مزیت های خاص شبکه های اجتماعی داخلی در مقابل خطرات پیامرسان های خارجی

مزیت های خاص شبکه های اجتماعی داخلی در مقابل خطرات پیامرسان های خارجی سیب پال: باتوجه به ایجاد پلت فرم های چندگانه ایرانی با کاربردهای تماس صوتی و تصویری، خدمات بانکی، تماشای فیلم، بازی، سفارش غذا، کسب درآمد و غیره، انتظار می رود گرایش به پیامرسان های خارجی در رسانه های اجتماعی باتوجه به خطرات حریم خصوصی کم شود، اما پروژه هایی مانند همستر این منطق را برهم می زند.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، متخصصان ایران در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سالیان اخیر توانسته اند نسخه های کاربردی و امنی را برای برقراری ارتباط میان افراد تولید کنند، به نحوی که علاوه بر ارسال پیام، قابلیت ها و امکانات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می دهد.
توسعه پلت فرم های داخلی با پشتیبانی از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال
«عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و «احسان خاندوزی» وزیر امور اقتصاد و دارایی، دهم آبان ۱۴۰۱ از «آیین نامه پشتیبانی از سکوها و کسب وکارهای اقتصاد دیجیتال» رونمایی کردند. در این آئین نامه ۳۰ نوع حمایت برای رونق کسب وکارهای اینترنتی مقرر شده است که سازمان های مشارکت کننده همچون صداوسیما، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه باید آنها را به اجرا درآورند.
سکوهای داخلی بر طبق این آئین نامه مشمول دریافت خدمات پرداخت، حمایت تبلیغاتی فراگیر، تامین منابع برای تجهیزات موردنیاز سکوهای مشمول، حمایت مالیاتی، انواع تسهیلات، پشتیبانی از استقرار در پارک دانش و فناوری، تسهیل احراز هویت و مجوز کسب و کار، داده و اطلاعات کاربران و غیره خواهند بود که مسیر آنها را برای ارائه خدمات با کیفیت به کاربران کشورمان فراهم نموده است.
افزایش ۸ برابری مخاطبان پیام رسان های داخلی
«عیسی زارع پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات آذرماه سال قبل(۱۴۰۲) ضمن تاکید بر وجود ظرفیت مطلوب در شبکه های اجتماعی داخلی، اظهار نمود: «در یک سال و نیم گذشته مخاطبان پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی داخلی گاهی تا ۵ و ۶ برابر و حتی تا ۸ برابر افزوده شده است، این افزایش هم در تعداد کاربر روزانه و هم در تعداد کاربر فعال ماهانه محاسبه شده است.»
وی با بیان اینکه زمینه لازم برای فعالیت کسب و کارها در سکوهای داخلی بیش از گذشته فراهم گشته است، تصریح کرد: «دولت پارسال آئین نامه پشتیبانی از کسب و کارها و سکوهای اقتصاد دیجیتال را تصویب کرد که در این آئین نامه یک بسته حمایتی پیشبینی شده که بندهایی از آن اجرا شده و درحال پیگیری اجرایی شدن سایر بندهای آن هستیم.»
درخواست کشورها برای اتصال به شبکه اجتماعی یکپارچه ایران
اتصال داخلی میان پیام رسان ها «اینترکانکشن یا MXP» به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیام رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است. در این شیوه سرور mxp به صورت خودکار مطلوب ترین مقصد برای ارسال پیام را انتخاب می کند. نکته قابل توجه اینست در این روش احتیاج به نصب هیچ نرم افزار دیگری وجود ندارد و فقط یک قابلیت به پیام رسان های داخلی اضافه شده است، از لحاظ امنیتی نیز پیام­ های مبادله شده بین سرورهای پیام­ رسان­ ها با استفاده از آخرین فناوری­ های موجود به صورت رمزنگاری مبدا به مقصد «end to end encryption» رمزنگاری شده و عملا امکان رمزگشایی آنها در طول مسیر وجود ندارد.
استفاده از این توانایی برای کاربران اختیاری است و کاربر برای فعال­ سازی این توانایی باید به بخش تنظیمات پیام­ رسان مراجعه نموده و آنرا فعال کند. با این وجود استقبال فراوانی از این تکنولوژی شده است و با گذشت چندین ماه از رونمایی این توانایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل تابستان ۱۴۰۲ اعلام نمود که برخی کشورها اعلام نمودند این توانایی بین پلت فرم های ما و آنها ایجاد شود که این امر در دست رایزنی قرار دارد.
