صعود قدرتمند بورس های جهانی

صعود قدرتمند بورس های جهانی سیب پال: بیشتر فاكتورهای مهم بورسی جهانی امروز نیز صعودی بودند.


گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، آمارهای جدید از نقاط مختلف جهان نشان میدهد که روند بازگشت سطح تولیدات جهانی به وضعیت پیش از شیوع ویروس کرونا به تدریج شروع شده است هر چند که انتظار نمی رود رشد کارهای اقتصادی تا قبل از اختتام سال به محدوده مثبت بازگردد اما از شتاب کوچک شدن رشد اقتصادی کاسته شده است. از طرف دیگر شمار بیشتری از کشورها در حال اجرای فازهای دوم و سوم بسته های محرک و حمایتی مالی خود هستند.
در آمریکا اعتراضات به تبعیض نژادی مقابل سیاه پوستان در این کشور شدت گرفته و در بعضی شهرهای این کشور همچون لس آنجلس، نیویورک و واشنگتن حالت فوق العاده اعلام شده است. با این وجود معامله گران امیدوارند این اعتراضات به زودی و قبل از اثرگذاری روی بازارهای مالی خاتمه پیدا کنند.
بانک مرکزی اروپا نیز احیانا از بسته محرک جدید نیم تریلیون یورویی خود تا اختتام این هفته رونمایی خواهدنمود. خیلی از کشورهای اروپایی عضو پیمان شنگن مرزهای خودرا به روی یکدیگر باز کرده اند هر چند که از شهروندان خواسته شده است تا از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند. باتوجه به حجم بالای تجارت اعضای اتحادیه اروپا با یکدیگر، باز شدن مرزها می تواند کمک زیادی به تقویت رشد اقتصادی آنها بکند.
از طرف دیگر تنش بین کشورهای پنج چشم ( آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و انگلیس) با چین بر سر مساله هنگ کنگ کماکان ادامه دارد و بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس تهدید کرده است در صورت اجرایی شدن لایحه جنجالی امنیتی هنگ کنگ، به سه میلیون شهروند هنگ کنگی تابعیت انگلیسی اعطا کند.
برخی گزارش ها حاکی از آنست که آمریکا بعد از اعمال محدودیت هایی در حوزه تجاری، دسترسی به تکنولوژی و صدور ویزا برای اتباع چینی، گزینه تحریم بانکی را مد نظر قرار داده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است به زودی پرواز شرکت های چینی به خاک آمریکا را ممنوع اعلام خواهدنمود.
لو جی وی، وزیر دارایی سابق چین نیز آگهی داده است آمریکا در حال تغییر راهبرد خود از مقابله تجاری به جنگ مالی با چین است.
چین و آمریکا بیشترین روابط تجاری جهان را با یکدیگر دارند و سال قبل بعد از یک جنگ تجاری و تعرفه ای طولانی بر سر مقدمات توافق بزرگتر که به فاز نخست معروف است، به توافق رسیدند. جنگ تجاری این کشور یکی از دلیلهای اصلی ریزش بازارها و کاهش رشد اقتصادی جهان در سال قبل بود و فعالان بازار نگران اند تشدید اختلافات بین دو اقتصاد نخست جهان خصوصاً در عصر پساکرونا فشار بر روی تجارت جهانی و احیای اقتصادی را تشدید کند.
مازن عیسی کارشناس بازار در موسسه"تی دی سکیوریتیز" اظهار داشت: حالا خیلی از معامله گران ریسک کرونا بر بازارهای مالی را کمتر از ماه قبل ارزیابی می کنند اما با ریسک های جدید ایجاد شده، بازارها هنوز نتوانسته اند دست به یک صعود همه جانبه بزنند.
سطح تولیدات کشورهای شرقی آسیا کماکان ناامیدکننده باقی مانده است. داده های منتشرشده توسط دولت ژاپن نشان میدهد میزان تولیدات صنعتی در ماه آوریل نسبت به ماه پیش از خود بیش از ۹ درصد کاهش یافته است.
هم چنین با وجود کاهش سرعت شیوع ویروس کرونا در جهان، این بیماری کماکان در حال گرفتن جان انسان ها در نقاط مختلف است و لزوم رعایت نکات بهداشتی سبب شده است تا خیلی از واحدهای اقتصادی در سراسر جهان کماکان با حداکثر ظرفیت خود مشغول به فعالیت نباشند.
تابحال بیش از شش میلیون و ۵۷۴ هزار و ۳۱۷ مورد مبتلاشدن به کرونا گزارش شده است که در این بین ۳۸۸ هزار و ۴۷ نفر جان خودرا از دست داده اند. در میان کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۱۰۹ هزار و ۱۴۲ نفر، انگلیس با ۳۹ هزار و ۷۲۸ نفر، ایتالیا با ۳۳ هزار و ۶۰۱ نفر، برزیل با ۳۲هزار و ۵۶۸ نفر و فرانسه با ۲۹ هزار و ۲۱ نفر بوده است.
بورس آمریکا
