فیلم بازی نوروزی-۱۰؛

زندگی به سبك انگل

زندگی به سبك انگل سیب پال: انگل آشكارا راجع به طبقات اجتماعی است؛ نزاعی همیشگی میان فقیر و غنی، میان سرمایه دار و طبقه كارگر و میان رئیس و مرئوس كه در قالبی تازه روایت شده است.



خبرگزاری مهر- گروه هنر- سیدسعید هاشم زاده: اگر می خواهید شگفتی كن و اسكار امسال را ببینید، «انگل» تنها فیلمی است كه به شما پیشنهاد می شود. فیلمی كه منتقدان و داوران به آن جوایز با ارزشی دادند و طی سال میلادی گذشته این اثر را سنگ محك خود و جشنواره شان قرار دادند.
فیلم البته بیان كننده چیزهایی بیش از این هاست. اگر سینمای ژاپن تا دهه ۸۰ قدرت بلامنازع سینمای شرق محسوب می شد؛ سینمای چین و كره جنوبی از آن به بعد توانستند قدرت هنری ژاپن را با افول و مرگ امثال كوبایاشی و كوروساوا به پایین بكشند و خود جایگزین آن شوند.
حالا با دیدن «انگل» می توانید نماینده سینمای هنری و داستانگوی كره جنوبی را شاهد باشید. نماینده ای به نام بونگ جون هو كه سالیان سال فیلم ساخت و به پختگی رسید و امسال كامل ترین اثر خودرا ساخت. اثری كه یك تراژدی كمدی شمرده می شود. یك كمدی سیاه شاید و امسال سالی بود پر از فیلم های سیاه و تلخ و تراژدی هایی تكرار نشدنی.

چرا خوب - چرا بد؟
«انگل» می تواند مباحث مفصلی را به میان بكشد و هر كدام از این مباحث سبب ارزش یا نكوهش فیلم شود اما از میان آنها می خواهم به درون مایه و رابطه آن با كارگردانی اثر صحبت كنم. فیلم به شدت به عناصری می پردازد كه زمینه ساز ساخت مدلول در آن هستند.
«انگل» آشكارا راجع به طبقات اجتماعی است. نزاعی همیشگی میان فقیر و غنی، میان سرمایه دار و طبقه كارگر و میان رئیس و مرئوس. اما هنر فیلم در دو عنصر اثر است كه به خوبی می تواند این مضمون را تبدیل به محتوای اثر كند. نخست معماری نماهاست. فیلم با توجه لوكیشن هایش از پلكان زیاد بهره می برد. پلكانی كه یا بالا می برد و یا پایین می آورد. پلكانی كه باید پایین برویم تا یك فقیر فرومایه جامعه را ببینیم، مانند شوهر خدمتكار كه در زیرزمین خانه ساكن بود، و یا از آن بالا برویم، مانند پلكان خانه كه از آن بالا می آئیم تا به پذیرایی برسیم.
این پایین رفتن و بالا آمدن، در واقع عنصر حل كننده معما نیز هستند؛ آن چیز كه پنهان است و نمی بینیم، می توانیم پس از عبور از پلكان بفهمیم. معماری در فضای فیلم جزو عناصر مهمی است كه بونگ جون هو توانسته بوسیله آن مفهومی كه در درون مایه و متن اثر به آن اشاره می كند را بوسیله عوامل بصری نیز به مخاطب القا كند.
نكته دوم اما لحن اثر است. لحن فیلم شاید مهم ترین هنری است كه بونگ جون هو توانسته در كلیت اثر به انسجام برساند. اثر یك تریلر، طرح توطئه است كه با لحنی كمدی جلو می رود. تسخیر یك خانواده ثروتمند بوسیله دسیسه و حقه بازی توسط یك خانواده فقیر.
بدون انتخاب لهجه كمیك فیلم و كات ها و بازی هایی كه كمدی می سازد، فیلم هیچ گاه نمی توانست تاثیری چنانچه هست را بر مخاطب بگذارد. چه بسا انگل به فیلمی خسته كننده و جدی تبدیل می شد كه مخاطب نای تماشای آنرا نداشته باشد. بازی های كمدی كارگردان در تقطیع نماها و تدوین اثر از تراژدی وضعیت، یك كمدی قابل تحمل می سازد و حتی اكشن های خشن اثر را نیز تلطیف كرده و ما را بعنوان مخاطب از انداختن به چاله «اثر خشونت» بر حذر می دارد و باز به سمت موضوع و دنبال كردن شخصیت ها و داستان هایشان دعوت می كند.
خنده «كی وو» در فصل پایانی داستان نیز گواه بر همین است. كی وو وقتی خاكستر خواهرش را می بیند لبخند می زند. این در واقع لبخند دردناك مولف به درونمایه اثرش است.

بهترین سكانس؛ بالای شهر پایین شهر!
وقتی خانواده كی وو شب هنگام فرار می كنند و به سمت خانه شان می دوند، باران سختی در گرفته است. بارانی كه تمام مسیر را بر كی وو، پدرش و خواهرش سخت كرده است. آنها وقتی به خیابان خودشان می رسند، خیابان را پر از آب می بینند و خانه زیرزمینی خودرا غرق در سیلاب.
پدر وارد خانه می شود كه غرق در آب است وسایل مهم را جمع می كند، اما كی جونگ دختر خانواده، بر روی توالت فرنگی می نشیند كه در آنجا آنتن وای فای موجود است و البته آب از درون آن چون گلی سیاه رنگ بالا می زند. تقطیع كارگردان در این سكانس اثر گذار و حاوی مدلول است. وقتی خدمتكار ضربه مغزی شده در زیرزمین خانواده ثروتمند تهوع می كند، كات می خورد به توالت فرنگی كه كی جونگ روی آن نشسته و آب از آن بالا می آید. گویی تهوع بالا شهری ها حالا به توالت های پایین دستی ها رسوخ كرده و از آن بیرون می زند. سكانسی موثر در قیاس دو مدل زندگی.
اگر از این فیلم خوشتان آمد...
فیلم هایی نظیر «دزدان فروشگاه» نیز سفارش می شود؛ فیلمی دیگر از سینمای شرق آسیا و این دفعه از سینمای ژاپن كه البته امتیازی بالاتر از «انگل» نیز در سایت های معتبر فیلم نیز دارد.
نگرش های نقادانه ای كه می توانید دنبالش كنید...
بی شك نگرش جامعه شناختی و روانشناختی رویكردهایی هستند كه می توان بوسیله آنها انگل را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.


منبع:

1399/01/10
14:04:30
5.0 / 5
3149
تگهای خبر: ارز , سایت , فروش
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است