«مهدی مظفری» مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات دی ماه سال گذشته(۱۴۰۲) از استفاده بیش از دو میلیون کاربر از قابلیت اتصال مشترک میان پیام رسان های داخلی اطلاع داد و اظهار داشت: «طرح «اتصال متقابل» بین پیام رسان های ایرانی قابلیتی نو در دنیاست که برای رفع انحصار و نیاز مردم برای ارتباط با یکدیگر در پیام رسان های بومی به وجود آمد، آمار میزان استفاده کاربران از این توانایی به ترتیب پیام رسان های ایتا، بله، آی گپ و گپ اختصاص دارد که امکان ارسال پیام به یکدیگر را بدون احتیاج به نصب پیام رسان دیگر پیدا کرده اند.»
با عنایت به مطالب فوق، به بررسی برخی از پیام رسان های بومی می رویم تا مزیت ها و خدمات آنها را بررسی کنیم:
«ایتا»، تلگرام ایرانی با قابلیت های بهتر
برنامه ایتا از برنامه های نوپای ایرانی است که در سال ۹۶ توسط شرکت اندیشه یاوران تمدن منتشر گردید. این برنامه نه تنها بر پایه فضای ابری ساخته شده، بلکه به کاربران این امکان را می دهد تا در یک لحظه بتوانند از چند دستگاه به صورت همزمان استفاده کنند، در صفحه اصلی این سایت نوشته شده است: «پیام رسان ایتا با هدف برآوردن کلیه نیازهای کاربران ایرانی در یک برنامه پیام رسان طراحی شده است».
واضح ترین مزیت ایتا استفاده از فضای ابری و ذخیره سازی پیام ها در کنار قابلیت مولتی پلت فرم است. اما نکته جالب تر آن است که این برنامه به کاربران خود وعده کاهش ۶۶ درصد از حجم اینترنت را می دهد. به قول صفحه رسمی این برنامه، تنها یک سوم حجم اینترنت در زمان استفاده از ایتا محاسبه می شود، این برنامه در کنار ربات های کارآمد، API مختلفی در اختیار علاقه مندان می گذارد تا بتوانند از آنها استفاده نمایند.
در «سروش» مجانی پخش زنده ببینید و بازی کنید
شرکت سروش ابتدا در بهمن سال ۹۴ به صورت آزمایشی یک نسخه از این برنامه را به بازار عرضه نمود، بعد از گذشت تقریباً یک سال سازندگان تصمیم گرفتند تا از این برنامه به صورت رسمی رونمایی کنند، قابل ذکر است که این برنامه با حمایت صداوسیما آغاز به کار کرد اما در سال ۹۷ تصمیم گرفت تا فعالیت خودرا به صورت مستقل ادامه دهد.
اپلیکیشن سروش در کنار قابلیت های کلیدی مانند تماس تصویری، استفاده از ربات ها، اینترنت رایگان، از خاصیت پخش زنده نیز برخوردار می باشد که تقریباً میتوان گفت در هیچ پیام رسان دیگری دیده نشده است، این توانایی خلاقانه به کاربران اجازه می دهد تا در زمان های مختلف به رادیو و تلویزیون ملی دسترسی داشته باشند، قابل ذکر است که امکان استفاده از بازی های مختلف، لذت را برای کاربران بالا می برد.
تماس تصویری و پرداخت قبوض با امنیت بالا در «آی گپ»
آی گپ مانند هر پیام رسان پیشرفته دیگری به کاربران خود امکان ارسال پیام های شامل متن، عکس، ویدیو، فایل صوتی و پوشه های مختلف را می دهد، نخستین انتشار این برنامه به آبان ماه سال ۹۴ بازمی گردد، این برنامه در کنار «گپ» از معدود برنامه های ایرانی هستند که از قابلیت تماس صوتی و تصویری برخوردار می باشند، این برنامه همینطور از قابلیت هایی مانند کیف پول، امکان کارت به کارت کردن، استعلام و پرداخت قبوض، سیستم هواشناسی پیشرفته، مشاوران تغذیه و ربات های دیگر نیز برخوردار می باشد.
قابل ذکر است که، سیستم دسته بندی موضوعات مختلف در این برنامه به خوبی رعایت شده و دسترسی افراد، بسیار گسترده و آسان است، اما یکی از مهم ترین مزایای این برنامه در کنار متن باز بودن، استاندارد رمزگذاری پیشرفته آن است که برای رمزگذاری متقارن مورد استفاده قرار می گیرد، این توانایی به کاربر این اجازه را می دهد تا با ساخت کد تصادفی و ارسال آن به سرور اصلی، امنیت پیام های خودرا بالا ببرد، چونکه بعد از این عمل تمامی پیام های رد و بدل شده با یک کد مشخص محافظت می شوند، گفتی است که پیام رسان آی گپ نخستین پیام رسان ایرانی است که قابلیت استیکر متحرک و بومی را برای کاربران خود فراهم نمود.
