توافق خودرو در برابر پنیر

توافق خودرو در برابر پنیر سیب پال: دنیای اقتصاد نوشت: مذاكرات پیرامون پیمان همكاری تجاری اتحادیه اروپا و ژاپن با حصول توافقی مهم به پایان رسید. توافق تجاری اتحادیه اروپا با ژاپن، برای خودروسازی ژاپن بیش از سایرین سودمند خواهد بود؛ زیرا با حذف تعرفه ورود خودروهای ژاپنی به كشورهای اتحادیه اروپا بازار بزرگ اروپا به تسخیر آنها در خواهد آمد.



اتحادیه اروپا بزرگ ترین وارد كننده وسایل نقلیه موتوری در جهان است. با اجرای این توافق سلطه جهانی صنایع خودرو ژاپن تقویت خواهد شد. بدین سان اروپا آزادی عمل بیشتری برای خودروسازان ژاپنی قائل می شود؛ شركت هایی كه حتی هم اكنون هم بازیگران قدرتمندی در این عرصه به شمار می آیند. باید دید این توافق صنایع خودرو اروپا را به دست انداز مشكلات خواهد افكند یا خیر.
تنها چند ماه بعد از توافق تجارت آزاد اتحادیه اروپا با كانادا، ثبت توافق تجارت آزاد با ژاپن، گامی دیگر در مسیر تجارت قاره سبز است. توافق اخیر از جانب مقامات اتحادیه اروپا بعنوان «مهم ترین توافق دوجانبه تجاری اتحادیه در طول تاریخ» نامیده شده است. ژاپن بعد از آلمان، بزرگ ترین صادركننده خودرو در جهان است و بعد از چین و آمریكا سومین تولید كننده خودروهای سواری در جهان به حساب می آید. از این شواهد چنین برمی آید خودروسازان ژاپن كه هم اكنون هم بازیگران عمده عرصه خودروی جهان هستند با توافق اخیر جایگاه خویش را بیش از پیش تثبیت خواهند كرد. به نظر می رسد نقش محوری صنعت خودرو در ژاپن مانع از انعقاد قراردادی عادلانه تر میان این كشور با اتحادیه اروپا شده باشد. اتحادیه اروپا در این توافق متحمل ریسك زیادی می گردد خودروسازان اروپایی خصوصا شركت های خودروسازی آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، و اسپانیایی با همتایان ژاپنی خود رقابت تنگاتنگی دارند. توافق اخیر ممكن است توسعه صنعت خودرو را در اسپانیا به تعویق بیندازد؛ چراكه این صنعت بر صادرات ۶/ ۴۱ درصدی خود به كشورهای اروپایی همچون فرانسه و ایتالیا متكی است. تحلیلگران بر این باورند كه این توافق منجر به تقویت صنایع خودرو آلمان در میان رقبای اروپایی خود خواهد شد، زیرا سایرین مغلوب ژاپنی ها خواهند شد.
فروش خودرو در اروپا همواره برای بزرگان خودروسازی ژاپن چالش برانگیز بوده است و این توافق فرصتی برای افزایش فروش در اختیار آنان قرار خواهد داد. هم اكنون تویوتا و سایر خودروسازان ژاپنی تنها ۱۳ درصد از بازار خودروی اروپا را در اختیار دارند و این رقم در مقایسه با سهم ۴۰ درصدی آنان در بازار خودروی آمریكا بسیار ناچیز به نظر می رسد. كارشناسان وجود تعرفه های گمركی را عامل این مورد می دانند. اما اغلب خودروسازان ژاپنی امروزه كارخانه هایی در اروپا دارند كه طبق قوانین، از پرداخت تعرفه های گمركی برای فروش محصولات خود معافند. بدین سان می توان ناموفق بودن خودروسازان ژاپنی را ناشی از این حقیقت دانست كه محصولات آنها مورد توجه خریداران اروپایی قرار نمی گیرد.