در وال استریت، همه شاخص ها صعودی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۲.۰۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۶ هزار و ۲۶۹.۴۱واحد بسته شد.
شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۱.۳۶ درصد افزایش تا سطح ۳۱۲۲.۷۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با صعود ۰.۷۸ درصدی در سطح ۹۶۸۲.۶۱ واحدی بسته شد.
بورس های اروپایی
بعد از توافق فرانسه و آلمان بر سر اجرایی شدن بسته محرک مقابله با کرونا در سطح اتحادیه اروپا حالا انتظار می رود در مجموع حدود یک تریلیون یورو اعتبار برای تقویت رشد اقتصادی و پشتیبانی از کسب و کارها تخصیص داده شود که نیمی از این مبلغ توسط مکانیزم ثبات اروپایی تامین خواهد شد. هم اکنون رشد اقتصادی هر چهار اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا (آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا) منفی شده است و کارشناسان نسبت به در پیش بودن سخت ترین سال اقتصادی دو دهه اخیر در این اتحادیه آگهی داده اند.
از طرف دیگر مساله برگزیت کماکان کانون توجه معامله گران اروپایی است، هر چند که اختلافات بین طرفین به حدی بالا است که کسی امیدوار به یک توافق زودهنگام نیست.
کمیسر تجارت اتحادیه اروپا در اظهاراتی ناامید کننده گفته است که در طول هفته های اخیر اتحادیه اروپا و انگلیس هیچ دستاورد محسوسی در مذاکرات نداشته اند و این طور بنظر می رسد که شاید طرف انگلیسی به این نتیجه رسیده است که نیازی به داشتن یک توافق با بروکسل وجود ندارد.
همین طور خبرگزاری رویترز گزارش کرده است که انگلیس با اتحادیه اروپا بر سر دسترسی به بازارهای مالی و بانکی این اتحادیه گرفتار اختلافات جدیدی شده است. صنعت مالی یکی از اصلی ترین بخش های اقتصاد انگلیس است و این کشور حساب ویژه ای بر روی آن در دوران پسابرگزیت برای تقویت رشد اقتصادی خود باز کرده است. بگفته منابع آگاه، پیشنهاد انگلیس برای امضای پیمان ویژه روابط مالی با مخالفت اتحادیه اروپا روبه رو شده است.
سوزان اشمیت، کارشناس بازار سرمایه در موسسه " اویوا اینوستورز" اظهار داشت: به عقیده خیلی از معامله گران اوضاع رو به بهبود و نوری در انتهای تونل قابل مشاهده می باشد. بنظر می رسد شاهد تداوم ورود جریانات جدید به بازار سهام باشیم.
در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۲.۶۱درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۳۸۲.۴۱ واحد بسته شد. شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با افزایش ۳.۸۸ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲هزار و ۴۸۷.۴۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با صعود ۳.۳۶ درصدی در سطح ۵۰۲۲.۳۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۲.۹۵درصد بالا رفت و به ۷۶۲۶.۴۰ واحد رسید.
بورس های آسیایی
در معاملات بورس های آسیا، شاخص ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با افزایش ۰.۴۴ درصدی تا سطح ۲۲ هزار و ۷۰۱.۶۵ واحدی بالا رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۰۵ درصد بالا رفت و در سطح ۲۴ هزار و ۳۳۲.۵۸ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای کامپوزیت" افت۰.۰۲ درصدی را تجربه نمود و در سطح ۳۹۸۰.۵۱ واحد بسته شد.
در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۰.۶۹ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۵۹۹۱.۷۰ واحدی به کار خود خاتمه داد. در میان دیگر فاکتورهای مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن صعودی بود.
نفت
در بازار طلای سیاه روند قیمت ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۲.۰۶ درصد کاهش به ۳۶.۵۲ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش۱.۴۶ درصدی به ازای ۳۹.۲۱ دلار در هر بشکه مبادله شد.
طلا و نقره
همین طور در بازار فلزات گران بها، بهای هر اونس طلا با صعود۰.۱۴ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۰۲.۱۳ دلار معامله شد. هر اونس نقره با افت ۰.۲۷درصدی به ازای ۱۷.۹۱ دلار مبادله شد.



1399/03/15
23:37:03
5.0 / 5
2240
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است