در گزارش سیب پال مطرح شد؛

کاهش۴۳درصدی تولیدخودرو و سودی که دلالهابردند

کاهش۴۳درصدی تولیدخودرو و سودی که دلالهابردند به گزارش سیب پال کارشناس صنعت خودرو با اعلان اینکه تولید خودرو در سال 99 نسبت به سال 96، 43 درصد کم شد، اظهار داشت: پروسه معیوب تولید و عرضه در صنعت خودرو طی این سالها فقط به نفع دلال و واسطه بوده است.



رسول سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت صنعت خودروی کشور، گفت: میزان تولید خودرو در سال ۹۶ حدود ۱.۶ میلیون دستگاه بود که این میزان در سال ۹۹ به ۹۰۰ هزار دستگاه رسید که نشانگر کاهش ۴۳ درصدی تولید خودرو است.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: همین طور نتایج بررسی صورت های مالی حسابرسی شده دو خودروساز بزرگ کشور نشان میدهد که مجموع زیان انباشته این دو خودروساز از ۱۱.۶ هزار میلیارد تومان در آخر سال ۹۶ به ۶۶ هزار میلیارد تومان در آخر ۶ ماه اول سال ۹۹ رسیده است. به عبارت دیگر میزان مجموع زیان انباشته دو خودروساز بزرگ در طول ۲.۵ سال تقریباً ۶ برابر شده است.
مجموع زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور در طول ۲.۵ سال تقریباً ۶ برابر شده است
وی افزود: عامل اصلی ایجاد زیان انباشته عدم افزایش قیمت مصوب متناسب با افزایش قیمت نهاده های تولید است. چه در دوره ای که ستاد تنظیم بازار مسئول تعیین قیمت خودرو بود و چه حالا که شورای رقابت مسئول تعیین قیمت است، قیمت خودرو متناسب با افزایش قیمت نهاده های تولید افزایش نیافته است؛ بعنوان نمونه می توان به عدم افزایش قیمت خودرو در پاییز و زمستان ۱۳۹۹ اشاره نمود که شورای رقابت با وجود اعلام تورم بخشی توسط بانک مرکزی از افزایش قیمت خودداری کرد. زیان ناشی از عدم افزایش قیمت در زمستان ۱۳۹۹ حدود ۳ هزار میلیارد تومان برآورد می شود.
فاصله بین قیمت بازار و کارخانه فقط به نفع دلال است
سلیمانی در ادامه با اعلان اینکه حدود ۵۰ درصد از قیمت خودرو مربوط به مواد اولیه مورد استفاده در تولید خودرو است، اظهار داشت: قیمت پایه مواد اولیه تولید داخل در بورس کالا با ضریبی از قیمت جهانی تعیین می شود و قیمت نهایی نیز بعد از رقابت خریداران در بورس کالا تعیین می شود. نتیجه این شیوه فروش این است که تولیدکنندگان کالاهای نهایی مانند خودرو و لوازم خانگی مواد اولیه را در بیشتر موارد نزدیک به قیمت جهانی خریداری می کنند.
مواد اولیه تولیدکنندگان با قیمت نزدیک به قیمت جهانی به دست تولیدکننده می رسد، اما به سبب ایرادات موجود در ساختار قیمت گذاری، قیمت های مصوب متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه افزایش نمی یابد که نتیجه این کار کاهش نقدینگی تولیدکنندگان و کاهش میزان تولید است
وی اضافه کرد: مواد اولیه و قطعات وارداتی نیز با ارز نیما وارد کشور می شود و قیمت ارز نیما و آزاد در بیشتر موارد نزدیک به هم هستند. در نتیجه مواد اولیه تولیدکنندگان با قیمت نزدیک به قیمت جهانی به دست تولیدکننده می رسد، اما به سبب ایرادات موجود در ساختار قیمت گذاری کالا به ویژه خودرو، قیمت های مصوب متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه افزایش نمی یابد که نتیجه این کار کاهش نقدینگی تولیدکنندگان و کاهش میزان تولید است.
این کارشناس صنعت خودرو گفت: کاهش میزان تولید نیز افزایش قیمت کالاها در بازار را در پی دارد و در این پروسه معیوب هم تولیدکننده و هم مصرف کننده زیان می کند؛ ضمن این که به سبب ایجاد فاصله بین قیمت بازار و قیمت مصوب واسطه گری رونق می گیرد.
