مردم كسر اقساط از حساب مشتریان را گزارش كنند

مردم كسر اقساط از حساب مشتریان را گزارش كنند به گزارش سیب پال مدیركل مقررات بانك مركزی از تاكید باردیگر سیاستگذار پولی بر غیرقانونی بودن كسر اقساط وام قرض الحسنه از حساب مشتریان و ضامنین آگاهی داد وگفت: مردم تخلفات را به اداره رسیدگی به شكایات اعلام كنند.


به گزارش سیب پال به نقل از خبر آنلاین، حمیدرضا غنی آبادی، با تاكید بر اینكه، بانك مركزی در چندین مرحله، بخشنامه های در رابطه با امهال وام های قرض الحسنه اشخاص حقیقی و موكول شدن سه قسط اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ به انتها اقساط را ابلاغ كرده است، اظهار داشت: هیچیك از بانك ها اجازه تخطی از این بخشنامه را ندارند و در صورت تخلف، پرونده آنها به هیأت انتظامی ارسال خواهد شد. سه بخشنامه بانك مركزی برای عدم كسر اقساط از حساب های بانكی مدیركل مقررات، مجوزهای بانكی و مبارزه با پولشویی بانك مركزی اضافه كرد: بانك مركزی جزو دستگاه های اجرایی بود كه خیلی سریع بعد از بروز ویروس كرونا، وارد عمل شده و گزارش مفصلی را از تأثیر این بحران بر كسب و كارهای كشور تهیه كرد؛ به نحوی كه در این گزارش سعی شده بود تا راهكارهایی برای كمك به كسب و كارها و مشغلی كه از بابت شیوع این ویروس گرفتار مشكل می شوند، ارائه گردد. بر این اساس، در جلسه ۱۳ اسفند ۹۸ در شورای پول و اعتبار، گزارش مذكور مطرح و منتج به مصوبه ای شد كه بلافاصله در ۱۵ اسفند ۹۸ ابلاغ شد. وی اشاره كرد: تهیه این طرح و ابلاغ سریع آن، نشانگر اهتمام بانك مركزی بر موضوع پشتیبانی از كسب و كارها و اشخاص كم درآمد جامعه در سایه شیوع ویروس كرونا بوده كه امری كم سابقه به شمار می رود؛ به خصوص اینكه دو روز پس از تصویب طرح در شورای پول و اعتبار، بخشنامه مربوطه به شبكه بانكی كشور ابلاغ گردیده است؛ اما به سبب اینكه گفته شده بود مصادیق كسب و كارهای تحت حمایت، از طرف كارگروهی در دولت تعیین خواهد شد، در ۲۱ اسفندماه و پس از آن كه مصادیق ده گانه كسب و كارها اعلام شد، بخشنامه دوم خودرا به شبكه بانكی ابلاغ كردیم كه بر اساس آن، پرداخت سه قسط اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹، برای آن دسته از مشاغل و كسب و كارهای جامعه هدف، تا اختتام دوره بازپرداخت تسهیلات، به تعویق افتد. غنی آبادی اشاره كرد: در عین حال، با توجه به این كه در سال جدید نیز، یكسری برداشت های ناصحیح از آن مصوبه صورت گرفته و سوالات و ابهامات زیادی از طرف شبكه بانكی عنوان شد، مجدد بانك مركزی در ششم فروردین ماه امسال، بخشنامه تأكیدی دیگری برای رفع ابهام از مصوبه شورای پول و اعتبار و شیوه اجرایی آن در شبكه بانكی ابلاغ نمود كه در آن بخشنامه نیز، اعلام گردید كه تمامی دریافت كنندگان وام های قرض الحسنه و كسب و كارهای ده گانه تعیین شده، مشمول اجرای این مصوبه هستند و هیچ شعبه بانكی حق ندارد كه اقساط این سه ماهه را از حساب وام گیرندگان یا ضامنان آنها كسر نماید. بخشنامه بانك مركزی برای استرداد مبالغ به حساب مشتریان و ضامنین وی ادامه داد: همین طور بر طبق این بخشنامه بانك مركزی، حتی اگر برداشت هایی از طرف بانك ها از حساب های خود مشتری یا ضامنان وی در امتداد وصول اقساط، از طرف بانك ها صورت گرفته بود، شبكه بانكی و شعب موظف به استرداد مبالغ شدند؛ چونكه به مدت سه ماه، بر طبق این مصوبه به مشتری مهلت داده شده تا اقساط خودرا به تعویق اندازد. غنی آبادی اشاره كرد: بر خلاف امهال وام ها برای برخی كسب و كارها كه مصادیق آن در موارد ده گانه ابلاغی از طرف دولت و بانك مركزی نیز مشخص است، تعویق در پرداخت این سه قسط، برای تمامی وام گیرندگان وام های قرض الحسنه از شبكه بانكی مصداق خواهد داشت و هیچ استثنا یا شرطی در این عرصه دیده نشده است و شامل همه دریافت كنندگان وام های قرض الحسنه خواهد شد؛ پس باید بانك ها دراین زمینه همكاری لازم را با