واكنش سایپا به اظهارنظرهای اخیر پیرامون شاسی بلند جدید؛
شاسی بلند جدید با درصد بالایی از بومی سازی تولید و عرضه می شود
گروه خودروسازی سایپا هفته پیش خبر ازآغاز پروژه تولیدنخستین خودرو شاسی بلند آفرودی داد اما برخی افراد و رسانه ها، آغاز پروژه تولید را تولید خودرو در نظر گرفته و به نقد و تخریب پرداختند.
به گزارش سیب پال به نقل از مهر به نقل از سایپا، گروه خودروسازی سایپا هفته پیش اعلام نمود «پروژه» تولید اولین خودرو شاسی بلند آفرودی را «آغاز» کرده اما برخی افراد و رسانه ها، «آغاز پروژه تولید» را «تولید خودرو» در نظر گرفته و به نقد، تخطئه و تخریب محصولی پرداخته و می پردازند که در آغاز راه طراحی و تولید است و هنوز نهایی و تجاری سازی نشده است. به منظور تنویر افکار عمومی و هم پاسخ به شایعات و تخیلات این رسانه های به اصطلاح مستقل و این افراد به اصطلاح کارشناس، موارد زیر را به استحضار مردم ایران و مشتریان گروه سایپا می رسانیم:
۱- این رسانه ها و افراد در ایام اخیر با آب و تاب فراوان و با درج تیترهایی مثل شاسی بلند جدید سایپا چینی از آب درآمد، با ذوق زدگی و تعجیل، از کشف خود پرده برداشته و به تصور خود همکاری سایپا با یک شریک چینی را افشا کردند.
این هیاهو (برای هیچ) در حالی صورت گرفت که گروه خودروسازی سایپا اراده ای برای پنهان کردن چیزی نداشت و حتی عکسی واضح و مشخص از خودرو مورد نظر منتشر کرد، عکسی که برای خبرنگاران و رسانه های تخصصی حوزه خودرو ناآشنا نبود و دو سال پیش هم آنرا در چارچوب یک کمپین تبلیغاتی با نام تجاری «تیوان» زامیاد دیده بودند. حتی مهم تر از این، با یک جستجوی بسیار ساده به سهولت می شود شریک تجاری سایپا در مرحله قبلی این پروژه را پیدا کرد؛ چونکه سایپا و فودِی چین بیشتر از ۱۲ سال است در زمینه تولید خودرو های تجاری نیمه سنگین همکاری دارند.
۲- شاسی بلند جدید گروه خودروسازی سایپا که در ایام گذشته خبر آغاز پروژه تولید آن رسانه ای شد، یک خودرو جدید است که طبق برنامه ریزی ها، با درصد بالای بومی سازی و داخلی سازی قطعات و با تاکید بر توان و دانش فنی مهندسان و متخصصان گروه سایپا و شرکت زامیاد تولید شده و به بازار عرضه خواهد شد.
۳- در مصاحبه ها و مطالب انتشار یافته، مواردی عجیب مطرح می شود که مدیران و مهندسان سایپا هم در جلسات داخلی و فنی درباره آن صحبت نمی کنند، چونکه این خودرو در حال توسعه فنی بوده و جزئیات آن در حال تعیین و بررسی کارشناسی است، اما بعضی از این افراد حتی برای این خودرو قیمت هم اعلام نموده اند! در حالیکه مراحل تعیین نهایی قیمت یک محصول سازوکار مشخص و نهادهای قانونی در رابطه با خویش را دارد، اما این منتقدان، برای محصولی که تجاری سازی نشده با خیال پردازی و بدون هیچ مبنای قانونی و کارشناسی، قیمت های میلیونی و میلیاردی مطرح و اعلام می کنند. حقیقتاً این میزان خیال پردازی برای یک خودرو، قبل از تولید نهایی شگفت آور است.
۴- تولید یک شاسی بلند آفرودی در کشور، در شرایط تحریمی، می تواند خلأ بازار در این بخش را پوشش داده و کشور را از واردات خودرو های گران قیمت خارجی بی نیاز کند؛ از سوی دیگر در حالیکه سایپا به صراحت از ورود این خودرو در سال آینده به بازار خبر داده، حامیان واردات خودرو احتمال داده اند شاسی بلند سایپا سه سال دیگر وارد بازار می شود! بنابراین تخریب قبل از تولید این خودرو از جانب ذی نفعان واردات خودرو نه تنها عجیب نبوده، بلکه قابل درک هم هست.
آیا جز این است که این احتمالات بی پایه که بدون هیچ گونه اطلاعی از روند پروژه صورت می پذیرد، برای این مطرح می شود که از سرگیری واردات خودرو به کشور را توجیه کنند؟
بار دیگر در اینجا یادآوری می نماییم که گروه سایپا و به صورت کلی صنعت خودرو کشور ضمن فصل الخطاب دانستن بیانات مقام معظم رهبری در نکوهش واردات محصولات خارجی بخصوص خودرو به کشور در شرایط فعلی اقتصادی، واردات خودرو و کسب سود سرشار مالی از این تجارت پرسود را برای واردکنندگان، در تضاد با منافع و عملکرد خود نمی بیند اما به فعالان واردات خودرو هم گوشزد می کند که راه گشایش واردات و ترخیص خودرو های لوکس باقی مانده در گمرکات، از مسیر تخطئه و تخریب صنعت خودرو ملی نمی گذرد.
۵- صنعت خودروسازی کشور و گروه سایپا با وجود برخی سوءمدیریت ها و نقصان های به ارث رسیده از گذشته، در حال پوست اندازی است و نشانه های روشن تحول در آن با عرضه محصولات جدید در سطوح مختلف کاملاً به چشم می آید. طبیعی است که این رویه خاطر برخی را پریشان کند و آنها برای انحراف اذهان عمومی، با هزینه کرد مبالغ قابل توجه، مغلطه ای از نکات درست و غلط را در بعضی رسانه های رسمی و غیررسمی پمپاژ کنند.
چنین جریانات مخربی، خللی در حرکت گروه خودروسازی سایپا به وجود نخواهد آورد، چونکه به مسیری که برای رفع کمبودهای موجود خواهد انجامید، ایمان دارد. دستاوردهای اخیر این خودروساز در سال سخت تحریم و تنگنای اقتصادی و انتشار کرونا گویای این حقیقت است.
۶- در پایان، ذکر این نکته ضروریست که گروه خودروسازی سایپا حق پیگیری و شکایت از افترا و تهمت های این افراد و رسانه ها را برای خود محفوظ داشته و تا حصول نتیجه نهایی از مراجع قضائی و قانونی آنرا پیگیری خواهد نمود.
منبع: سیب پال
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب