گزارش سیب پال؛

تعویض روغن كامیون ۱۸ میلیون لاستیك ۹۰میلیون!

تعویض روغن كامیون ۱۸ میلیون لاستیك ۹۰میلیون! سیب پال: مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار در خصوص واگذاری قیمت گذاری لاستیك به تولیدكننده و سازمان حمایت در خصوص افزایش 53 درصدی روغن موتور، كامیونداران را با هزینه های سرسام آور مواجه كرده است.



به گزارش سیب پال به نقل از مهر، سازمان پشتیبانی از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اخیراً مجوز افزایش قیمت روغن موتور دیزلی تولید داخل تا سقف ۵۳ درصد را به شرکت های تولیدکننده داده است.
همه شرکت های تولیدکننده فرآورده های نفتی و روانکارها که در بورس فعال می باشند، در سامانه کدال (سامانه شفاف سازی اطلاعات شرکت های بورسی) این مجوز سازمان حمایت را ارائه کرده اند.

این افزایش قیمت روغن موتور تولید داخل در ۱۸ آبان ماه در حالی بود که همین شرکت های بورسی تولیدکننده فرآورده های نفتی، در ۱۷ اردیبهشت ماه سال قبل نیز نیز از موافقت سازمان حمایت با افزایش ۶۰ درصدی روغن موتورهای دیزلی آگاهی داده بودند.


