زیر و بم ورود به بورس کالا

زیر و بم ورود به بورس کالا به گزارش سیب پال هرچند ˮبورس کالاˮ نه تنها برای فعالین بازار سرمایه بلکه به تازگی و به علل مختلفی همچون حاشیه های در ارتباط با افزایش قیمت سیمان برای خیلی از مردم نام آشناست، اما این بازار در مقایسه با بازار سهام از اقبال کمتری برخوردار بوده و میتوان گفت این مورد تفاوت فرآیند معامله در بورس کالا و درواقع کالایی است که در بستر این بازار به مشتری عرضه می شود. با این وجود نمی توان از اهمیت این بازار در اقتصاد کشور چشم پوشی کرد.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، بورس کالا به زبان ساده، بازار منسجمی است که تعداد زیادی از عرضه کنندگان، کالای خویش را عرضه می کنند و کالای مربوطه بعد از بررسی های کارشناسی و قیمت گذاری توسط کارشناسان بورس کالا، به خریداران عرضه می شود.
تاریخچه تشکیل این بازار در کشورمان به سال ۱۳۸۲ برمی گردد. زمانی که سازمان کارگزاران بورس فلزات تهران در شهریور ماه سال مذکور، بعنوان نخستین بورس کالای کشور فعالیت خویش را آغاز و بعد از آن هم سازمان کارگزاران بورس کالای کشاورزی در شهریور ماه سال ۱۳۸۳ آغاز به فعالیت کرد.
البته عمر این دو بازار طولانی نبود و هردو پس از مدتی منحل شدند و شرکت بورس کالای ایران به باعث ماده ۵۸ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران که مقرر داشته " دولت اقدامات لازم را برای فعال کردن بورس های کالایی و تطبیق آن با این قانون و عرضه راهکارهای قانونی مورد نیاز را به عمل خواهد آورد" بعنوان یک شرکت جدید و کاملا مستقل از سازمان های کارگزاران بورس فلزات و بورس کالای کشاورزی، بعد از پذیره نویسی در چهار گروه سهامداری و برگزاری مجمع عمومی از آغاز مهرماه سال ۱۳۸۶ فعالیت خویش را شروع کرد.
ازاین رو بورس کالای ایران با تجربه ای ۱۴ ساله، به داد و ستد انواع محصولات صنعتی و معدنی، فرآورده های نفت و پتروشیمی و کشاورزی در چارچوب معاملات نقد، نسیه، سلف، سلف استاندارد و معاملات ابزارهای مشتقه همچون قراردادهای آتی مشغول می باشد.
نحوه ورود به بورس کالا
فرآیند ورود به بورس کالا حدودا مشابه فرآیند ورود به بازار سهام است. یعنی هر فرد حقیقی و حقوقی برای ورود به این بازار احتیاج به کد مخصوص به خود دارد و برای دریافت این کد باید به کارگزاری رجوع کند. درمورد کارگزاری ها باید گفت حدودا کارگزاری های بورس کالا همان کارگزاری های بازار سهام هستند اما تعداد آنها کمتر است.
درواقع امکان دارد یک کارگزاری فقط خدمات در ارتباط با گرفتن کد سهام داری بازار سهام را به مشتری عرضه نماید و یک کارگزاری هم خدمات در ارتباط با اخد کد برای ورود به بازار سهام و هم خدمات در ارتباط با گرفتن کد برای ورود به بورس کالا را عرضه نماید.
در هر صورت متقاضی دریافت کد بورس کالا می تواند برای آشنایی با کارگزاری هایی که این خدمت را عرضه می کنند به آدرس اینترنتی شرکت بورس کالای ایران (/www.ime.co.ir) و سپس به سربرگ ذی نفعان، قسمت کارگزارن، کارگزاران فعال، رجوع کند.
طبق آخرین آمار حدود ۹۰ کارگزاری خدمات در ارتباط با کد معاملاتی بورس کالا را به متقاضیان عرضه می کنند.
مدارک مورد نیاز برای دریافت کد معاملاتی در بازار نقدی
مشتریان حقیقی باید در ابتدا فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار را تکمیل و تصویر شناسنامه و کارت ملی که توسط کارگزار برابر با اصل شده باشد را تحویل دهند. مشتریان حقوقی هم باید پس از تکمیل فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار، مدارک هویتی شرکت شامل اساسنامه شرکت، روزنامه رسمی آخرین تغییرات شرکت، آخرین روزنامه رسمی در مورد اعضای هیات مدیره و دارندگان امضای مجاز شرکت و شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و کلیه اعضای هیات مدیره و مدیرعامل شرکت را ارائه نمایند و همه موارد مذکور باید توسط کارگزار برابر با اصل شود.
مشتریان حقیقی همینطور باید مدارک مالی شرکت شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی، کد اقتصادی، صورت های مالی آخرین دوره مالی شرکت به همراه گزارش حسابرس رسمی و بازرس قانونی (در صورت نیاز بر مبنای اطلاعیه سالیانه وزارت امور اقتصادی و دارایی حسب مقدار دارایی و فروش اظهار نامه مالیاتی)، مجوزهای فعالیت شرکت شامل پروانه بهره برداری و... را هم ارائه نمایند.
مدارک مورد نیاز برای مشتریان خارجی
مشتریان خارجی باید فرم درخواست کد به زبان انگلیسی (اگر کشور غیر انگلیسی زبان باشد، مدارک باید به زبان فارسی و یا انگلیسی ترجمه شده باشند) یا فارسی را تکمیل کرده و اساسنامه شرکت را ارائه نمایند.
