باوجود وعده های داده شده

پای خرما و كشمش به بورس كالا باز نشد

پای خرما و كشمش به بورس كالا باز نشد سیب پال: خرما و كشمش دو محصولی بودند كه طبق وعده مسئولان باید تا آخر سال 1398 در بورس كالا عرضه می شدند اما این وعده محقق نشد و این دو محصول همچنان در صف عرضه باقی ماندند.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، اواخر پاییز سال قبل شاپور محمدی-رییس سازمان بورس و اوراق بهادار- از برنامه ریزی ها برای عرضه خرما و كشمش در بورس كالا خبر داد و اظهار داشت: صحبت كردیم كه بتوانیم خرما را نیز در بورس كالا ارائه نماییم. همین طور تلاش می نماییم كشمش را نیز در بورس كالا مورد معامله قرار دهیم.
هرچند محمدی زمان ارائه این دو محصول را اعلام نكرد اما چندی بعد حامد سلطانی نژاد-مدیرعامل بورس كالا- به ایسنا اظهار داشت: دنبال آن هستیم كه خرما، كشمش و محصولات دیگر را هم در بورس كالا عرضه نماییم و احیانا عرضه دو محصول ذكر شده تا آخر سال ۱۳۹۸ انجام و معاملات شروع می شود.
با این حال سال قبل درحالی به انتها رسید كه شاهد عرضه خرما و كشمش در بورس كالا نبودیم.
خصوصیات كالاها برای عرضه در بورس
درحال حاضر زیره، زعفران و پسته در بورس كالا عرضه می شود و طبق گفته مسئولان هر كالایی كه می خواهد در بورس كالا ارائه شود باید چند خصوصیت داشته باشد. نخست آنكه كالای مذكور باید در خارج از بازار نقد قوی داشته باشد؛ یعنی بازاری داشته باشد با تعداد فعالان زیاد كه قیمت هایش هر روز به عموم مردم اعلام می شود. ضمن اینكه كالا باید قابل استاندارد شدن هم باشد.
بر این اساس كالاهایی كه تا كنون در بورس كالا عرضه شده اند عموما این خاصیت ها را داشته اند، برای اینكه اگر نداشته باشند نمی توانند در تابلوی اصلی بورس پذیرش شوند. مبنا این است كه یك كالای استاندارد در بورس ارائه شود تا خریدار و فروشنده بدانند كالا را با چه خاصیت هایی مورد معامله قرار می دهند و اگر این خاصیت ها در كالا نباشد خریدار می تواند بعدا ادعای حقوقی مطرح كند؛ بدین سبب كالاهایی كه همگن نیستند خصوصیت عرضه در بورس كالا را ندارند.
از سوی دیگر ایران در برخی از زمینه ها در حوزه كالاهای كشاورزی جزو تولیدكننده های برتر است؛ بدین سبب امكان عرضه آنها در بورس كالا وجود دارد كه در این راستا بازارهایی هم در كشور و در شهرهای مختلف شكل گرفته است. برای مثال در زیره حتی بازار فردایی زیره یعنی بازار مشتقه زیره وجود دارد و فعالان معاملات خودرا انجام می دهند.



1399/01/07
23:04:15
5.0 / 5
3012
تگهای خبر: بازار , بورس , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است