ریزش سنگین بورس در اثر 3 عامل

ریزش سنگین بورس در اثر 3 عامل به گزارش سیب پال خراسان نوشت: بازار سرمایه كه بدون توجه به نگرانی ها با سرعت در حال رشد بود، روز گذشته در اثر سه عامل منفی سقوط كرد. روز گذشته شاخص كل بورس 18 هزار واحد ریزش كرد و به سطح 505 هزار واحد بازگشت. افت 3.5 درصدی شاخص كل در حالی بود كه شاخص كل هم وزن هم 2.1 درصد افت كرد.


این ریزش بورس در اثر وقوع همزمان سه عامل منفی رخ داد. موج جدید شیوع كرونا و جهانی شدن این ویروس نخستین نگرانی مهمی است كه طی روزهای انتهایی هفته قبل خیلی از بازارهای جهانی را با ریزش مواجه كرد. همزمان قیمت جهانی كالاهای اساسی مثل نفت و فلزات هم با ریزش سنگینی مواجه گردید. همینطور در داخل نرخ ارز كنترل شد و به زیر 15 هزار تومان بازگشت كه منجر به فشار بر شركت های صادراتی خواهد شد. اما عامل سوم یك تصمیم جدید در شركت بورس بود كه توسط بازار منفی ارزیابی شد.
طبق تصمیم جدید شركت های بورس و فرابورس، فرمول محاسبه حجم مبنای سهام به نحوی تغییر می كند كه مقدار سهم مبنا افزایش می یابد. طبق فرمول جدید كه از دوشنبه 12 اسفند اجرایی می شود، سهم مبنای برخی سهم های بورسی چندین برابر می شود. در فرابورس هم سهم هایی كه حجم مبنا نداشتند (عدد یك بود) از این به بعد با حجم مبنای بالا معامله می شوند. افزایش حجم مبنا سبب بستن نوعی لنگر به پای قیمت سهام است. به نحوی كه باید معاملات بیشتری صورت گیرد تا قیمت پایانی تغییر كند. این مورد منجر به كند شدن سرعت رشد قیمت سهام (و البته سرعت افت) خواهد شد. اما در مقطع فعلی با عنایت به روند عمومی صعودی، این خبر منفی و بستن لنگر به پای سهام ارزیابی و باعث فشار فروش بیشتر در بازار شد.
سازمان بورس یك ابلاغیه دیگر در خصوص سخت گیری بیشتر در صدور كد معاملاتی برای متقاضیان جدید ورود به بورس هم داشت كه البته به نظر نمی رسد تاثیری بر بازار داشته باشد. به گزارش سنا، طبق ابلاغیه جدید، مشتریان جدید یك ماه بعد از صدور كد امكان معامله (به جز عرضه اولیه ها و صندوق های سرمایه گذاری و اوراق و تسه) خواهند داشت. همینطور قبولی در آزمون كانون كارگزاران یا سازمان بورس شرط صدور كد معاملاتی است.
با وجود همه این نگرانی ها، در بازار روز گذشته سهم های بزرگ با فشار فروش مواجه بودند اما جز برخی گروه ها صف فروش نشدند. بعضی از سهم های كوچك هم توانستند به مدار رشد برگردند. موضوعی كه نشان داده است این دفعه هم نقدینگی از ایجاد فشار فروش شدید می تواند جلوگیری كند. البته نگرانی، به خصوص درباره قیمت های جهانی و كرونا هم زیاد و همچنان فزاینده است. 2323

1398/12/11
21:20:15
5.0 / 5
3497
تگهای خبر: ارز , بازار , بورس , سرمایه گذاری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است