همینطور باید تصویر لایسنس شرکت یا سایر مجوز های فعالیت نظیر کپی کارت بازرگانی که به تایید کنسولگری ایران در آن کشور رسیده باشد و تصویر پاسپورت مالک/مالکین و مدیر عامل شرکت هم عرضه شود.
مدارک مورد نیاز برای مشتریان عمومی، دولتی و نظامی
مشتریان عمومی، دولتی و نظامی هم باید فرم درخواست کد مشتری نزد کارگزار را تکمیل و مدارک هویتی شرکت شامل اساسنامه یا مستندات تاسیس شرکت یا موسسه، آخرین روزنامه رسمی تغییرات و مدیران و دارندگان امضای مجاز شرکت یا موسسه، تصویر شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضای مجاز و مدیرعامل یا رئیس شرکت یا موسسه را ارائه نمایند. همینطور مدارک مالی شرکت شامل اظهارنامه مالیاتی آخرین دوره مالی(در صورت وجود)، کد اقتصادی باید عرضه شود.
انواع کدهای معاملاتی
متقاضیان معامله در بورس کالا می توانند برای دریافت سه نوع کد معاملاتی عام، کد معاملاتی خاص گروه کالا و کد معاملاتی خاص کالا اقدام نمایند.
کد معاملاتی عام کد معاملاتی است که جهت خرید و فروش کالا یا گروه کالایی خاص به وجود نیامده و دارنده آن مجاز است به شرط عدم وجود محدودیتی اعلامی جهت خرید کالا یا گروه کالایی خاص در بورس مبادرت به خرید کلیه کالاهای پذیرفته شده در بورس کند.
بر این اساس، مسئول پذیرش موظف است حداکثر ظرف سه روز کاری بعد از عرضه مدارک کامل مشتری توسط کارگزاری، نسبت به صدور کد معاملاتی عام برای مشتری اقدام یا این که عدم کفایت مدارک عرضه شده را به کارگزار اعلام نماید.
کد معاملاتی خاص گروه کالا کد معاملاتی است که جهت خرید و فروش یک گروه کالای خاص بوجود آمده و دارنده آن مجاز است به شرط عدم وجود محدودیت اعلامی جهت خرید یک کالای خاص از کلیه کالاهای پذیرفته شده آن گروه کالایی هم خرید کند. برای مثال اگر فردی بخواهد محصولات گروه پتروشیمی را معامله کند، باید کد معاملاتی خاص گروه کالا را دریافت کند.
کد معاملاتی خاص کالا هم کد معاملاتی است که جهت خرید یکی یا چند کالای خاص بوجود آمده و دارنده آن مجاز است کالا یا کالاهای خاص را خرید کند. برای مثال فرد دارنده این کد فقط اجازه معامله چند محصول خاص پتروشیمی را دارد نه همه کالاهای گروه پتروشیمی.
جهت صدور کد معاملاتی خاص کالا و خاص گروه کالا، متقاضی باید مدارک و مستندات خویش را به کمیته پذیرش مشتریان ارائه کند. مشتریانی که حائز شرایط خرید بیشتر از یک کالا هستند، شامل این که در یک گروه کالایی یا در گروه های کالایی متفاوت قرار داشته باشند، باید فرایند گرفتن کد معاملاتی را به صورت جداگانه طی کنند. البته به هر مشتری صرفاً یک کد معاملاتی اختصاص می یابد.
دبیر کمیته موظف است حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز کاری بعد از عرضه مدارک مشتری توسط کارگزاری، گزارش کارشناسی خود حاوی اظهار نظر در مورد احراز یا عدم احراز شرایط اعطای کد معاملاتی خاص کالا و یا خاص گروه کالا را به انضمام مستندات در ارتباط با کمیته ارسال نماید.
کمیته موظف است حداکثر ظرف پنج روز کاری بعد از دریافت گزارش و مستندات مربوط نظر کتبی خویش را با ذکر علل در خصوص اعطای کد معاملاتی خاص کالا یا گروه کالا را به متقاضی اعلام نماید و در صورت رد درخواست، متقاضی می تواند مراتب اعتراض خویش را حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ تصمیم کمیته به وی به بورس اعلام نماید.
چه کسانی می توانند در بورس کالا معامله کنند؟
امکان دارد اغلب افراد جامعه گمان کنند امکان معامله در بورس کالا را ندارند. درحالی که این تصور اشتباه است. اشخاص حقیقی می توانند بعد از گرفتن کد معاملاتی نسبت به معامله گواهی سپرده سکه یا اوراق بهادار مبتنی بر کالا اقدام نماید.
درواقع فرد حقیقی اجازه معامله برخی کالاها همچون فولاد یا محصولات پتروشیمی را ندارد. چونکه برخی کالاها احتیاج به دریافت مجوز از مراجع را مربوطه دارند. به صورت مثال کالاهای تولیدی پتروشیمی ها و برخی کالاهای دیگر به ثبت نام مشتری در سامانه بهین یاب وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) و تائید و ارسال سهمیه به بورس توسط بهین یاب نیاز دارند.
برخی کالاها هم به پروانه بهره برداری، گواهی استاندارد الزامی و یا معرفی توسط وزارت صمت یا سایر ارگان ها نیاز دارند. البته این شرایط توسط کارگزار به متقاضی توضیح داده می شود.




منبع:

1400/06/31
17:11:00
0.0 / 5
896
تگهای خبر: ابزار , اقتصاد , اینترنت , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است