اگر گردش مالی فرودگاه چابهار بود، وضع محرومیت منطقه اینگونه نبود

اگر گردش مالی فرودگاه چابهار بود، وضع محرومیت منطقه اینگونه نبود یك مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار اعتقاد دارد كه اگر سال ها پیش شهر فرودگاهی چابهار بوجود آمده بود، با گردش مالی كه داشت حالا وضعیت چابهار در محرومیت، مدرسه و تأمین آب آشامیدنی اینگونه نبود.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، فرزین حقدل - معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منظقه آزاد چابهار- ضمن بررسی وضعیت شهرهای فرودگاهی منطقه تبعات عقب ماندن چابهار از یک شهر فرودگاهی را تشریح کرده است.
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار، با اشاره به اینکه ساخت شهر فرودگاهی چابهار سابقه ۲۲ساله دارد اظهار داشت: یعنی کمی پیش تر از سال ۲۰۰۰ و روزهایی که هنوز فرودگاه هایی مانند دوبی و دوحه نبض صنعت هوانوردی منطقه را در دست نگرفته بودند. اگر شهر فرودگاهی چابهار همان ۲۲سال قبل ساخته شده بود و چابهار نه به اندازه فرودگاه دبی که به اندازه ۱۰درصد از گردش مالی فرودگاه بین المللی دبی کسب سهم کرده بود، آیا چابهار مشکلی برای تأمین آب آشامیدنی، یا ساخت مدرسه و بیمارستان داشت؟ آیا این گردش مالی، تلخی محرومیت را از چابهار نمی برد؟
وی افزود: به هر صورت آن فرصت سوخت و دیگر تکرار نمی گردد. امروز شاید چابهار در همان موقعیت ۲۰ سال پیش قرار گرفته و این دفعه رقبای نوظهور عمان و کویت و بحرین هستند. چابهار ساخت شهر فرودگاهی را شروع کرده و کشورهای همسایه هم ساخت و توسعه فرودگاه های شان را در دستور کار دارند. در چنین شرایطی، ذره ای تعلل در ساخت شهر فرودگاهی، همان آینده ای متفاوتی را ترسیم می کند که حالا نسبت به دبی یا دوحه داریم. امروز که عمان، بحرین و کویت ‏به شدت در کوشش برای کسب سهم از بازار هوایی حمل کالا و مسافر در منطقه هستند، آیا تعلل در ساخت شهر فرودگاهی چابهار جایز است؟
ضرورت توسعه فرودگاهی برای پیوستن به برنامه «یک کمربند یک راه»
حقدل در ادامه به وضعیت فرودگاه های بین المللی در سایر کشورها اشاره داشت و اظهار داشت: «ابتکار کمربند و راه» کشور چین که در سه بخش زمینی، دریایی و هوایی به دنبال ایجاد یک کریدور جابه جایی مسافر و بار میان کشورهای خاور دور و اتحادیه اروپاست، مبین اهمیت الحاق به این مسیر است. در راه پیوستن به این کمربند پُراهمیت در بخش هوایی، کشورمان نه تنها رقبای بسیار قدرتمندی ازجمله امارات، قطر و ترکیه را پیش روی خود می بیند که کشورهای دیگری ازجمله کویت، عمان، آذربایجان، ارمنستان و حتی گرجستان هم به جمع کشورهایی که به دنبال توسعه فرودگاه قطب و الحاق به کانال مالی بوجود آمده میان اروپا و آسیای شرقی هستند، پیوسته اند.

عمان به دنبال جابه جایی ۴۸میلیون مسافر در سال
معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه در بین کشورهای حوزه خلیج فارس، عمان یکی از کشورهایی است که در سال های اخیر سرمایه گذاری وسیعی را روی توسعه شهر فرودگاهی انجام داده است اضافه کرد: این کشور می خواهد بعد از طی سه فاز ظرفیت این شهر فرودگاه را به ترتیب به ۲۴، ۳۶ و درنهایت ۴۸ میلیون نفر مسافر در سال ارتقا دهد. عمان همزمان با توسعه شهر فرودگاهی، ساخت یک بازارچه خرده فروشی را در حاشیه فرودگاه دنبال می کند.
به گفته وی عمان هدف خویش را از این برنامه، درآمدزایی و کاهش وابستگی اقتصادی به نفت و گاز عنوان کرده است، بنابراین در همین راستا علاوه بر افزایش سرمایه گذاری در بخش فرودگاهی، نوسازی ناوگان و افزودن ۷۰فروند هواپیمای نو را در دستور کار خود قرار داده است.
کویت درصدد رقابت با دبی و ابوظبی
وی با اشاره به اینکه کویت هم یکی دیگر از کشورهای منطقه خاورمیانه است که برنامه ریزی گسترده ای را برای توسعه یک شهر فرودگاهی در دستور کار خود قرار داده است. افزود: این کشور با مشارکت شرکت بریتانیایی فوستر (سازنده فرودگاه بین المللی پکن در چین)، ساخت یک فرودگاه بین المللی مجلل را شروع کرده و تا سال ۲۰۲۱ فاز نخست این فرودگاه با ظرفیت ۱۳ میلیون مسافر در سال مورد بهره برداری قرار گیرد؛ همینطور بنابر ادعای کویتی ها، این فرودگاه که در رقابت با دو فرودگاه دوبی و ابوظبی ایجاد می شود، مقرر است در نهایت ظرفیت حمل ۲۵ میلیون نفر مسافر را در سال داشته باشد.

بحرین، هم توسعه فرودگاه و هم ساخت فرودگاه جدید
حقدل با اشاره به اینکه در بین کشورهای عربی، بحرین رویکرد متفاوتی را در توسعه فرودگاه قطب در پیش گرفته است اضافه کرد: این کشور در سال ۲۰۱۷ اعلام نمود با سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری، می خواهد ظرفیت فرودگاه بین المللی خویش را از حدود هفت میلیون نفر به ۱۴ میلیون نفر برساند؛ مقامات بحرینی با بیان این خبر، مذاکراتی را با خطوط هوایی کشورهای شرق آسیا همچون هند، چین، مالزی، اندونزی و فیلیپین برای برقراری پروازهای خود به اروپا از راه فرودگاه بین المللی این کشور انجام دادهاند. در کنار این مورد بحرینی ها، در نظر دارند در صورت افزایش تعداد مسافران ورودی به فرودگاه بین المللی خود، ساخت یک فرودگاه بین المللی جدید را با ظرفیت بالاتر آغاز کنند.

شهر فرودگاهی چابهار، ضروری تر از همیشه
این مقام مسئول در منطقه آزاد چابهار به اهمیت ایجاد شهر فرودگاهی چابهار اشاره داشت و اظهار داشت: توجه ویژه همسایگان کشورمان به ساخت توسعه شهر فرودگاهی، نشان دهنده موقعیت ایده ال این منطقه برای ترانزیت مسافران بین المللی در پرترددترین کریدور جابه جایی کالا و مسافران جهان است؛ حال آنکه چابهار در بین کشورهای این منطقه، بهترین موقعیت جغرافیایی را برای تبدیل شدن به راهگذر اصلی مسافران عبوری دارد و باید در رقابت با این کشورها به شکلی جدی تر و با سرعت بیشتر، ساخت و توسعه شهر فرودگاهی را دنبال کند.





منبع:

1399/08/07
12:24:11
5.0 / 5
1305
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است