به عبارت دیگر، تنها طی ۱۸ ماه، قیمت روغن موتورهای دیزلی ۱۱۳ درصد افزایش یافته است! این افزایش قیمت سبب شده تا فشار زیادی به کامیونداران وارد شود.
دبیر کانون کامیونداران: هزینه هر بار تعویض روغن موتور، ۱.۵ میلیون تومان
احمد کریمی دبیر کانون کامیونداران در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره تغییر قیمت روغن موتور و تأثیر آن بر معیشت و درآمد کامیونداران گفت: عمده مصرف روغن موتور، محصولات داخلی ۴ شرکت بورسی است که نرخ آنها ۵۳ درصد رسماً اضافه شد؛ اما در عمل می بینیم که در بازار اولاً به وفور یافت نمی گردد و ثانیاً واحدهای صنفی مربوطه، با هر نرخی که بخواهند، به فروش می رسانند؛ ضمن اینکه نظارتی هم دستمزد تعویض روغنی ها نیست.
وی اضافه کرد: هر بار تعویض روغن همراه با تعویض آن برای یک کامیون کشنده بطور متوسط ۴۰ لیتر روغن موتور مصرف می شود که روغن موتور ایرانی به قیمت ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و با دستمزد تعویض آن، ۱.۵ میلیون تومان برای کامیون دار هزینه در بر دارد.
به گفته این فعال صنفی، اگر بطور متوسط در هر ۱۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض روغن باشد، این میزان پیمایش معمولاً در یک ماه برای رانندگان اتفاق می افتد درنتیجه در یک سال تا ۱۸ میلیون تومان هزینه فقط تعویض روغن روی دست کامیون دار می گذارد؛ این نرخ ها بدون هزینه های جانبی مانند تعویض فیلتر هوا، واسکازین و امثال آن محاسبه شده است.
وزیر راه دستور داد تا بر توزیع و نرخ فروش روغن موتور به رانندگان، نظارت بیشتری شود
کریمی به دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص تشدید نظارت بر توزیع روغن موتور کامیون ها اشاره و اظهار نمود: اینکه نظارت و ورود تعزیرات تشدید شود، اتفاق خوبی است؛ اما وقتی کمبود در بازار هست، هر چه قدر هم نظارت بیشتر شود، باز هم امکان تخلف در توزیع و فروش به مصرف کننده نهایی وجود دارد.
حذف ارز دولتی لاستیک و تغییر نرخی که چرخ اقتصاد کامیون داران را از حرکت انداخت
به گزارش سیب پال به نقل از مهر، اخیراً ستاد تنظیم بازار با واگذاری تعیین قیمت لاستیک به تولیدکننده موافقت کرده است. مجوزی که بااینکه فقط برای لاستیک های سواری صادر شده و وزارت صمت از افزایش قمیت لاستیک سنگین ممانعت می کند، اما سبب شده تا برخی تولیدکنندگان نسبت به کاهش میزان تولید لاستیک سنگین اقدام نمایند که درنتیجه قیمت آن در بازار مصرف افزایش شایان توجهی داشته است.
هر چند که محصولات داخلی لاستیک سنگین، حداکثر تا ۴۰ درصد نیاز بازار را تامین کرده و عمده مصرف لاستیک سنگین، لاستیک های وارداتی است؛ پس ستاد تنظیم بازار، فعالیت توزیع لاستیک های سنگین وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی را که حواله آن از طرف سازمان راهداری صادر می شود، تمدید کرده است.
اما از طرف دیگر، قبل از این تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات لاستیک سنگین متوقف شده بود و از شروع امسال، لاستیک کامیون و اتوبوس با ارز نیمایی وارد می شد که سبب بروز اختلاف فاحش قیمت میان لاستیک های حواله ای و لاستیک های با نرخ آزاد شده است.
نگاهی به هزینه های تعویض لاستیک برای کامیون داران: قیمت لاستیک با ارز آزاد از لاستیک نیمایی ارزان تر است!
دبیر کانون کامیونداران با اعلان اینکه از شروع امسال لاستیک از شمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شد، اظهار داشت: رانندگان و کامیونداران اعلام نمودند اجرای این مصوبه سبب شده تا قیمت تمام شده حمل کالا برای رانندگان افزایش یابد؛ درنتیجه ستاد تنظیم بازار اعلام نمود آن دسته از لاستیک های سنگین وارداتی که تا اختتام شهریور ماه اظهار شده اند، مشمول همان ارز ۴۲۰۰ تومانی می شوند.
وی افزود: لاستیک های حواله ای، تنها ۱۰ درصد نیاز رانندگان به لاستیک را تامین می کند و مابقی نیاز خودرا از مجبورند از بازار آزاد تامین کنند.
کریمی تاکید کرد: هم اکنون در چند فقره لاستیک وارداتی با ارز آزاد، قیمت ها از لاستیک هایی که با ارز نیمایی وارد شده اند، یک تا یک و نیم میلیون تومان ارزان تر هستند!
قیمت لاستیک سنگین؛ هر جفت ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان
دبیر کانون کامیونداران با اشاره به افزایش قیمت لاستیک سنگین تولید داخل اظهار داشت: لاستیک های وارداتی هم اکنون در هر جفت بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون تومان متغیر است. اما برخی لاستیک های مرغوب وارداتی مانند میشلن فرانسوی برای کامیون های نفتکش و محور جلوی اتوبوس ها که نیاز به ایمنی بالاتری دارند، استفاده می شود که نرخ آنها نیز بین ۲۸ تا ۳۰ میلیون تومان در هر جفت لاستیک است.
وی با اعلان اینکه اصرار وزارت صمت برای جلوگیری از افزایش قیمت لاستیک سنگین تولید داخل، سبب شده تا تولیدکنندگان به سبب پایین بودن صرف اقتصادی آن، از تولید لاستیک سنگین سر باز بزنند، اظهار داشت: کمبود لاستیک عملاً به افزایش قیمت ها دامن زده و باید وزارت صمت دست تولیدکننده را برای تعیین قیمت لاستیک سنگین همانند لاستیک سبک، باز بگذارد. به خصوص که هدف گذاری وزارت صمت دستیابی به رقم تولید سالانه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک سنگین است ولی هیچگاه نتوانسته ایم به این هدف دست یابیم.
قیمت لاستیک سنگین ایرانی در یک سال ۲.۵ برابر شد
به گفته این فعال صنفی حمل و نقل جاده ای، قیمت لاستیک سنگین تولید داخل، عملاً ۲.۵ برابر قیمت آن در سال قبل شده که به مشکل کامیونداران دامن زده است.
دبیر کانون کامیونداران درباره میزان مصرف لاستیک سنگین برای کامیونداران و فشاری که این تغییرات بر رانندگان وارد می کند، اظهار داشت: اولاً خیلی از کامیونداران از نوسازی لاستیک ها خودداری می کنند ثانیاً با تعویض لاستیک های جلو و انتقال لاستیک های کهنه به محور عقب کامیون، از افزایش هزینه های نگهداری خودروی سنگین جلوگیری می کنند.
تحمیل هزینه سالانه ۹۰ میلیون تومان تعویض لاستیک به رانندگان خودرو های سنگین
وی افزود: اما اگر قرار به تعویض لاستیک در وضعیت عادی باشد، با توجه به این که متوسط پیمایش کامیون ها در کشور، سالانه ۱۰۰ هزار کیلومتر است، کامیونداران مجبورند در یک سال ۵ جفت لاستیک تعویض کنند؛ اگر متوسط قیمت هر جفت لاستیک سنگین را ۱۵ میلیون تومان در نظر بگیریم، در یک سال ۹۰ میلیون تومان هزینه روی دست کامیون دار فقط بابت تعویض لاستیک باقی می گذارد.


منبع:

1399/08/27
12:59:22
5.0 / 5
514
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بورس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است