كمبود سرمایه درگردش زخم كهنه بخش تولید

كمبود سرمایه درگردش زخم كهنه بخش تولید سیب پال: كمبود سرمایه در گردش در حالی زخم كهنه ای بر پیكره بخش تولید به حساب می آید كه بانك ها با اعطای تسهیلات بیشتر به این بخش به سبب بالا بودن میزان معوقات وارد گود نمی شوند و صاحبان سرمایه هم از مشاركت در تولید به بهانه های مختلف سر باز می زنند.


به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا مسئولان امر از دولتی ها گرفته تا نمایندگان مجلس برای كمك به وصول معوقات بانكی كه حجم آنها نسبت به كل تسهیلات در كشور 11 درصد و میانگین جهانی آن بین 2 تا پنج درصد است، وارد گود شده اند تا از این طریق به تامین بخشی از سرمایه در گردش تولیدكنندگان كمك كنند اما جای مشاركت های بخش خصوصی در این خصوص خالی است.
بسیاری از مردم منابع مالی خودرا با توهم صیانت از آن و از راه به اصطلاح سرمایه گذاری در ساختمان یا سپرده گذاری در بانك ها راكد نگاه داشته اند و نقش خود در چرخه اقتصادی را به درستی ایفا نمی كنند؛ غافل از اینكه ارزش این سرمایه ها روز به روز كاسته می شود و در صورت تزریق به بخش تولید خیلی از چالش های اقتصادی و حتی اجتماعی كشور رفع خواهد شد.
امروزه جلب مشاركت های مردمی برای رفع خیلی از مشكلات عمومی از دغدغه های مسئولان به حساب می آید و به نظر می آید تقویت روحیه مشاركت سرمایه داران در تامین سرمایه در گردش بخش تولید در كنار تلاش های مسئولان، راهكاری برای تحقق اقتصاد درون گرا و برون زای مورد نظر رهبری باشد.
برخی از سرمایه داران تحت تاثیر تبلیغات منفی، سرمایه گذاری در شرایط فعلی را محكوم به شكست تصور می كنند اما در این همین برهه زمانی خیلی از واحدها در گوشه و كنار كشور همچون ارومیه تولید صادرات محور و ارزش افزوده بالایی دارد.
نادر قاضی پور، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی و عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس باز نبود سرمایه در گردش را مشكل اصلی خیلی از واحدهای تولیدی می داند و معتقد می باشد كه پیشگیری از واردات و تامین سرمایه در گردش چه از راه بانك ها و چه از راه مشاركت های بخش خصوصی، سبب احداث اشتغال و كاهش دغدغه های مالی مردم خواهد شد.
عضو كمیسیون اقتصادی مجلس باز بانك ها را به پرداخت تسهیلات بیشتر محكوم می داند و معتقد می باشد كه موسسه های مالی و بانك های عامل در صورت تامین سرمایه در گردش می توانند معوقات خودرا راحت تر پس بگیرند و علاوه بر آن در اشتغالزایی برای جوانان نقش آفرین باشند.
عین الله شریف پور افزود: ارزش وثیقه های ملكی كه چندین سال قبل پشتوانه دریافت تسهیلات تولیدكنندگان بوده باز افزایش یافته است و بانك ها می توانند با عنایت به این سوژه و با هدف تامین سرمایه در گردش واحدها، تسهیلات بیشتری پرداخت كنند.
وی اشاره كرد: سازمان های خدمات رسان نظیر آب و برق و همین طور مسئولان امور مالیاتی باز با كمك به این واحدها باید آنها را سرپا نگه دارند.
مدیر یكی از واحدهای تولیدی سودده در شهرك صنعتی ارومیه با اشاره به اینكه برای ادامه فعالیت دست هایش خالی است، اظهار داشت: نه می توانیم تسهیلات بگیریم و نه مشاركت كننده دیگری برای احیای واحد تولیدی وجود دارد.
عبدالله قلی پور اضافه كرد: برای تولید محصول باكیفیت باید مواد اولیه مرغوب داشته باشیم و نیروی كار حرفه ای خودرا حفظ نماییم ولی نبود سرمایه درگردش هر 2 سوژه را تحت تاثیر قرار داده است.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی آذربایجان غربی باز افزود: 40 درصد واحدهای صنعتی آذربایجان غربی راكد هستند و تامین مواد اولیه مرغوب، به روز نبودن ماشین آلات، ضعف در بازاریابی و نبود نقدینگی از مهمترین مشكلات این واحدها شمرده می شود.
علی عبدلی با دعوت از سرمایه داران برای مشاركت در امر تولید، اظهار داشت: سرمایه گذاری در واحدهای تولیدی صادرات محور در شرایط فعلی ارزش افزوده مناسبی دارد و سرمایه داران از راه شراكت در تولید می توانند از این فرصت اقتصادی بیشتر از پیش استفاده نماید.
8135/3072


1397/09/23
17:46:35
5.0 / 5
3806
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است