نرخ دلار در بازار آزاد به زیر 10 هزار تومان رسید

نرخ دلار در بازار آزاد به زیر 10 هزار تومان رسید سیب پال: روزنامه جمهوری اسلامی در شماره امروز پنجشنبه در گزارشی با عنوان نرخ دلار در بازار آزاد به زیر 10 هزار تومان رسیده؛ دلایل كاهش نرخ دلار را بررسی نموده است.


نرخ دلار آمریكا كه در هفته های گذشته روند ریزش قیمت ها را آغاز نموده بود، روز چهارشنبه به كانال چهار رقمی وارد شد و در بعضی معاملات به قیمت 9950 تومان فروخته شده است.
صرافی بانك ملی كه روزانه نرخ كف بازار برای معاملات ارز را اعلام می كند، روز گذشته بهای خرید هر دلار آمریكا را 10 هزار و 50 تومان و بهای فروش آنرا 10 هزار و 100 تومان اعلام نمود.
این درحالیست كه روز سه شنبه نرخ فروش دلار در صرافی ملی ایران 10 هزار و 750 تومان بود؛ از این رو فعالان بازار ارز می گویند، بانك مركزی بزرگترین تامین كننده ارز در بازار آزاد است و به نظر می آید می خواهد با این روش نرخ ها را در بازار مدیریت كند. پیگیری ها نشان داده است معاملات در بازار ارز به حداقل ممكن رسیده است و بیشتر صرافی ها به بهانه آنچه نداشتن ارز عنوان می كنند، از فروش ارزهای عمده به خریداران امتناع می كنند.
طبق بخشنامه بانك مركزی، صرافی ها اجازه دارند علاوه بر تامین 23 نوع ارز خدماتی هموطنان، تا سقف 2 هزار یورو به مردم بفروشند. كارشناسان عوامل متعددی را بر این كاهش نرخ ها موثر می دانند كه همچون می توان به محدود شدن سقف معاملات در تراكنش پایانه های فروشگاهی به میزان 50 میلیون تومان در شبانه روز برای هر كارت و در مجموع 100 میلیون تومان برای هر كد ملی و باز ممنوعیت انتقال چك های تضمینی اشاره نمود. با این وجود اعلام اینكه مقرر است كانال مالی ایران و اروپا (SPV) در آینده نزدیك اجرایی شود از دیگر عواملی بوده كه اثر روانی بر بازار ارز داشته است.
براساس نرخ هایی كه صرافی ملی ایران روز گذشته اعلام كرد، حداقل نرخ خرید هر دلار 10 هزار و 50 تومان و نرخ فروش آن 10 هزار و 100 تومان بود؛ هر یورو باز 12 هزار تومان از مردم خریداری شد و 12 هزار و 100 تومان به فروش رسید.
در عین حال بانك مركزی اعلام نمود: با عنایت به روند مساعد بازار ارز كشور، همه اشخاص حقیقی و حقوقی و صادركنندگان می توانند ارز در اختیار خودرا علاوه بر صرافی ها، در بانك ها باز به فروش برسانند. طبق بخشنامه صادره، شعب ارزی بانك های مختلف سراسر كشور مكلف به خرید ارز از هموطنان هستند.
در همین ارتباط حسین عبده تبریزی، كارشناس اقتصادی، درباره تغییرات نرخ ارز از منطقی نبودن نرخ های 17 و 18 هزار تومانی دلار صحبت كرد و اظهار داشت: این نرخ ها بسیار بالاتر از تقاضای بازار بودند و نمی توانستند باقی بمانند.
این استاد امور مالی در توضیح علت افزایش نرخ ارز و تورم، به نقدینگی و شرایط تحریم اشاره نمود و اظهار داشت: كشیده شدن ماشه تحریم و انتظارات به وجود آمده منجر به افزایش تقاضای سفته بازی برای ارز شد كه به سبب نبود تقاضا در نرخ های بسیار بالا، شاهد بازگشت نرخ های بازار به سطح های جاری هستیم.
وی اقدامات بانك مركزی در این رابطه را باز موثر دانست و اظهار نمود: بانك مركزی با مداخلاتی كه هر از چند گاه در بازار دارد، توانسته تاثیر مطلوبی بر قیمت ارز بگذارد. بعنوان مثال، محدودیت سقف برداشت از دستگاه های خودپرداز (POS) و باز قوانین جدید مربوط به چك های تضمین شده همچون اقدامات موثر بانك مركزی در این زمینه بوده اند.
عبده ‎تبریزی با اشاره به تجربه شوك های ارزی پیشین، گفت: در نظام چندنرخی ارز، رانت و فساد غیرقابل اجتناب میگردد. معمولاً دولت ها در ایران سپس هر شوك ارزی، به سبب وجود نظام چندنرخی، رانت بزرگی توزیع كرده اند. مثلاً در این تجربه اخیر، چون نقدینگی زیادی از سال 1392 تا 1396 خلق شد و این نقدینگی عظیم به تدریج قیمت ارز را تعدیل نكرد، تغییر قیمت ارز با شدت زیاد از اختتام سال 1396 شروع شد.
وی در این رابطه اضافه كرد: دولت دلار را در چهار هزار و 200 تومان تثبیت كرد و بلافاصله نظام چندنرخی جدیدی حاكم شد. عده ای كه دسترسی داشتند، دلار ارزان قیمت گرفتند. در چنین مواقعی، شاهد خروج و فرار سرمایه از جانب همان عده كه ارز ارزان گرفته اند هستیم. در شوك اخیر، به سبب وجود بیشترین شكاف بین نرخ های ارز، این رانت خیلی بزرگتر شد.
عبده تبریزی با تاكید بر اینكه تك نرخی شدن ارز، عامل اساسی در پیشگیری از احداث رانت و فساد است، اضافه كرد: درحال حاضر امكان تك نرخی كردن ارز وجود ندارد. چونكه در شرایط تحریم و در شرایطی كه به جای پول، از جانب های تجاری خود مانند هند و چین، كالا دریافت می نماییم، ارزش ارز دریافتی از كشورهای مختلف متفاوت می باشد. با این وجود، عزم جدی برای كاهش شكاف بین نرخ ها می تواند بعنوان چاره ای در شرایط كنونی مد نظر قرار گیرد.
وی درباره پیش بینی نرخ ارز برای سال آینده اظهار نمود: نمی توان پیش بینی دقیقی در این رابطه نمایش داد، اما به صورت كلی و با فرض حفظ شرایط موجود و باز فروكش كردن تقاضای سفته بازی كه در كوتاه مدت به وجود آمده بود، به نظر می آید بتوان نرخ دلار را در بازه قیمتی 12 تا 15 هزار تومان تا آخر سال 1398 در نوسان یافت.

