آیا عراق خیال خروج از اوپک را دارد؟
سیب پال: اخبار ضد و نقیضی امروز از عراق درباره ی خروج این کشور از اوپک مخابره شد تا اوضاع بازار نفت را عرصه تلاطم کند.
به نقل از خبرگزاری عراقی واع، بغداد به اخبار در ارتباط با خروج این کشور از اوپک پاسخ داد.
وزارت نفت عراق امروز پنجشنبه اعلام نمود که مطالب طرح شده در رابطه با تهدید عراق به خروج از سازمان اوپک، مبین موضع رسمی دولت عراق نیست.
در بیانیه وزارت نفت عراق آمده است: آن چه در رابطه با تهدید عراق به پایان دادن به عضویت خود در سازمان اوپک عنوان شده، بازتاب دهنده موضع رسمی دولت عراق نیست چونکه نه نخست وزیر و نه دولت عراق موضع خروج از اوپک را مطرح نکرده اند، بلکه عراق همواره بر اهمیت بازبینی در سقف های تولید متناسب با ظرفیتهای تولید پایدار کشورهای عضو و در چهارچوب توافقی که همه کشورهای ذی ربط آنرا تصویب کرده اند و همینطور با درنظر گرفتن شرایط امنیتی و اقتصادی ویژه عراق تأکید داشته است.
در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو اوپک و کشورهای هم پیمان آن به این رویکرد پاسخ داده اند و فرآیند بازبینی در حداکثر ظرفیت تولید پایدار کشورهای عضو را آغاز نموده اند. این فرآیند هم اینک با هماهنگی یک شرکت مشاور بین المللی مستقل و با مشارکت فعال عراق طبق جدول زمانی مصوب درحال اجراست.
وزارت نفت عراق همینطور بیان کرد: کشورهای عضو اوپک و متحدان آن عملاً برگرداندن تدریجی حجم های کم شده تولید را آغاز نموده اند و مقرر می باشد طی چند ماه آتی تمامی کاهش های داوطلبانه به صورت کامل جبران شود، اقدامی که به افزایش سقف تولید عراق کمک خواهدنمود.
در ادامه بیانیه آمده است: هرگونه مطالبه در رابطه با سهمیه های تولید یا سطوح ظرفیت تولید از راه سازوکارهای فنی و مبتنی بر اجماع که در چهارچوب اوپک و کشورهای هم پیمان آن تعریف شده اند، مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد.
وزارت نفت عراق همینطور وجود درک و همراهی در سطح بالا از جانب کشورهای عضو اوپک نسبت به شرایط خاص عراق را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد که صنعت نفت عراق طی بیشتر از چهل سال قبل از جنگها، تحریمها و چالش ها مختلف صدمه دیده و آخرین مورد آن هم تخریب بخش های زیادی از زیرساخت های نفتی و تاسیسات پشتیبان بنابراین حملات تروریستی و خرابکارانه بوده است.
در پایان این وزارت خانه اشاره کرد: این مسایل مورد توجه قرار خواهد گرفت تا تولید نفت عراق به سطحی عادلانه برسد که بتواند جایگاه خویش را به عنوان دمین تولیدکننده بزرگ در بین کشورهای عضو اوپک بازیابد و اهداف مورد انتظار از پروژه های توسعه و بازسازی تمام بخش های صنعت نفت را محقق سازد؛ صنعتی که شریان اصلی درآمدهای مالی عراق به حساب می آید.
ماجرای خروج چیست؟
این درحالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عراق در صورتیکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بغداد اجازه افزایش قابل توجه تولید نفت را ندهد، گزینه خروج از این سازمان را بررسی می کند.
این رسانه غربی به نقل از یک مقام ارشد وزارت نفت عراق روز پنج شنبه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) گفته که دولت این کشور به دنبال دستاوردهای جنگ با بحران مالی رو به رو است و درخواست بغداد برای افزایش قابل توجه سهمیه تولید نفت در اوپک باید جدی گرفته شود.
این مقام افزود عراق مبحث خروج از اوپک را بررسی کرده، اما برنامه فعلی همچنان ماندن در سازمان و سعی برای دریافت سهمیه بالاتر است.
به گفته رویترز، عراق بعد از عربستان سعودی دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و یکی از پنج عضو بنیان گذار این سازمان به حساب می آید.
این گزارش افزود که سهمیه تولید عراق برای ماه ژوئیه ۴ میلیون و ۳۷۸ هزار بشکه در روز تعیین شده است، اما به علت اختلالات ناشی از وضعیت تنگه هرمز، میزان تولید فعلی این کشور بمراتب کمتر از این رقم است.
رویترز به نقل از این مقام وزارت نفت عراق آورده بود: عربستان سعودی و دیگر متحدان اوپک باید این مساله را با نهایت جدیت دنبال کنند. در غیر این صورت، عراق ناچار خواهد شد همه گزینه های موجود را بررسی کند.
این مقام در جواب این پرسش که آیا خروج از اوپک مورد بحث قرار گرفته است، اظهار داشته بود: هنوز برای چنین اقدامی زود است.