۴ ایراد فرمول قیمت گذاری شورای رقابت
وی در مورد ایرادات فرمول قیمت شورای رقابت، اشاره کرد: در فرمول شورای رقابت قیمت جدید برمبنای قیمت قبلی محاسبه می شود، بدین سبب اگر در هر بار به روز رسانی مقدار اندکی خطا در محاسبه تورم بخشی تولیدکننده یا سایر عوامل رخ دهد این خطاها با مرور زمان جمع می شوند و سبب ایجاد خطا قابل توجه در محاسبه قیمت می شوند.
سلیمانی اضافه کرد: همین طور محاسبه قیمت با بهره گیری از تورم بخشی تولیدکننده صورت می گیرد، این شاخص اقتصادی توسط بانک مرکزی محاسبه و اعلام می شود این پروسه زمان بر است و سبب تأخیر در به روز رسانی قیمت می شود در نتیجه در تورم های شدید خودروسازان نمی توانند تا زمان اعلام این شاخص قیمت ها را بالا برند که نتیجه آن کاهش نقدینگی و تولید است.
عرضه خودرو در بورس کالا در صورت تامین زیرساخت ها، مزایایی همچون حذف رانت و از میان رفتن تقاضای کاذب، استفاده از منابع حاصل شده برای جایگزینی خودرو های فرسوده و توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از منابع حاصل شده برای افزایش تولید در نتیجه کاهش قیمت خودرو در بازار در پی دارد
وی افزود: عدم لحاظ تمام هزینه های مالی ناشی از تولید نیز از دیگر ایرادات است؛ در فرمول شورای رقابت هزینه های مالی تا سقف ۵ درصد در قیمت تمام شده لحاظ می شوند این در حالیست که هزینه مالی خودروسازان تقریباً معادل ۱۲ درصد از قیمت تمام شده است.
این کارشناس صنعت خودرو با اعلان اینکه در فرمول شورای رقابت تعیین سود بصورت نامتناسب است، اظهار داشت: میزان سود برای خودروسازان ۷ درصد لحاظ می شود این در حالیست که سود سایر صنایع که توسط سازمان حمایت مصرف کننده و تولیدکننده قیمت گذاری می شوند بین ۱۲ الی ۱۷ درصد محاسبه می شود.
سلیمانی در ادامه با اشاره به این که عرضه خودرو در بورس کالا مزایای زیادی دارد، اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس کالا در صورت تامین زیرساخت ها، مزایایی همچون حذف رانت و از میان رفتن تقاضای کاذب، استفاده از منابع حاصل شده برای جایگزینی خودرو های فرسوده و توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از منابع حاصل شده برای افزایش تولید در نتیجه کاهش قیمت خودرو در بازار، کشف قیمت در فضای شفاف بورس و جلوگیری از قیمت سازی و بستن در پشتی و جلوگیری از فروش خودرو به افراد خاص را به دنبال خواهد داشت.
وی اشاره کرد: با توجه به این که هنوز در مورد عرضه خودرو در بورس در مجلس به جمع بندی نرسیده اند برای خروج از شرایط فعلی پیشنهاد می شود که شورای رقابت شیوه قیمت گذاری را اصلاح کند؛ بعنوان نمونه به روز رسانی قیمت در بازه های زمانی کوتاه مدت انجام گیرد تا تورم و افزایش قیمت مواد اولیه بصورت مؤثر در قیمت لحاظ شود؛ همین طور هزینه های تولید (هزینه های مالی و هزینه تحقیق و توسعه) با تأیید حسابرس رسمی در قیمت تمام شده لحاظ شود تا انگیزه تولیدکننده برای سرمایه گذاری در امتداد افزایش کمی و کیفی تولید لطمه نبیند.
این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: مشوق هایی بمنظور افزایش کمی و کیفی تولیدات در زمینه صنعت خودرو تعیین شود تا با افزایش انگیزه و افزایش توان تولیدکنندگان سطح کمی و کیفی تولیدات ارتقا یابد.


منبع:

1400/05/17
16:08:25
0.0 / 5
808
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است