بازارهای مالی در فكر اختتام دادن به سلطه دلار

بازارهای مالی در فكر اختتام دادن به سلطه دلار سیب پال: واشنگتن تایمز در گزارشی نسبت به انتها سلطه دلار بر بازارهای مالی جهان آگهی داد.


به گزارش سیب پال به نقل از واشنگتن تایمز، در خیلی از معاملات جهانی نظیر معاملات نفت، ذرت و آلومینیوم، دلار مبنای قیمت گذاری است. دلار همین طور بیشترین سهم را از ذخایر ارزی جهان دارد و حتی كشورهای قرار گرفته در اردوگاه غیر آمریكا نظیر روسیه و چین نیز به دلار وابسته هستند. باتوجه به این كه دلار بعنوان ابزار پرداخت جهانی و همین طور سرمایه گذاری ارزش بالایی دارد و باتوجه به قرار داشتن نرخ تورم آمریكادر سطح پایین، دلار ارزی كم نوسان است.
سلطه دلار بر بازارهای جهانی منافع سرشاری را نصیب آمریكا كرده است. زمانی كه كسب و كارهای خارجی بر حسب دلار تجارت یا سرمایه گذاری می كنند، در واقع به شكل مستقیم یا غیرمستقیم خریدار خدمات و كالاهای آمریكایی می شوند و شهروندان آمریكایی نیز كالاها و خدمات مورد نیاز خودرا با این برگه كاغذی خریداری می كنند؛ بدون آن كه آمریكا مجبور باشد بهره ای برای آن پرداخت كند.
نقش بسیار پررنگ دلار در معاملات جهانی به دولت آمریكا این امكان را داده است تا بر معاملات دولت ها، كسب و كارها و اشخاص خارجی نیز سلطه زیادی داشته باشد و بوسیله اعمال تحریم های اقتصادی، نظام مالی جهانی را كنترل كند. حالا خیلی از كشورها به دنبالی راهی برای اختتام دادن به انحصار یك جانبه آمریكا بر بازارهای مالی هستند. اروپایی ها بتازگی سر و صدای زیادی در خصوص تمایل خود به خروج از سلطه مالی آمریكا بروز داده اند و چینی ها نیز به دنبال جهانی سازی یوآن هستند. تصمیم چین برای مشروط كردن خرید نفت و سرمایه گذاری به قبول یوآن توسط دیگر كشورها سبب شده است تا سهم یوان از مبادلات جهانی در طول سه سال اخیر به طرز آشكاری افزایش یابد.
با این وجود بنظر می رسد كه یكی از جدی ترین تهدیدها بر سر سلطه مالی دلار از ناحیه ارزهای دیجیتالی باشد. غیرمتمركز بودن این ارزها و امكان استفاده از ارزهای دیجیتالی متنوع موجب می شود كه قدرت آمریكا برای محدود ساختن مبادلات تا حد زیادی كم شود. بتازگی بانكهای مركزی در سراسر جهان در حال كار بر عرضه ارزهای دیجیتالی خود هستند و تا حد زیادی قابل درك است كه چرا مقامات آمریكایی تا این اندازه مخالف عرضه ارز دیجیتالی هستند كه قدرت نظارت بر عملكرد آنرا نداشته باشند.



1398/11/09
15:46:50
5.0 / 5
3939
تگهای خبر: ابزار , ارز , اقتصاد , بازار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است