الجزیره در گزارشی اعلام كرد:

كارآیی تحریم ها ضد ایران به تدریج كاسته می شود

كارآیی تحریم ها ضد ایران به تدریج كاسته می شود سیب پال: تهران- شبكه خبری الجزیره قطر در گزارشی با عنوان «چگونه ایران می تواند تحریم ها را دور بزند»، ضمن اشاره به راهكارهای مختلف ایران برای مقابله با تحریم ها و همراهی خیلی از كشورهای جهان با تهران در این ارتباط، نوشت: اثربخشی تحریم های آمریكا ضد ایران به مرور كاسته می شود.


به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا، این شبكه خبری روز سه شنبه در بخشی انگلیسی خود اعلام نمود: با اجرای دور دوم تحریم ها ضد ایران، تهدید«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریكا در خصوص تحمیل شدید ترین تحریم های تاریخ ضد ایران رنگ واقعیت به خود گرفت. دور نخست تحریم های آمریكا ضد ایران كه در ماه اوت (مرداد - شهریور) آغاز شد، صنعت هوانوردی، پول و حتی فرش این كشور را نشانه گرفت و الان به جز هشت كشور، بقیه جهان نمی توانند با بازار نفت و گاز و سیستم مالی این كشور در تعامل باشند.
این در حالی است كه ایران همچنان به برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) كه در سال 2015 میان این كشور و قدرت های جهانی به امضا رسید، پایبند است و بازرسان سازمان ملل متحد هم این پایبندی را بارها تایید نموده اند.
با این وجود، دولت آمریكا به صورت یكجانبه در ماه مه (اردیبهشت - خرداد) گذشته از این توافق خارج شد تا راه را برای تحمیل مجدد تحریم ها ضد ایران هموار سازد.
اكنون كه تحریم های آمریكا به صورت كامل بر ایران تحمیل شده، به باور كارشناسان، این دو كشور درگیر بازی «موش - گربه» شده اند به صورتی كه واشنگتن می كوشد تا آنجا كه می تواند بر ایران سخت بگیرد و در مقابل تهران تلاش می كند روش های خلاقانه ای برای دور زدن آنها بیابد.
«مایك پمپئو» وزیر امور خارجه آمریكا گفته است: «تعجب نمی كنم اگر ایران تلاش كند كه تحریم ها را دور بزند».
«علی سرزعیم» مشاور اقتصادی مركز مطالعات استراتژیك دفتر ریاست جمهوری ایران به الجزیره اظهار داشت: راهكارهایی برای مقابله با تحریم های آمریكا مد نظر است.
وی كه در دانشگاه علامه طباطبایی تهران هم تدریس می كند به این شبكه خبری اضافه كرد: آنها هر كاری كه بتوانند برای تنبیه ایران می كنند و ما هم هر كاری كه بتوانیم برای مقابله با آنها انجام می دهیم.
اما ایران چه راه هایی برای دور زدن تحریم ها دارد؟

** معافیت
ایران می تواند با وجود تحریم، همچنان با كشورهایی كه آمریكا آنها را از تحریم خرید نفت این كشور معاف كرده است، تجارت كند.
دوشنبه هفته گذشته (هفت آبان) پمپئو اعلام نمود: چین، هند، ایتالیا، ژاپن، یونان، كره جنوبی، تایوان و تركیه می توانند بعد از اعمال تحریم ها هم از ایران نفت و گاز بخرند.
وزیر امور خارجه آمریكا نگفت كه این معافیت تا كی ادامه دارد اما دلیل اعطای آنرا حصول اطمینان از به خطر نیفتادن ثبات قیمت ها در بازار انرژی در نتیجه حذف ناگهانی نفت ایران از بازارها اعلام نمود.
این در حالی است كه ترامپ پیش تر می گفت، درآمد نفتی ایران را به صفر می رساند.
اكنون تهران این معافیت ها را یك پیروزی برای خود می داند چونكه این كشور می تواند بعد از تحریم ها هم نفت خویش را بفروشد.
براساس بررسی های شبكه خبری «سی ان بی سی» آمریكا، ایران در ماه سپتامبر (شهریور- مهر) به صورت متوسط 1.7 تا 1.9 میلیون بشكه در روز نفت فروخته است. این عدد در ماه مه (اردیبهشت) كه آمریكا اعلام نمود از برجام خارج می گردد و تحریم ها ضد ایران را بر می گرداند به 800 هزار بشكه در روز كاهش یافت. با این وجود برای تهران، این كاهش تولید با افزایش قیمت نفت جبران شد.

