بورس در ایام آینده چه روندی را پیش خواهد گرفت؟

بورس در ایام آینده چه روندی را پیش خواهد گرفت؟ به گزارش سیب پال ایرنا نوشت: بازار سرمایه از اولین روز هفته جاری وارد مدار نزولی شد كه روز گذشته شتاب بیشتری داشت؛ از نظر كارشناسان افت بی سابقه قیمت نفت و تصمیم شبانه سازمان بورس، مهمترین علت ریزش بازار سرمایه در هفته جاری تلقی می شود، حال باید دید باتوجه به سردرگمی فعالان بازار در زمینه ابلاغیه های جدید، این روند منفی بازار تا كجا ادامه دارد؟


«امیرعلی امیرباقری» افت قیمت نفت را مهمترین علت ریزش شاخص بورس و وجود هیجان فروش در بازار روز گذشته اعلام نمود و اظهار داشت: تا چند وقت گذشته زمانی كه قیمت نفت روند نزولی را در پیش می گرفت، درآمد ارزی ایران هم با كاهش همراه می شد، اما حالا به سبب عدم وابستگی ارزی به فروش نفت، می توان صف فروش در بازار روز گذشته را بیشتر ناشی از هیجان دانست تا منطق. وی ابلاغ چند دستورالعمل به صورت همزمان را بعنوان دیگر عامل افت شاخص بورس دانست و اضافه كرد: این عامل منجر به فرار سرمایه گذاران از بازار سرمایه شد، ریسك دستورالعمل ها در بین مدت و بلندمدت نمی تواند بر بدنه بازار موثر باشد اما حالا با توجه به این كه بازار در مرحله حساسی قرار دارد شاهد تاثیر ابلاغیه ها بر روند بازار بودیم. امیرباقری با اشاره به اینكه هر بهانه ای می توانست زمینه اصلاح بازار را فراهم آورد، اظهار داشت: انتظار می رود بازار در بین مدت و كوتاه مدت با شیب ملایم به مسیر صعودی خود بازگردد و بعید است شاهد خروج افسار گسیخته نقدینگی و ورود لطمه به این بازار باشیم. این كارشناس بازار سرمایه با تاكید بر اینكه انتظار اصلاح برای مدت كوتاه در بازار وجود داشت، اظهار داشت: در بازار فرصتی ایجاد می شود تا سهامداران مبادرت به جابجایی سهام خود با سهام بهادار تری كنند كه در روند صعودی بازار به راحتی قادر به خرید اینگونه سهم ها نبودند. وی ادامه داد: حالا این امكان ممكن شده تا سهامداران به دور از هیجان و با تاكید بر چشم انداز اقتصادی در بعد داخلی و جهانی، مبادرت به تغییر پرتفوی خود كنند. امیر باقری گفت: انتظار از حقوقی های بازار این است كه به پول های وارد شده به بازار به چشم طعمه نگاه نكنند، در حقیقت سهامداران را از تحلیل و از سهام بنیادی نترسانند برای اینكه همین مورد موجب ورود پول به سهام حبابی كه از ارزش ذاتی خود فاصله گرفتند، خواهد شد. این كارشناس بازار سرمایه با اشاره به قرار گرفتن قیمت دلار در نقطه بحرانی اظهار داشت: انتظار اصلاح زمانی و قیمتی برای قیمت دلار وجود دارد، همین مورد زمینه رشد كامودیتی ها و رشد بازار سرمایه را فراهم می آورد. وی به كاهش سهم دلار در سبد بانكهای ارزی بانك مركزی در دنیا اشاره و بیان كرد: این مساله چشم انداز دلار را برای میان مدت و بلندمدت بین سرمایه گذاران تضعیف می كند و به مرور دیدگاه سرمایه ای به دلار از بین می رود. امیرباقری اضافه كرد: باتوجه به ریسك موجود در بازارهای موازی، بازار سرمایه به لحاظ ریسك و بازدهی، معقول ارزیابی می شود اما به شرط اینكه سرمایه گذاران از هیجان دوری كنند و قانونگذاران از ابلاغ تصمیمات یك شبه بر بدنه بازار اجتناب كنند.
ریزش بی سابقه قیمت نفت «نوید قدوسی»، كارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: بیشتر سهم ها در بازار روز گذشته با صف سنگین فروش مواجه بودند كه این صف ها تا اختتام بازار هم جمع نشدند. وی به كاهش محسوس ارزش معاملات در بازار كه به یك سوم روزهای اخیر رسیده بود، اشاره و بیان كرد: عامل غالب این مساله ریزش شدید قیمت نفت بود كه از سال ۱۹۹۱ تا كنون چنین ریزشی بی سابقه بوده است، قیمت نفت روز گذشته از همان زمان شروع بازار حدود ۳۰ درصد ریزش داشت كه این مساله شوكی را به بازار وارد كرد. قدوسی گفت: اتفاقی كه اختتام هفته گذشته برای دامنه نوسان رخ داد و بازار را متراكم كرد اثر آن همچنان از روز شنبه بر بازار ادامه دارد. این كارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینكه این دو عامل در كنار یكدیگر موجب شد تا بازار زیر بار فروش برود، اظهار داشت: همه سهم های وابسته به قیمت كامودیتی و نیز گروه هایی كه ارتباطی به كاهش قیمت نفت و دیگر كامودیتی ها نداشتند زیر بار هجوم برای فروش در بازار قرار گرفتند. وی با اشاره به اینكه نفت تا حدودی افت هیجانی خودرا جبران می كند، اضافه كرد: یك سری بسته های حمایتی در كشور چین و آمریكا برای پشتیبانی از بازار سهام و قیمت كامودیتی ها اجرایی می شود كه به سبب بازگشت قیمت نفت و بهبود وضعیت بورس جهانی می تواند عامل مثبتی برای بورس ایران تلقی شود. وی اظهار داشت: در ایام آینده گروه هایی كه ارتباطی به قیمت كامودیتی ندارند راه خودرا از گروه های در رابطه با كامودیتی جدا می كنند. قدوسی به جلسه امروز شورای عالی بورس اشاره و بیان كرد: اگر در جلسه امروز شورای عالی مذاكره ای در زمینه كاهش دامنه نوسان صورت گیرد و خروجی آن مطلوب باشد سمت و سوی بازار تغییر خواهدنمود. این كارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینكه كاهش دامنه نوسان به سبب محدود شدن نقدشوندگی عامل خوبی برای بازار محسوب نمی گردد، اضافه كرد: روز گذشته صحبت هایی در زمینه كاهش دامنه نوسان بورس به ۳.۵ درصد مطرح شده بود كه در حد شنیده است و باید مصوبه آن به صورت رسمی در جلسه امروز منتشر شود. وی اظهار داشت: امیدواریم مسئولان، افت بازار روز گذشته را كه به سبب احاطه شوك در بازار به وجود آمده بود، سرلوحه تصمیم گیری خود قرار دهند و تصمیمی را اتخاذ كنند كه تا حدودی اثر این شوك ها را در بازار از بین ببرد. ۲۲۳۲۲


منبع:

1398/12/21
15:17:01
5.0 / 5
3189
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است