** طلا باز هم ارزان می شود
ازسوی دیگر رئیس اتحادیه طلا و جواهر اظهار داشت: با عنایت به كاهش قیمت ارز احتمال كاهش قیمت طلا و سكه در ایام آینده بازهم وجود دارد.
آیت محمد ولی در گفت و گو با تسنیم، درباره وضعیت بازار طلا و سكه در روز گذشته گفت: قیمت ها در بازار طلا و سكه كاهشی بود كه البته یكی از دلایل عمده آن، ریزش قیمت ارز است.
وی در پاسخ به این سوال كه آیا مانند بازار ارز، در بازار طلا و سكه باز فروشنده ها زیاد شده اند؟ اشاره كرد: الان كسانی كه در قیمت های بالا خرید داشته اند نسبت به فروش طلا و سكه اقدام می كنند كه بیشتر گرفتار ضرر و زیان نشوند.
رئیس كمیسیون طلا و جواهر درباب پیش بینی ادامه روند نزولی قیمت ها در ایام آینده اظهار داشت: اگر دلار در بازار تثبیت شود و با قیمت واقعی عرضه شود؛ قیمت طلا باز با قیمت جهانی باید یكی شود و باید انتظار داشته باشیم قیمت طلا هم كاهشی باشد.
محمد ولی با اشاره به اینكه تا زمانی كه دلار ثابت نشود قیمت سكه باز ثابت نخواهد شد، اضافه كرد: خریدوفروش در بازار مصنوعات طلا نسبت به 20 روز قبل بهتر شده است و امیدواریم روز به روز بهتر شود.
روزنامه جمهوری اسلامی
تهرام/7243/6003


1397/09/22
13:45:01
5.0 / 5
3728
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است