نگاهی به وضع اقتصادی كشورهای كمونیستی

نگاهی به وضع اقتصادی كشورهای كمونیستی به گزارش سیب پال چین بهترین وضعیت اقتصادی را در كشورهای اردوگاه كمونیست دارد.


به گزارش سیب پال به نقل از فاكس بیزینس، كمونیسم یك دیدگاه سیاسی و اقتصادی مبتنی بر اشتراك منافع و كنترل دولتی است كه با وجود فروپاشی ارد. گاه اصلی آن در جهان یعنی اتحاد جماهیر شوروی، هنوز در بعضی از كشورهای جهان رواج دارد.
هم اكنون تنها پنج كشور جهان رسما دارای نظام كمونیستی هستند:
۱- كوبا
كنترل دولتی حدودا سبب ورشكستگی اقتصاد كوبا شده است. در میان كشورهای آمریكای لاتین و مركزی، كوبا همواره یكی از بدترین وضعیت های آزادی اقتصادی را داشته است. كوبا از گذشته تابحال وابستگی زیادی به شوروی و سپس روسیه برای تأمین نیازهای وارداتی اش داشته است.
در سال های اخیر با تغییر رویكرد دولت در بعضی مسائل بحران دارو، سوخت و مواد غذایی تا حد زیادی در كوبا از بین رفته است اما به علت روابط گسترده با روسیه و ونزوئلا، بخش زیادی از اقتصاد این كشور تحت تحریم های آمریكا قرار گرفته است.
۲- كره شمالی
بسته ترین كشور جهان كه به علت سیاست های انزواگرایانه آن اطلاعات كمی از وضعیت اقتصاد آن در دست است اما همین اطلاعات اندك هم حاكی از وضعی وحشتناك است. طبق اعلام سازمان ملل متحد سرانه تولید ناخالص داخلی كره شمالی ۶۶۵ دلار است كه پایین تر از كشوری چون هائیتی است.
همینطور به علت كنترل شدید دولت بر بازار، خیلی از كالاها كمیاب و دارای قیمت دوگانه (دولتی و بازار آزاد) هستند.
۳- ویتنام
یكی از كشورهای كمونیستی كه به لطف اصلاح ساختاری گسترده موفق شده است در سال های اخیر شرد بالایی را تجربه كند و در ۱۰ سال گذشته هم ۴۵ میلیون نفر از شهروندانش را از فقر برهاند. مقامات ویتنامی امیدوارند به رشد هفت درصدی دست یابند.
۴- چین
دومین اقتصاد بزرگ جهان و قدرت اصلی كمونیسم در جهان كه برای سال ها ركورددار رشد اقتصادی در جهان بوده است. به قول بانك جهانی مقامات چینی از زمان اصلاحات اقتصادی (پس از مرگ مائو) تابحال موفق شده اند بیشتر از ۸۰۰ میلیون نفر از شهروندان این كشور را از فقر خارج كنند.
۵- لائوس
یكی از كم توسعه یافته ترین اقتصادهای جنوب شرق آسیا كه هنزو اقتصادی كاملا وابسته به منابع طبیعی نظیر مس، طلا و چوب دارد. با وجود اصلاحات نسبی، این كشور در مقایسه با خیلی از اقتصادهای جنوب شرق آسیا در وضعیت مناسبی قرار ندارد.



1398/12/08
14:50:03
5.0 / 5
3264
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است