شاخص بورس 7 هزار و 665 واحد عقب نشینی كرد

شاخص بورس 7 هزار و 665 واحد عقب نشینی كرد سیب پال: تهران- شاخص بورس امروز (یكشنبه) هفت هزار و 665 پله عقب نشینی كرد و در جایگاه 176 هزار و 419 واحدی قرار گرفت.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، شاخص بورس در ادامه روند اصلاحی، افت بی سابقه ای را به ثبت رساند و وارد كانال 176 هزار واحدی شد؛ كاهش نرخ ارز و رفتار هیجانی سهامداران و نگرانی از افت شاخص از مهم ترین عوامل عقبگرد نماگر بازار سرمایه در معاملات امروز بودند.
همچنین بازگشایی نماد فارس (هلدینگ خلیج فارس) كه بعنوان بزرگترین بورسی به حساب می آید هم سبب افت شدید شاخص شد به صورتی كه این نماد به تنهایی حدود یكهزار و 233 واحد، شاخص را پایین آورد.
اصلاح و تعدیل، جزئی از روند حركت شاخص بورس است كه بعد از رشد رخ می دهد كه بر مبنای شرایط اقتصادی از چند روز تا چند ماه به درازا می كشد؛ بعد از آخر روند اصلاح، شاخص بورس موج جدید رشد را در پیش می گیرد.

** اصلاح دسته جمعی شاخص های اصلی
در معاملات امروز، چهار میلیارد و 451 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 17 هزار و 343 میلیارد ریال در 199 هزار نوبت داد و ستد شد.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان داده است شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) كه در آن ارزش سهام شركت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 2 هزار و 240 واحد افت كرد و شاخص كل (هم وزن) كه در آن ارزش و وزن همه شركت های بزرگ و كوچك در محاسبه شاخص كل، یكسان در نظر گرفته می شود، 903 واحد كاهش داشت.
شاخص قیمت (هم وزن) هم 638 واحد پایین آمد؛ این شاخص مبین سطح عمومی قیمت سهام شركت های پذیرفته شده در بورس است.
شاخص آزاد شناور هم هفت هزار و 533 واحد كاهش یافت؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شركت ها در بورس را نشان داده است.
شاخص بازار اول (مربوط به شركت های بهتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور) پنج هزار و 228 واحد افت كرد و شاخص بازار دوم بورس هم 17 هزار و 280 واحد كاهش پیدا كرد.
بر این اساس، در معاملات امروز نمادهای فارس (هلدینگ خلیج فارس)، فولاد (فولاد مباركه)، كگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، فملی (ملی صنایع مس) و پارس (پتروشیمی پارس) با افت خود، بیشترین تاثیر منفی را بر جای گذاشته و آن را پایین كشیدند.

** صدرنشینی پالایشگاه ها
گروه فرآورده های نفتی در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه 379 میلیون سهم به ارزش چهار هزار و 22 میلیارد ریال دادوستد شد.
گروه فلزات اساسی به ارزش سه هزار و 103 میلیارد ریال و بانك به ارزش 2 هزار و 425 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.
همچنین در رده چهارم معاملات امروز گروه كانی های فلزی با دادوستدی به ارزش یك هزار و 535 میلیارد ریال قرار گرفت و گروه شیمیایی هم با معاملاتی به ارزش یك هزار و 402 میلیارد ریال، رده پنجم را از آن خود كرد.

** افت فرابورس
شاخص فرابورس (آیفكس) در معاملات امروز 89 پله افت كرد و در جایگاه 2 هزار 20 واحدی قرار گرفت.
در بازار فرابورس، بیش از یك میلیارد و 9 میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و 588 میلیارد ریال دادوستد شد.
در معاملات امروز نمادهای مارون (پتروشیمی مارون)، زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، ذوب (ذوب آهن) و میدكو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص وارد كردند.
اقتصام*2022*2025


1397/07/15
21:41:32
5.0 / 5
3646
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است