بورس به مسكن راه پیدا كرد

بورس به مسكن راه پیدا كرد به گزارش سیب پال ایرنا به نقل از مدیرعامل بورس كالای ایران نوشت: مذاكرات اولیه جهت راه اندازی تابلوی بورس مسكن صورت گرفته كه در این مدل، واحدهای یكسانی برای پروژه مسكن مهر و طرح ملی مسكن ایجاد می شود.


حامد سلطانی نژاد امروز اولین اقدام بورس كالا در حوزه مسكن را ورود به طرح ملی مسكن اعلام نمود و اظهار داشت: دولت برای اجرای طرح ملی مسكن باید مبلغی را به پیمانكاران پرداخت كند در این حوزه به جای پرداخت پول به پیمانكاران با استفاده از مكانیسم بورس، وجه آنرا به تولیدكننده مصالح پرداخت می كند و فقط مصالح در اختیار پیمانكاران قرار می گیرد. وی تصریح كرد: سال های مختلف فعالیت بورس كالا، چنین نگرشی وجود داشت كه مكانیسم بورس همواره برپایه مزایده یا حراج باشد كه در این قالب، خریدار نقش آفرینی كمتری به نسبت فروشنده دارد؛ اما در چند سال قبل به این نتیجه رسیدیم كه با راه اندازی معاملات مناقصه محور، سمت خریدار هم در تعیین قیمت نقش آفرینی كند كه این معاملات در دستوركار قرار دارد. مدیرعامل بورس كالای ایران با اشاره به اینكه معاملات مناقصه به پیمانكار كمك می نماید تا مصالح ساختمانی را به صورت عمده و با قیمت پایین تر تأمین كند، اظهار داشت: در این روش دولت پول را به صورت مستقیم به حساب مصالح فروش می ریزد و مصالح فروش هم مصالح را از راه بورس به پیمانكار می فروشد. وی تصریح كرد: در حال بررسی این مدل در حوزه بازار مسكن با متصدیان این بخش هستیم كه بطور حتم این مورد می تواند از ایجاد فضاهای غیرشفاف جلوگیری كند. سلطانی نژاد، پیرامون آخرین اقدام های صورت گرفته برای عرضه مسكن در بورس كالا اظهار داشت: مذاكره با فعالان در حوزه ملك وبازار مسكن، وزارتخانه های راه و شهر سازی و امور اقتصادی و دارایی انجام گرفته است و بهتر است روشی ایجاد شود تا افرادی كه قصد فروش مسكن دارند، در محیطی شفاف دست به این اقدام بزنند. سلطانی نژاد با اشاره به اینكه این طرح برای پیشگیری از ایجاد طرح فئودال های مسكن شكل خواهد گرفت، اظهار داشت: وزیر راه و شهرسازی تاكید ویژه ای برای اجرای این طرح دارد و الزامی باید صورت گیرد تا افرادی كه قصد خرید و فروش مسكن را دارند بوسیله بورس اقدام كنند؛ این امر زمینه پیشگیری از احتكار را فراهم خواهد نمود. وی با اشاره به اینكه احتمال عرضه مسكن در بورس كالا زیاد است، اظهار داشت: حالا مذاكرات اولیه انجام و طرح پیشنهادی ارسال شده است و به محض عرضه دستورالعمل، طرح اجرا خواهد شد. سلطانی نژاد افزود: زمانی كه این بازار شفاف شكل بگیرد و قیمت ها در آن واقعی و یكسان باشد فعالان بازار برای خرید و فروش به این بازار رجوع می كنند. مدیرعامل بورس كالا اظهار داشت: حالا ملاك فروش در معاملات مسكن، آخرین قیمت فروش است؛ اما تا چه زمانی باید در بازار مسكن ملاك قیمتی، آخرین نرخ معامله شده باشد چونكه با خرید و فروش بر مبنای آخرین قیمت معامله شده، روند صعودی قیمت ها افزوده می شود. وی ادامه داد: حالا بیشتر از آنكه عوامل اقتصادی در تعیین قیمت مسكن دخیل باشد، عرضه كننده تعیین كننده قیمت است، اما در صورت انجام معاملات در بورس كالا قیمت ها و میزان معاملات شفاف شده و بازار مسكن رونق خواهد گرفت. سلطانی نژاد تصریح كرد: با اجرای این طرح بنگاه های املاك در بازار مسكن می توانند نقش آفرینی كنند و حتی تابلوی معاملات را می توان در بنگاه ها نصب كرد تا معاملات از ركود و انحصار رها شود.
نحوه عرضه و معامله املاك بانك ها در بورس مدیرعامل بورس كالا به آمادگی بورس كالا برای عرضه املاك مازاد بانك ها در این بورس اشاره نمود و اضافه كرد: بورس كالا دارای بازاری فرعی با امكان عرضه املاك دارد كه عرضه املاك مازاد بانك ها در بورس كالا با دو رویكرد مزایده و فروش متری مسكن دنبال می شود. وی در پاسخ به نحوه عرضه و معامله املاك بانك ها در بورس اظهار داشت: بانك ها می توانند املاك خویش را بر تابلوی بورس عرضه كنند تا املاك به صورت مزایده و حراج معامله شود؛ نكته مهم در این معاملات شفافیت بالا و حضور طیف گسترده ای از افراد در بازار است كه آماده خرید هستند. سلطانی نژاد راه دیگر برای فروش املاك مازاد بانك ها را تشكیل بازار اوراق بهادار مبتنی بر فروش متری و تقطیع كردن زمین ها دانست و اضافه كرد: متراژ املاك در اختیار دولت بالا است كه در ابتدا باید به متراژ كوچك تبدیل و قابلیت تبدیل شدن به واحدهای تجاری و مسكونی را داشته باشند تا از این طریق از قابلیت معامله در بورس برخوردار باشند. 223227

1398/12/19
21:29:51
5.0 / 5
3358
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , بورس
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است