توافق تجاری اتحادیه اروپا و ژاپن به شوخی قرارداد «خودرو در برابر پنیر» نامیده شده است. گرچه اروپا در ایام اخیر با خوش بینی زیادی حصول این توافق را اعلام نموده است، اما این توافق ممكن است بعدها كمتر به مذاق طرف اروپایی خوش بیاید. برپایه این توافق تعرفه ۱۰ درصدی ورود خودروهای ژاپنی به اتحادیه اروپا به تدریج و در طول ۷ سال حذف خواهد شد. اما تولیدكنندگان مواد غذایی اروپایی به سرعت از این قرارداد منتفع خواهند شد، چراكه تعرفه ۴۰ درصدی ورود پنیر و تعرفه ۱۵ درصدی ورود نوشیدنی ها بلافاصله اجرا خواهد شد. تعرفه سایر اقلام نظیر منسوجات و البسه به تدریج و طی بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵ ساله حذف خواهد شد. به طور خلاصه می توان گفت توافق اخیر باعث افزایش ۳۴ درصدی صادرات اتحادیه اروپا به ژاپن خواهد شد و در عوض صادرات ژاپن به اتحادیه را ۲۹ درصد افزایش خواهد داد. اما آیا این به مفهوم سود بیشتر برای اتحادیه اروپاست؟ لزوما این طور نیست. توافق اتحادیه اروپا و ژاپن باید به گونه دیگری مورد بررسی قرار بگیرد. تولید و فروش پنیر برای تولیدكنندگان اروپایی بسیار سهل و سودآور است، اما میزان تقاضا برای این اقلام در ژاپن به درستی روشن نیست. در حقیقت آمارها نشان می دهند كه هر ژاپنی در طول سال تنها ۲كیلوگرم از انواع پنیرهای اروپایی مصرف می كند. خودروسازان ژاپنی پیش از این توافق هم در اتحادیه اروپا چندان ناموفق نبودند. در سال ۲۰۱۶ تقریبا یك پنجم واردات وسایل نقلیه موتوری اتحادیه اروپا از مبدا ژاپن صورت گرفته است. این رقم با اجرای توافق موسوم به «جیپا» افزایش خواهد یافت. گرچه اتحادیه خودروسازان اروپایی نهایتا واكنش مثبتی به خبر عقد این قرارداد نشان داده و آن را «نشانه ای مثبت برای تجارت جهانی» خوانده است، اما اعلام نموده است كه اجرای كامل آن را بررسی خواهد نمود. در چنین توافقاتی حفظ جانب احتیاط حتمی است.
با كاهش تدریجی تعرفه ورود خودرو، به نظر می رسد شاهد انتقال قدرت در میان غول های صنایع خودروسازی اروپا بخصوص در آلمان و اسپانیا باشیم. ایتالیا و فرانسه كه در سال های اخیر شاهد كاهش قابل توجه سهم خود در این بازار بوده اند، با وضعیت دشوارتری روبه رو خواهند شد. توافق نابرابر اتحادیه اروپا با ژاپن، ظرفیت این را دارد كه بر وخامت شرایط خودروسازان اروپایی بیفزاید، چراكه این خودروسازان اخیرا از روند ۶ ساله افت فروش در قاره سبز رهایی یافته اند و در این توافق تدبیری برای تسهیل صادرات خودروهای اروپایی به ژاپن در نظر گرفته نشده است. در گذشته نیز، قرارداد همكاری تجاری بین اتحادیه اروپا و كره جنوبی در سال ۲۰۱۱ سبب شد صادرات خودروهای هیوندایی و كیا به كشورهای عضو این اتحادیه ۱۰ درصد افزایش یابد. بالا گرفتن رقابت بر سر قیمت ها منجر شد گروه خودروسازی پژو سیتروئن تا آستانه ورشكستگی پیش رود. سرجیو مارچیونه، مدیر گروه پژو سیتروئن درباره توافق اخیر اتحادیه اروپا و ژاپن می گوید: «اگر بناست تعرفه ورود خودروهای ژاپنی را حذف كنیم، خودروسازان اروپایی باید كلاهخودهایشان را بر سر بگذارند و آماده جنگ شوند. » اتحادیه خودروسازان اروپایی (ACEA) از ژاپن خواسته است كه با اعمال استانداردهای بین المللی به جای استانداردهای ملی در زمینه ایمنی و آلایندگی خودروها، از صرف زمان و هزینه اضافی برای بررسی و تایید این خودروها در اروپا جلوگیری كند. همینطور با حذف معافیت های مالیاتی خودروهای تولید ژاپن، فضای رقابتی عادلانه برای خودروسازان اروپایی در این كشور فراهم كند.

35224

1396/09/23
12:37:55
5.0 / 5
4131
تگهای خبر: اقتصاد , گمرك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است