مشتریان داشته باشند و مصوبه را به مورد اجرا بگذارند. این مقام مسئول در بانك مركزی اشاره كرد: نكته حائز اهمیت این است كه بخشنامه هایی كه از طرف بانك مركزی به شبكه بانكی كشور ابلاغ می شود، دارای مهلتی برای ابلاغ هستند و بانك باید حداكثر ظرف هفت روز كاری، بخشنامه بانك مركزی را بدون تغییر، تعدیل و مباحث این چنینی به شبكه و شعب خود ابلاغ كند و حتی اگر سوالی دراین زمینه مطرح بود، از مرجع ابلاغ كننده مطرح نماید تا ابهامات برطرف شود، اما حداكثر باید ظرف هفت روز، این بخشنامه ها در كل شبكه بانكی اجرایی شود. وام گیرندگان تخلفات بانك ها را به اداره رسیدگی به شكایات بانك مركزی اعلام كنند غنی آبادی اشاره كرد: دراین زمینه اگر هر یك از بانك ها ایراد، ابهام و یا اعتراضی دارند، ساز و كار آن چیده شده است؛ اما آن دسته از مشتریان در نظام بانكی كه به روش اجرای این بخشنامه ها در شعب معترض بوده، شكایت دارند یا بانكی را سراغ دارند كه این بخشنامه را اجرایی نكرده است، می تواند مراتب شكایات خودرا به صورت تلفنی یا مكتوب، به اداره رسیدگی به شكایات بانك مركزی منعكس كند. وی اشاره كرد: بطور قطع ساز و كارهای مربوطه اندیشیده شده و به تك تك تقاضاها و شكایات، رسیدگی خواهد شد. مدیركل مقررات، مجوزهای بانكی و مبارزه با پولشویی بانك مركزی افزود: بر اساس گزارشاتی كه ما داریم، كار رسیدگی به اجرای این بخشنامه را باتوجه به تاكیداتی كه از طرف بانك مركزی در این عرصه وجود دارد، آغاز نموده ایم و بازرس های بانك مركزی را به شعب اعزام نوده تا بانك هایی كه دراین زمینه قصور داشتند یا بخشنامه را هنوز ابلاغ نكرده یا اجرا ننموده اند، مورد پیگیرد قرار گیرند. وی افزود: بازرسی ها از شعب بانكی به صورت دوره ای بوده و بازرسان به شعب بانك ها رجوع كرده و موضوعات را رسیدگی می كنند كه بر اساس همان گزارشاتی كه دریافت می شود، به پرونده آنها رسیدگی خواهد شد. ارجاع پرونده بانكهای متخلف به هیأت انتظامی غنی آبادی در پاسخ به سوالی در خصوص اینكه چه برخوردی از طرف بانك مركزی با بانك ها و شعب متخلف، صورت خواهد گرفت، اشاره كرد: بطور قطع اختیاراتی كه به سبب قانون برای بانك مركزی پیش بینی شده است، اجرایی خواهد شد؛ به این معنا كه اگر گزارش های بازرسان ما كه جهت بررسی موضوع و رسیدگی به این موارد، اعزام می شوند، حاكی یا متضمن این نكته باشد كه بانك قصور داشته و تخلف كرده و یا به بخشنامه ها و مصوبات شورای پول و اعتبار بی اعتنایی كرده است، پرونده آن بر اساس ماده ۴۴ قانون پولی و بانكی كشور، به هیأت انتظامی بانك ها ارجاع خواهد شد و بطور قطع برخورد قانونی با متخلفان و بانك هایی كه از این مساله تمكین نكرده اند، صورت خواهد گرفت. غنی آبادی اظهار داشت: خود بانك ها نیز در این جلسات با بانك مركزی حاضر شده و مدیران عامل بانك ها در بانك مركزی نیز اعلام آمادگی داشتند كه در این عرصه همكاری لازم را با كسب و كارها صورت دهند؛ بدین سبب بنظر می رسد كه این مساله و اجرایی شدن این بخشنامه نیز در تك تك شعبان بانكی، حداكثر ظرف هفته آینده عملیاتی شده و موردی از تخلف مشاهده نشود. دارندگان چك های برگشتی تا سه ماه خدمات بانكی می گیرند این مقام مسئول در بانك مركزی اشاره كرد: در مورد چكهای برگشتی نیز، مصوبه شورای پول و اعتبار و بخشنامه بانك مركزی در خصوص این بوده كه در این مدت سه ماهه، اگر یك چك بانكی برگشت بخورد، ضمن اینكه رابطه حقوقی بین صادركننده چك و ذی نفع، به قوت خود باقی است، اما یكسری محرومیت ها و محدودیت های بانكی كه در مورد صادركننده چك، به سبب قوانین و مقررات قبلی تسری پیدا می كند، اجرایی نخواهد شد كه نمونه آن، محرومیت از دریافت خدمات بانكی در این مدت سه ماهه است كه بنا به بخشنامه بانك مركزی، تعلیق می گردد.

1399/01/14
21:40:48
5.0 / 5
2449
تگهای خبر: آنلاین , ارز , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است