اوپک قبل از این هم اعضایی را از دست داده بود همچون امارات متحده عربی در سال ۲۰۲۶، قطر در سال ۲۰۱۹ برای تمرکز بر گاز از اوپک خارج شد، اکوادور در سال ۲۰۲۰ و آنگولا در ژانویه ۲۰۲۴ به علت اختلاف بر سر سهمیه تولید از این سازمان خارج شده بودند.
بر اساس گزارش ها، بهای نفت خام برنت برای تحویل در ماه آگوست، در معاملات بامداد روز پنج شنبه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) حدود ۱٫۴ درصد کم شد.
به نقل از خبرگزاری عراقی واع، بغداد به اخبار در ارتباط با خروج این کشور از اوپک پاسخ داد.
وزارت نفت عراق امروز پنجشنبه اعلام نمود که مطالب طرح شده در رابطه با تهدید عراق به خروج از سازمان اوپک، مبین موضع رسمی دولت عراق نیست.
در بیانیه وزارت نفت عراق آمده است: آن چه در رابطه با تهدید عراق به پایان دادن به عضویت خود در سازمان اوپک عنوان شده، بازتاب دهنده موضع رسمی دولت عراق نیست چونکه نه نخست وزیر و نه دولت عراق موضع خروج از اوپک را مطرح نکرده اند، بلکه عراق همواره بر اهمیت بازبینی در سقف های تولید متناسب با ظرفیتهای تولید پایدار کشورهای عضو و در چهارچوب توافقی که همه کشورهای ذی ربط آنرا تصویب کرده اند و همینطور با درنظر گرفتن شرایط امنیتی و اقتصادی ویژه عراق تأکید داشته است.
در این بیانیه آمده است: کشورهای عضو اوپک و کشورهای هم پیمان آن به این رویکرد پاسخ داده اند و فرآیند بازبینی در حداکثر ظرفیت تولید پایدار کشورهای عضو را آغاز نموده اند. این فرآیند هم اینک با هماهنگی یک شرکت مشاور بین المللی مستقل و با مشارکت فعال عراق طبق جدول زمانی مصوب درحال اجراست.
وزارت نفت عراق همینطور بیان کرد: کشورهای عضو اوپک و متحدان آن عملاً برگرداندن تدریجی حجم های کم شده تولید را آغاز نموده اند و مقرر می باشد طی چند ماه آتی تمامی کاهش های داوطلبانه به صورت کامل جبران شود، اقدامی که به افزایش سقف تولید عراق کمک خواهدنمود.
در ادامه بیانیه آمده است: هرگونه مطالبه در رابطه با سهمیه های تولید یا سطوح ظرفیت تولید از راه سازوکارهای فنی و مبتنی بر اجماع که در چهارچوب اوپک و کشورهای هم پیمان آن تعریف شده اند، مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد.
وزارت نفت عراق همینطور وجود درک و همراهی در سطح بالا از جانب کشورهای عضو اوپک نسبت به شرایط خاص عراق را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد که صنعت نفت عراق طی بیشتر از چهل سال قبل از جنگها، تحریمها و چالش ها مختلف صدمه دیده و آخرین مورد آن هم تخریب بخش های زیادی از زیرساخت های نفتی و تاسیسات پشتیبان بنابراین حملات تروریستی و خرابکارانه بوده است.
در پایان این وزارت خانه اشاره کرد: این مسایل مورد توجه قرار خواهد گرفت تا تولید نفت عراق به سطحی عادلانه برسد که بتواند جایگاه خویش را به عنوان دمین تولیدکننده بزرگ در بین کشورهای عضو اوپک بازیابد و اهداف مورد انتظار از پروژه های توسعه و بازسازی تمام بخش های صنعت نفت را محقق سازد؛ صنعتی که شریان اصلی درآمدهای مالی عراق به حساب می آید.
ماجرای خروج چیست؟
این درحالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داد که عراق در صورتیکه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به بغداد اجازه افزایش قابل توجه تولید نفت را ندهد، گزینه خروج از این سازمان را بررسی می کند.
این رسانه غربی به نقل از یک مقام ارشد وزارت نفت عراق روز پنج شنبه ۲۵ ژوئن (۴ تیر) گفته که دولت این کشور به دنبال دستاوردهای جنگ با بحران مالی رو به رو است و درخواست بغداد برای افزایش قابل توجه سهمیه تولید نفت در اوپک باید جدی گرفته شود.
این مقام افزود عراق مبحث خروج از اوپک را بررسی کرده، اما برنامه فعلی همچنان ماندن در سازمان و سعی برای دریافت سهمیه بالاتر است.
به گفته رویترز، عراق بعد از عربستان سعودی دومین تولیدکننده بزرگ اوپک و یکی از پنج عضو بنیان گذار این سازمان به حساب می آید.
این گزارش افزود که سهمیه تولید عراق برای ماه ژوئیه ۴ میلیون و ۳۷۸ هزار بشکه در روز تعیین شده است، اما به علت اختلالات ناشی از وضعیت تنگه هرمز، میزان تولید فعلی این کشور بمراتب کمتر از این رقم است.
رویترز به نقل از این مقام وزارت نفت عراق آورده بود: عربستان سعودی و دیگر متحدان اوپک باید این مساله را با نهایت جدیت دنبال کنند.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب