آیا مشمولان سهام عدالت به كد بورسی نیاز دارند؟

آیا مشمولان سهام عدالت به كد بورسی نیاز دارند؟ به گزارش سیب پال تنها یك هفته تا زمانی كه مشمولان سهام عدالت فرصت دارند نحوه مدیریت سهام خویش را مشخص كنند باقی مانده است. در این فرایند یكی از نكات مهم ˮكد بورسیˮ است كه گرچه برای همه سهامداران لازم است اما این افراد برای دریافت آن فعلا نیازی نیست اقدامی انجام دهند.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، ۹ اردیبهشت بود که مقام معظم رهبری ابلاغیه "آزادسازی" سهام عدالت را صادر کردند. در این راستا از ۱۰ اردیبهشت ماه به مشمولان سهام عدالت فرصت داده شده تا چنانچه قصد دارند سهام خویش را به صورت مستقیم مدیریت کنند، با رفتن به سامانه سهام عدالت به نشانی SAMANESE.IR، مدیریت مستقیم را انتخاب کنند.
روش مستقیم
مشمولان باید توجه داشته باشند که درصورت انتخاب آزادسازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال خواهد یافت. به عبارت دیگر، به میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت های سرمایه پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، برخی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن این دسته از مشمولین سهام عدالت، به ازای سهام شرکت های غیربورسی سرمایه پذیر سهام عدالت، سهام شرکت های سرمایه گذاری استانی را هم دریافت خواهند کرد.
در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهامداربوده و در جهت حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل و انتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر مبنای محدودیت های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورایعالی بورس صورت خواهد گرفت. همینطور مطابق قانون تجارت افراد سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص یافته همچون سود و امثال آن بهره مند خواهند شد.
سهامداران می توانند دو ماه بعد از تاریخ انتخاب روش مذکور با رفتن به سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) به نشانی sejam.ir از تعداد سهام تخصیص یافته نزد شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت آگاه شوند. بهره مندی از خدمات قابل عرضه همچون ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص یافته در آینده منوط به رفتن به سامانه سجام، ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری در مراکز تعیین شده است.
همینطور افرادی که روش مستقیم را برگزیده اند، سهام شرکتهای بورسی تخصیص یافته روی کد بورسی خودشان منتقل می شود. این افراد از بابت سهام شرکتهای غیربورسی، سهامدار شرکتهای سرمایه گذاری استانی هم خواهند بود.
روش غیرمستقیم
درصورت انتخاب آزاد سازی به روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت، از راه شرکتهای سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر و دخل و تصرف در آنرا نخواهد داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار برپایه نحوه عملکرد شرکتهای سرمایه گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد نمود. با این تفویض اختیار، سهام شرکتهای سرمایه پذیر سهام عدالت متعلق به سهامدار توسط شرکت های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.
افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب می کنند، سهامدار شرکتهای سرمایه گذاری استانی خواهند بود. مقرر است شرکتهای سرمایه گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرش شوند و سهام این شرکتها خرید و فروش واقع شود. ازاین رو این افراد می توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکتهای سرمایه گذاری استانی اقدام نمایند.
درمورد اینکه چه تضمینی وجود دارد که در روش غیرمستقیم شرکت های استانی دارایی سهامدار را حفظ و بالا برند، باید گفت این مورد به نحوه عملکرد و میزان موفقیت یا عدم موفقیت مدیران شرکت های سرمایه گذاری در مدیریت دارایی های تخصیص یافته بستگی دارد.
اخذ کد بورسی ضروری است؟
اما آنچه که در این میان اهمیت دارد، کد بورسی مشول است. سهامداران چه روش مستقیم و چه روش غیرمستقیم را انتخاب کنند، نیازمند کد بورسی هستند اما برای دریافت این کد، فعلا نیاز نیست اقدامی انجام دهند.
طبق تصمیماتی که در شورایعالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار گرفته شده است، هیچ یک از خدمات مربوط به مشمولین سهام عدالت احتیاج به رجوع حضوری نخواهد داشت. چنانچه افراد شماره تلفن همراه و حساب بانکی خویش را در سامانه سهام عدالت سازمان خصوصی سازی (samanese.ir) وارد کرده باشند، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به صورت خودکار برای همه مشمولان سهام عدالت کد بورسی صادر خواهد نمود و نیازی به رجوع حضوری به هیچ جایی نخواهند داشت.
درواقع مشمولان سهام عدالت باید توجه داشته باشند که در این مرحله نیازی به دریافت کد بورسی برای سهامداران وجود ندارد. افرادی که کد بورسی دارند هم نیازی نیست که هم اکنون اقدام خاصی انجام دهند. پس از اتمام مهلت اعلام شده برای انتخاب روش آزاد سازی، در صورت احتیاج به اقدام خاص، از جانب مراجع ذیربط به سهامداران اطلاع داده خواهد شد.
ازاین رو هم اکنون نیازی به رجوع جهت دریافت کد بورسی نیست. بنا بر دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی برای کلیه سهامداران سهام عدالت کد بورسی صادر می شود و جزئیات آن اعلام خواهد شد.



1399/03/02
11:29:51
5.0 / 5
2329
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است