«بله»، بانکی در چارچوب پیام رسان
برنامه بله در شهریور سال ۹۵ با حمایت بانک ملی ایران افتتاح شد و با شعار «پیام رسان با امکانات مالی» وارد بازار شد. میتوان گفت برنامه "بله" یکی از کامل ترین پیام رسان های ایرانی است و تقریباً از تمامی امکانات موجود در انواع پیام رسان های جهان بهره می برد، امکاناتی همانند ارسال متن، تصاویر و انواع پوشه ها با سرعت بالا از قابلیت های اولیه این برنامه هستند.
بیشتر مزایای این برنامه به مسائل بانکی مربوط می شود، قابلیت هایی مانند کیف پول، درخواست پول، تسهیلات مسکن، خرید بسته های اینترنتی و چندین قابلیت دیگر در بخش "بانک من" این برنامه را به یک اپلیکیشن بانکی کامل تبدیل نموده است. قابلیت هایی مانند مولتی پلت فرم و مکان نما از دیگر نکات مثبت این برنامه هستند، همینطور امکاناتی از قبیل مخفی کردن آخرین بازدید، قطع اتصالات متفرقه به حساب و قابلیت رمزگذاری بر روی دسترسی ها امنیت برنامه را به میزان قابل توجهی بالا می برد.
کسب درآمد، تماشای فیلم و سفارش غذا همه باهم در «روبیکا»
روبیکا چندین مزیت اساسی دارد که سبب شده است تعداد کاربران آن در ماه های اخیر رشد بالایی را تجربه کند. این پلت فرم ابزاری است که میتوان از آن برای ایجاد کانال و ساخت پیج بهره برد و امکان تماس صوتی و تصویری در آن وجود دارد، روبیکا برای کاربران خود امکان کسب درآمد از راه محبوبیت صفحه و کانال را فعال کرده است و کمتر از ۱۵ روز با فعالان خود تسویه حساب می کند.
سفارش غذا، انجام بازی های متنوع و تماشای فیلم و سریال های مختلف، همچون دیگر امکانات روبیکا است. نظرسنجی برنامه های خاص تلوزیونی در این پلت فرم انجام شده و دسته بندی محتوایی آن متناسب با مناسبت های ملی و مذهبی قابل توجه است، همینطور پخش زنده برنامه های ورزشی و ارائه سریال های نمایش خانگی و تدوین برنامه های محتوایی برای کودکان همچون خاصیت های خاص روبیکا است.
اما علیرغم مزیت های فراوان پلت فرم های فوق، بتازگی با پررنگ شدن بازی تلگرامی "همستر" برای کسب درآمد، شاهد عضویت زیادی از افراد در تلگرام هستیم که با ترفندهای مختلف به دنبال جمع آوری ارز دیجیتال «نات کوین» بیشتری هستند،. هنوز منبع درآمد این ارز معلوم نیست اما شنیده ها از آن حکایت می کند که پروژه های پول شویی جهانی و تجارت بردگان جنسی از منابع مالی این بازی پول ساز هستند. حال می خواهیم به خود تلگرام بپردازیم.
همکاری «تلگرام» با داعش!؟
تلگرام فقط یک برنامه پیام رسان است که بر پایه فضای ابری ساخته شده و بر روی سیستم عامل های اندروید، iOS، ویندوز، مک و لینوکس قابل اجرا می باشد. تلگرام یک برنامه با متن باز به حساب می آید که البته بتازگی متن کدهای نوشته شده در نسخه های جدید آن دیگر با سرعت در فضای مجازی در دسترس قرار نمی گیرد، اپلیکیشن تلگرام ابتدا در سال ۲۰۱۳ به صورت رسمی به دنیا ارائه شد.
در برنامه های پیام رسان تلگرام، امکان حذف کردن پیام دیگران در بخش پیام شخصی، از ایرادات این برنامه است که منتقدان فراوانی دارد. از آنجائیکه محتویات رد و بدل شده به اندازه یک مدرک می توانند مفید باشند، چنین قابلیتی واقعا حریم شخصی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. این برنامه همینطور در سال ۲۰۱۵ تحت سوءاستفاده داعش قرار گرفت و سبب شد این گروه تروریستی عضو کانال های تلگرامی اش را تا ۹۰۰۰ نفر افزایش دهد. علت این سوءاستفاده آن بود که تلگرام در ابتدا از حذف کردن محتوای برنامه های داعش خودداری کرده بود.
«واتس آپ»، جاسوسی در چارچوب پیام رسان
واتس اپ یک برنامه پیام رسان فوری به حساب می آید که توسط شرکت سهامی واتس اپ ساخته شده و هم اکنون از زیر مجموعه های فیس بوک است. واتس اپ در ژانویه سال ۲۰۱۴ برای تمامی سیستم عامل ها انتشار یافت، این در شرایطی است که برنامه واتس اپ از سال ۲۰۰۹ در بعضی کشورها در دسترس قرار داشت، این برنامه فعالیت خودرا در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ بر روی گوشیهای ویندوز تمام کرد.
