اولین نشست شورای فقهی بانك مركزی برگزار گردید

اولین نشست شورای فقهی بانك مركزی برگزار گردید سیب پال: تهران- شورای فقهی بانك مركزی كه بر پایه مصوبه سال 1395 مجلس شورای اسلامی «مصوبات آن لازم الرعایه است»، امروز (چهارشنبه) اولین جلسه خویش را تشكیل داد.


به گزارش گروه اقتصادی ایرنا، شورای فقهی بانك مركزی حدود 12 سال پیش در این بانك تشكیل شد اما جایگاه مشورتی داشت.
بر پایه ماده 57 قانون جدید بانكداری بدون ربا این شورا به یكی از اركان بانك تبدیل شد كه رعایت مصوبات آن برای همه نهادهای نظام بانكی الزامی است.
در چارچوب برنامه ششم توسعه كه سال 1395 در مجلس شورای اسلامی تصویب گردید، در كنار تعریف ابزارهای جدید نظارتی برای بانك مركزی و اجبار نیروی انتظامی به توقیف و تعطیل كردن موسسه های بدون مجوز، تشكیل رسمی شورای فقهی هم لحاظ شد.
بر اساس ماده 16 آن، برای حصول اطمینان از اجرای صحیح عملیات بانكی بدون ربا در نظام بانكی كشور، و برای نظارت بر عملكرد نظام بانكی و اظهارنظر نسبت به رویه ها و ابزارهای رایج، شیوه های عملیاتی، دستورالعمل ها، بخشنامه ها، چهارچوب قراردادها و روش اجرای آنها از جهت انطباق با موازین فقه اسلامی، شورای فقهی در بانك مركزی با تركیب زیر تشكیل می شود:
پنج فقیه (مجتهد متجزی در حوزه فقه معاملات و صاحب نظر در مسائل پولی و بانكی)، رییس كل (یا معاون نظارتی) بانك مركزی، یك نفر حقوقدان آشنا به مسائل پولی و بانكی و یك اقتصاددان (هر 2 با معرفی رییس كل بانك مركزی)، یك نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آشنا با بانكداری اسلامی با انتخاب مجلس شورای اسلامی (به عنوان عضو ناظر) و یكی از مدیران عامل بانك های دولتی به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی.
براساس تبصره 2 اصلاح شده ماده 18 كه بیست و ششم بهمن ماه 1395 در مجلس تصویب گردید، «مصوبات شورای فقهی بانك مركزی لازم الرعایه است. رییس كل بانك مركزی اجرای مصوبات شورا را پیگیری و بر حسن اجرای آنها نظارت می كند».
حكم این ماده نافی اختیارات فقهای شورای نگهبان در اصل 4 قانون اساسی نیست.
در تبصره 4 اصلاح شده ماده 18 هم آمد: جلسات شورای فقهی با حضور حداقل دو سوم اعضای مشتمل بر رییس شورا و دستكم سه نفر از فقهای عضو شورا رسمیت یافته و تصمیم های آن با رای موافق اكثریت فقهای حاضر اتخاذ می گردد.
بر این اساس به گزارش تارنمای بانك مركزی، اولین جلسه شورای فقهی بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران امروز (چهارشنبه) به ریاست «عبدالناصر همتی» رییس كل بانك مركزی، تشكیل شد.
پنج نفر فقیه عضو این شورا با پیشنهاد رییس كل بانك مركزی و تایید فقهای شورای نگهبان منصوب می شوند.
اعضای صاحب رای شورا برای چهار سال تعیین می شوند و این ماموریت برای یك دوره دیگر قابل تمدید است.

اقتصام3061*1961*


1397/08/25
18:40:46
5.0 / 5
3786
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است