تهران شاهد افزایش قیمت ها و به تبع آن افزایش نماگر اصلی بازار سهام بودند. به صورتی كه این شاخص تا نیم ساعت مانده به آخر ساعات معاملاتی با رشد مواجه گردید، اما در نیم ساعت پایانی روند كاهشی را از سر گرفت و در نهایت نسبت به روز گذشته ۲۳۳ واحد افزایش یافت در تراز ۱۶۲ هزار و ۸۲۷ واحدی نشست.
روز گذشته فعالان بورس تهران شاهد ریزش بیشتر از ۱۶۰۰ واحد در شاخص كل بازده نقدی و قیمتی بودند. با نزدیك شدن به روزهای پایانی سال كارگزاری ها به آخر سال مالی خود نزدیك می شوند و مشتریان آنها حداكثر تا ۲۰ اسفند بابت تسویه اعتبارات وقت دارند. این مورد كه طی روال هر سال رخ می دهد سبب شده مقدار عرضه ها نسبت به تقاضا در بورس و فرابورس ایران افزایش یابد و قیمت سهم های بسیاری با كاهش مواجه شود.
در ایام آخر سال مقدار نقدینگی در بازار سرمایه كم شده و خیلی از سهامداران حقیقی یا حقوقی برای دست یافتن به نقدینگی مبادرت به فروش سهم های خود می كند. این مورد هم در كلیت بازار تأثیر به سزایی دارد. اما در مجموع امروز قیمت ها توانست نسبت به روز گذشته رشد داشته باشد و فعالان بازار سرمایه در تمام شاخص ها به جز شاخص بازار دوم شاهد رشد آرامی بودند. به صورتی كه شاخص كل هم وزن با ۳۶ افزایش مواجه گردید و شاخص آزاد شناور و شاخص بازار اول هر كدام به ترتیب ۲۶۵ و ۲۸۹ واحد رشد كردند. اما شاخص بازار دوم با ۸۷ واحد كاهش روبه رو شد.
روز گذشته خبر افزایش سرمایه بعضی از بانك ها مورد تأیید قرار گرفت و این مورد سبب شد كه این گروه مورد توجه ویژه بازار قرار گیرد. امروز هم نماد بانك ملت بیشترین تأثیر افزاینده روی شاخص های بازار داشت و توانست به تنهایی ۱۳۸ واحد رشد را برای شاخص ها به ارمغان بیاورد. اما در طرف مقابل بانك تجارت ۴۶ واحد تأثیر كاهنده روی شاخص های بازار داشت.
امروز در نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس شاهد افت قیمت ۱.۷۴ درصدی بودیم و این نماد به تنهایی ۱۶۰ واحد شاخص های بازار را با كاهش مواجه كرد. همینطور فولاد خوزستان و بانك صادرات ایران دیگر نمادهای بودند كه در نوسانات كاهشی شاخص كل، تأثیر به سزایی داشتند. در عین حال در گروه فرآورده های نفتی، كك و سوخت هسته ای اغلب سهم ها شاهد افزایش قمیت بودند و نماد پالایش نفت بندرعباس هم جزو نمادهای تأثیرگذار بر شاخص بود.
در گروه فلزات اساسی و همینطور در گروه كانه های فلزی امروز شاهد كمتر از ۲ درصد نوسان قیمت بودیم.
در آخرین روز معاملات بازار سرمایه ایران در این هفته بانكی ها ۸۵ میلیارد تومان از ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند و بعد از این گروه، گروه شیمیایی با ۳۴ میلیارد تومان ارزش معاملات جزو گروه های پرمعامله بودند. همینطور در گروه خودرو هم ارزش معاملات به نزدیك ۳۰ میلیارد تومان رسید.
ارزش كل معاملات بورس تهران به رقم ۵۷۹ میلیارد تومان رسید كه این رقم ناشی از دست به دست شدن بیشتر از دو میلیارد سهم و اوراق مالی بود. همینطور تعداد معاملات این بازار به عدد ۱۲۰ هزار و ۲۴۰ دست یافت.
آیفكس هم با افت ۰.۱۱ واحد روبه رو شد و تا رقم ۲۰۶۳.۹۷ واحدی رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران تا رقم ۴۷۹ میلیارد تومان بالا رفت و حجم معاملات این بازار به عدد ۸۰۰ میلیون سهم و اوراق مالی رسید.



1397/12/16
13:21:18
5.0 / 5
3894
تگهای خبر: ارز , بازار , بانك , بورس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است