رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس :

راه برون رفت از فساد یكسان سازی نرخ ارز است

راه برون رفت از فساد یكسان سازی نرخ ارز است سیب پال: رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مهمترین چالش اقتصاد كشور 2 نرخی بودن ارز به حساب می آید و این در شرایطی است كه راه برون رفت از فساد و رانت را باید در یكسان سازی نرخ ارز جستجو كرد.


به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا، محمدرضا پور ابراهیمی روز دوشنبه در نشست خبری با حضور اعضای بسیج رسانه كرمان اضافه كرد: هر چه سریعتر سیاست تك نرخی شدن ارز برای همه كالاها دنبال شود، هزینه ها و قیمت ها زودتر كاهش پیدا خواهد نمود.
وی با اشاره به كاهش نرخ ارز در ماه های گذشته خاطرنشان كرد: برخی كالاها مانند سكه به صورت آنی تحت تاثیر پایین آمدن قیمت ارز كاهش داشته اند، اما گروهی از كالاها با وقفه طولانی تری روند كاهشی قیمت خواهند داشت.
نماینده مردم كرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان كرد: ضعف برخی سیاست های نظارتی دولت در ارتباط با عرضه و فروش كالاهای اساسی هم از عوامل پایین نیامدن قیمت ها به حساب می آید.
وی خاطرنشان كرد: سرانه ارز اختصاص یافته برای كالاهای اساسی در سال 97 نسبت به سال قبل افزایش چشمگیری داشته و به مبلغ 14 میلیارد دلار رسید.
پور ابراهیمی اظهار داشت: چسبندگی و مقاومت مردم در مقابل كاهش قیمت ها هم از دلایل كاهش نیافتن نرخ كالاها است.
وی تصریح كرد: اگر استمرار كاهش قیمت ارز و ثبات نسبی شكل بگیرد، ظرف مدت سه ماه آینده آثار كاهش قیمت ها را در جامعه شاهد خواهیم بود.
رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: كاهش نرخ ارز بر مبنای فرمول و محاسبات كارشناسی تا حدود هفت هزار تومان پیش بینی می شود، البته عوامل روانی هم در تغییر نرخ ارز هم موثر است.
وی تصریح كرد: مطالعات برای اختصاص مابه التفاوت نرخ ارز جهت تهیه كالا های اساسی مردم در قالب طرح كارت اعتباری شروع شده است و همینطور در بودجه 98 پیشنهاد دادیم دولت كالاهای اساسی را با رقم واقعی به دست مردم برساند.
پور ابراهیمی خاطرنشان كرد: امروز قاچاق كالاهای اساسی در مرزها چالش بزرگ اساسی كشور شده است كه باید برای مقابله با آن چاره اندیشی شود.
وی با اشاره به متعادل شدن درآمدها و هزینه ها در بودجه سال 98 تصریح كرد: پیش بینی ما فروش حدود یك میلیون و 500 هزار بشكه نفت در روز برای سال آینده است.
رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه كرد: نرخ ارز در بودجه سال آینده از سوی دولت پنج هزار و 700 تومان اعلام شده است و باید دقت كنیم كه تصویب بودجه با واقعیت ها و توان دولت هم هماهنگی داشته باشد.
وی با اشاره به اعلام افزایش 20 درصدی حقوق در بودجه 98 بیان كرد: معتقدیم این افزایش باید پلكانی باشد و میانگین دستمزدها از 20 درصد بیشتر تعیین شود.
پور ابراهیمی اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو بر مبنای آنالیز هزینه تمام شده باید صورت گیرد و اگر با واقعیت تطابق نداشته باشد غیرقانونی و مجلس ورود پیدا می كند.
وی با اشاره به ورود ارز دیجیتال به اقتصاد كشور خاطرنشان كرد: استفاده از ارز دیجیتال می تواند در شرایط فعلی در مراودات اقتصادی و نقل و انتقالات مالی بسیار كمك نماید.
پور ابراهیمی افزود: به علت ریسك بالا در استفاده ار ارز دیجیتال خارجی، تلاش داریم با بهره گیری از زیر ساخت های فراهم شده از ارز دیجیتال داخل كشور استفاده نماییم، البته چارچوب قوانین حقوقی آن باید مشخص شود.
رئیس كمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان كرد: كاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در برنامه ششم توسعه دیده شده است و در سال آینده بطور قطع این كاهش اتفاق خواهد افتاد.
7437/ 5054


1397/09/19
14:45:23
5.0 / 5
4148
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , دلار , عرضه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است