** ساز و كار پیشنهادی ویژه یا SPV*
اتحادیه اروپا در 24 سپتامبر (دوم مهر) اعلام نمود كه در حال تولید یك مكانیزم جدید به نام سازوكار پیشنهادی ویژه است.
به گفته «فدریكا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، «اس پی وی» به شركت های اروپایی اجازه می دهد بر مبنای قوانین اتحادیه اروپا به تجارت با ایران ادامه دهند و مناسباتشان با سایر كشورهای جهان هم برقرار باشد.
الجزیره خاطرنشان كرد: این سازوكار در حقیقت نشان دهنده مخالفت و بی اعتنایی اروپا به ترامپ است.
«اس پی وی» بعنوان یك اتاق پردازش عمل می كند كه رد و بدل پول میان شركت های اروپایی و ایران را امكان پذیر می كند بدون آنكه در تیررس تحریم های آمریكا قرار گیرند.
با این حال هنوز معلوم نیست كه ساختار نهایی «اس پی وی» چگونه است و آیا شركت های اروپایی آنرا سودمند خواهند دانست یا نه؟

** قانون انسداد اروپا
اتحادیه اروپا همینطور در ماه اوت قانون' انسداد ' خویش را به روز و به باعث آن از شركت های اروپایی كه به تجارت با ایران ادامه می دهند، در برابر تحریم های ترامپ محافظت كرد.
این قانون (به اتحادیه اروپا) اجازه می دهد از شركت های اروپایی در برابر تحریم ها (كه اكنون منظور تحریم های آمریكاست) محافظت و خسارات ناشی از تحریم این شركت ها را جبران كند.
قانون انسداد همینطور اروپایی ها را از تبعیت چنین تحریم هایی منع می كند، مگر آنكه كمیسیون اروپا آنها را مجاز بداند.

**معاملات بازار سهام ایران
ایران در اواخر اكتبر (اواسط آبان) گذشته اعلام نمود كه آغاز به فروش نفت با استفاده از بازار سهام این كشور می كند و تنها در دقایق نخست معامله، 280 هزار بشكه نفت فروخت.
ایده فروش نفت با استفاده از بازار سهام برای اولین بار در سال 2000 میلادی در جریان دور قبلی تحریم ها عنوان شد، اما تابحال از آن استفاده نشده بود.
گزارش ها نشان می دهند، این 280 هزار بشكه به قیمت 74 دلار و 85 سنت در هر بشكه معامله و تنها در روز نخست، یك میلیون بشكه نفت خام به فروش رسید.
به این ترتیب، خریداران خصوصی - شامل ایرانی یا خارجی - می توانند نفت ایران را با استفاده از بازار سهام خریداری نموده و بدون اینكه ردیابی شوند، آنرا در بازارهای جهانی بفروشند.
اداره كنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریكا یا 'اوفك'، فهرست اشخاص و شركت های در رابطه با ایران كه معامله با آنها مجاز نیست را مشخص كرده است، اما شركت جدیدی كه نامش در این فهرست نیست، می توانند به صورت قانونی نفت ایران را خرید و فروش كند.

** روش های غیررسمی
«محمد اسلامی» كارشناس تحریم از تهران اظهار داشت: دولت روش های دیگری هم برای دور زدن تحریم ها دارد كه چون نمی خواهیم شناسایی شوند از بیان خیلی از آنها معذوریم.
وی اضافه كرد: این ساختارها كه ایرانیان برای مقابله با تحریم ها ساخته اند و همچون آنها می توان به سواپ ارزی و معامله با استفاده از رمز ارزها اشاره نمود، غیر رسمی هستند.
وی تاكید كرد، شركای تجاری ایران مانند روسیه و چین هم نمی خواهند این روش ها فاش شوند.
روسیه كه در لیست كشورهای معاف از تحریم خرید نفت ایران قرار ندارد، تحریم های آمریكا ضد ایران را تقبیح و آنها را غیرقانونی اعلام نموده است.
گمان می رود مسكو به تهران در دور زدن تحریم ها كمك نماید. این كشور امكان دارد با خرید و پالایش نفت ایران و سپس فروش محصولات پالایش شده به اروپا، این مهم را به انجام رساند.
با این حال، پمپئو پیشتر اخطار داده است كه دولت ترامپ به صورت كامل آماده خنثی سازی تلاش ها برای دور زدن تحریم هاست و در این زمینه از هیچ كوششی دریغ نخواهد كرد.
اما به قول اسلامی، تحریم های جدید ترامپ در مقایسه با تحریم های زمان اوباما با دشواری های بیشتری روبرو هستند.
وی خاطرنشان كرد: در حالیكه تحریم های ترامپ دقیق تر است، اما رئیس جمهوری آمریكا در تولید یك اجماع جهانی ضد ایران ناموفق بوده است و به همین دلیل، توان اثربخشی ساختار تحریم های جدید به تدریج كاهش پیدا خواهد نمود.
به گزارش سیب پال به نقل از ایرنا، دور جدید تحریم های آمریكا ضد ایران روز گذشته (دوشنبه) شروع شد.
وزیران خارجه و دارایی آلمان، انگلیس و فرانسه به همراه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه گذشته در اطلاعیه ای مشتركی با اشاره به پیشرفت چشمگیر سازوكار مالی ویژه این اتحادیه برای ایران، گفتند: ما برای تكمیل این سامانه عزمی راسخ و مشترك داریم.
در این بیانیه كه به امضای موگرینی، «ژان ایو لودریان»، «هایكو ماس» و «جرمی هانت» وزیران خارجه فرانسه، آلمان و انگلیس و «برونو لومر»، «اولاف شولتز» و «فیلیپ هاموند» وزیران دارایی این كشورها رسیده، آمده است: «ما عمیقا از بازگشت تحریم های ایالات متحده به علت خروج آن از برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) متاسفیم.»
اقتصام**1063


1397/08/17
22:25:21
5.0 / 5
3744
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است