سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اعلام كرد: زیان ۵۳ هزار میلیارد تومانی هزینه مازاد سوخت خودرو های فرسوده سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو اظهار داشت: خودرو های فرسوده سالیانه حدود 45 میلیون لیتر بیش از خودرو های نو مصرف بنزین دارند که 53 هزار میلیارد تومان به اقتصاد کشور زیان وارد میکند. به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «فرهاد به نیا» امروز (دوشنبه) در گردهمایی قطعه سازان خودروی کشور که در محل هتل المپیک برگزار شد، اضافه کرد: بیش از سه میلیون و ۱۰۸ هزار خودروی فرسوده و افزون بر ۹ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور درحال تردد است. وی بیان داشت: به اعتقاد کارشناسان اگر به همین ترتیب تا سال ۱۴۰۴ به پیش برویم شاهد تردد بیش از هشت میلیون دستگاه خودروی فرسوده در کشور خواهیم بوده که بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان زیان به اقتصاد کشور وارد خواهند کرد. به نیا خاطرنشان کرد: در سال ۹۶ شکایت یک نفر سبب ملغی شدن آئین نامه اجرائی ماده هشت قانون هوای پاک شد و طی آن ۲۲۰ مرکز اسقاط در کشور تعطیل و بیش از ۶ هزار نفر نیروی آن بیکار شدند. وی ضمن اشاره به سایر هزینه های جانبی ناشی از آلودگی هوا و تردد خودرو های فرسوده، تصریح کرد: این خسارت فقط در تهران معادل ۲.۶ میلیارد دلار محاسبه شده که سهم هر شهروند ایرانی ۷.۵ میلیون تومان خواهد بود و باید به این مورد مشکلات دارو و درمان ناشی از بروز انواع بیماری های قلبی، ریوی سرطان ها و غیره را اضافه کرد. این مقام صنفی خاطرنشان کرد: اگر خودرو های فرسوده از چرخه خارج نشوند، نیازمند پارکینگ و جاده خواهند بود که مطابق استاندارد شهرداری ها، هزینه آن سالیانه ۱۲۰ هزار میلیارد تومان برآورد می شود. وی با تکیه بر این که مسئولان سیاستگذاری خودرو باید به عواقب تصمیم گیری هایشان فکر کنند، افزود: این شرایط سبب شده از سال ۹۱ به بعد شاهد کاهش شدید تیراژ تولید خودرو تا ۶۰ درصد، انباشته زیان سنگین خودروسازان و انتقال آن به سهامداران، ناتوانی قطعه سازان در به روزآوری ماشین آلات و خطوط تولید و همین طور ناتوانی خودروسازان در ارائه پلتفرم های جدید، کاهش اشتغال زایی و افزایش نارضایتی مصرف کنندگان داخلی باشیم. سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو تصریح کرد: بطور حتم آزادسازی قیمت خودرو می تواند از وارد شدن رانت به جیب دلالان جلوگیری نماید که در سال ۹۹ معادل ۴۳ هزار میلیارد تومان و از آغاز امسال تا حالا معادل ۵۵ هزار میلیارد تومان بوده است. وی خاطرنشان کرد: هزینه دولت بابت عدم خروج خودرو های فرسوده از چرخه ترافیکی سالیانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که در صورت رسیدن تعداد خودرو های فرسوده به هشت میلیون دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۴، به بیشتر از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید. به نیا بیان داشت: پیشنهاد این انجمن اعطای ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان وام ارزانقیمت برای لیزینگ و کمک به فروش خودرو در کشور است که از این طریق طی سه سال رقمی بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان نصیب بیت المال خواهد شد. وی افزود: اجرای قانون خروج خودرو فرسوده از چرخه ترافیکی و اجازه دادن برای واردات خودرو بدون انتقال ارز، در کنار کردن مهیا کردن شرایط برای افزایش تیراژ تولید داخلی خودروسازان، سایر راهکار ها در این حوزه است.