از واضح ترین معایب واتس اپ، عدم پشتیبانی از فضای ابری است و این امر موجب می شود برنامه واتس اپ هر چند وقت یک مرتبه نیاز به ایجاد پشتیبانی داشته باشد که گاها مدت زیادی را به خود اختصاص می دهد. همینطور با وجود سابقه بد فیس بوک در فروش اطلاعات کاربران، این امر احساس امنیت را از کاربران سلب می کند، چنان که برخی منابع خبری طی گزارش هایی همچنان بر فروش اطلاعات کاربران واتس اپ تاکید دارند.
گفتی است که، سادگی زیاد این برنامه در طولانی مدت موجب دل زدگی و خستگی کاربر می شود، چونکه عدم امکان استفاده از قابلیت های متفاوت، فرد را از لحاظ ذهنی در یک فضای سوت و کور قرار می دهد. عدم امکان استفاده از نسخه نصب شده بر روی کامپیوتر های شخصی بدون فعال بودن نسخه گوشی برنامه، از مسائلی است که در زمان های ضروری استفاده از واتس اپ می تواند واقعا آزاردهنده باشد.
پورنوگرافی و لطمه های روانی «اینستاگرام»
شبکه اجتماعی اینستاگرام در سال ۲۰۱۰ توسط دو مهندس نرم افزار خلاق ساخته شد و الان در مالکیت شرکت «متا» است. این نرم افزار در دنیا بیش از یک میلیارد مخاطب دارد و در ایران نیز کاربران فعال زیادی دارد. اینستاگرام تا حالا فقط در سیستم های عامل «Android و ios» ارائه شده است، ازاین رو کاربرانی که از «linux» یا سایر سیستم عامل ها استفاده می نمایند، به این برنامه به صورت مستقیم دسترسی ندارند. این برنامه یک نسخه ی تحت وب دارد اما نسخه ی تحت وب آن تمام امکانات نسخه های موبایل را پوشش نداده است.
محتوای انتشار یافته در اینستاگرام حاوی تصاویر و ویدیوهای حجیم است. با ورود به اینستاگرام تمام داده ها به صورت خودکار دانلود و نمایش داده می شوند، یعنی شما بدون اینکه تصمیم بگیرید پست فردی را ببینید، اینستاگرام آن داده را دانلود می کند، همین موضوع موجب می شود که حجم اینترنت مصرفی شما بشدت زیاد باشد.
همینطور اینستاگرام به بستری جهت خودنمایی های پوچ و بیهوده برای برخی افراد تبدیل گشته است، بعضی افراد تنها از جنبه های مثبت زندگی خود عکس و فیلم منتشر می کنند و خودرا در نظر فالورهای شان مهم و ثروتمند جلوه می دهند، در صورتیکه امکان دارد حقیقت زندگی شان چیز دیگری باشد، این مورد موجب می شود تا بسیاری از افراد در این شرایط، ظاهر زندگی دیگران را با باطن زندگی خودشان مقایسه کرده و گرفتار احساس ناامیدی و خود کم بینی شوند.
اینستاگرام در واقع بستری برای شکار جنسی کودکان است و نه تنها محتواهای غیراخلاقی را مسدود نمی کند، بلکه آنها را مورد استاندارد متا می داند که سبب لطمه های روحی و روانی فراوانی برای کودکان و نوجوانان شده است. در همین راستا شکایتی از طرف دادستان کل نیومکزیکو آمریکا مقابل متا ثبت شده است که این دادخواست ادعا می کند، متا و مدیرعامل آن «مارک زاکربرگ» به فیس بوک و اینستاگرام اجازه داده اند تا به «بستری برای آزارگران جنسی کودکان» تبدیل شوند.
بر مبنای مطالب فوق، پیشرفت متخصصان کشورمان در تولید پیام رسان های امن و اقتصادی، مشهود است. از طرفی، ناامنی و مخاطرات حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی خارجی کاملا ملموس است. ازاین رو انتظار و برنامه ریزی سیاستگذاران و متولیان امر از کاربران فضای مجازی این بوده است که با استفاده از برنامه ها و پیام رسان های داخلی، سبب تزریق درآمد ترافیکی به شرکتهای داخلی شوند و از امکانات مفید و موثر این پیام رسان ها استفاده نمایند.




منبع:

1403/03/20
10:24:54
0.0 / 5
160
تگهای خبر: ابزار , اپلیكیشن , ارز , اقتصاد
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است