اوضاع بورس در سال آینده بهتر هم خواهد شد

اوضاع بورس در سال آینده بهتر هم خواهد شد سیب پال: آمار و ارقام حاكی از آنست كه درانتها معاملات آذرماه امسال ارزش بازار بورس اوراق و بهادار به 18013 هزار میلیارد ریال رسیده كه رشد 16 درصدی نسبت به ماه قبل (آبان) را نشان میدهد و رشد بیشتر از 90 درصدی نسبت به انتها سال 1397 را نشان می دهد؛ رشدی كه یك تحلیل گر بازار سرمایه دلیل آنرا نبود فرصت جایگزین سرمایه گذاری می داند.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، شاخص كل (وزنی- ارزشی) بورس اوراق بهادار درانتها معاملات یك ماهه منتهی به آذرماه ۱۳۹۸ با افزایش ۱۶.۱ درصدی به ۳۵۳ هزار و ۹۹۷ واحد رسید. این بیشترین مقدار شاخص كل طی دوره ۱۳ ماه اخیر محسوب می شود.
همین طور مقدار شاخص كل بورس اوراق بهادار از شروع سال ۱۳۹۸ تا اختتام آذرماه معادل ۹۸.۱ درصد رشد داشته است. شاخص كل (وزنی ارزشی) فرابورس ایران نیز در دوره یك ماه منتهی به انتها آذرماه ۱۳۹۸ با ۱۵.۴ درصد افزایش به مقدار ۵۵۹.۴ واحد و بیشترین مقدار خود طی دوره ۱۳ ماه اخیر رسید.
این در حالیست كه مقدار شاخص كل (وزنی ارزشی) فرابورس ایران از شروع سال ۱۳۹۸ تا اختتام آذرماه رشد ۱۰۲ درصدی را نشان میدهد.

بازار جایگرین برای سرمایه گذاری وجود ندارد
دراین زمینه، احمد پویان فر در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینكه نمی توان اظهار داشت كه رشد بازار مطلقا حباب است، اظهار نمود: البته شاید بتوان گفت قیمت ها كمی نسبت به متغیرهای بنیادی شركت ها بالاست اما درحال حاضر شرایطی در اقتصاد به وجود آمده كه تقاضا به این سمت هدایت می شود.
وی افزود: حجم نقدینگی كه در دست مردم است در مدت زمان زیادی می توانست در بازار ارز سرمایه گذاری شود اما به دلیلهای مختلف همچون كنترل هایی كه در بازار ارز وجود دارد و همین طور نظمی كه بانك مركزی به این بازار داده است، محدودیت های خاصی در بازار ارز به وجود آورده و تقاضای نقدشوندگی به آن سمت نمی رود.
این تحلیلگر ارشد بازار سرمایه با تاكید بر اینكه بازار طلا هم تابعی از بازار ارز بوده و این بازار هم محدود شده است، افزود: فرصت جایگزین دیگر، املاك و مسكن می باشد كه به سبب نقدشوندگی كم و افزایش قیمت هایی كه در آن بازار اتفاق افتاده امكان جذب نقدشوندگی بیشتر از این در این بازار نیز وجود ندارد.

قیمت ها همچنان رشد می كند
پویان فر با تاكید بر اینكه هم اكنون تنها بازاری كه می تواند نقدشوندگی جذب نماید بازار سرمایه است، اظهار نمود: در این راستا خوشبختانه یا متاسفانه افراد غیر حرفه ای در سراسر كشور به سرمایه گذاری در بورس گرایش پیدا كرده اند و یكی از دلیلهای اینكه به هر نحوی فارغ از توجه به متغیرهای بنیادی قیمت سهام رشد می كند نیز همین موضوع است. بنا بر این نگرانی هایی وجود دارد در خصوص اینكه افرادی كه به صورت غیر حرفه ای وارد بازار می شوند رفتارهای احساسی بیشتری از خود نشان می دهند و به راحتی در نوسانات قیمت ها گرفتار زیان و خسران می شوند. در كل چون فرصت جایگزین كردن سرمایه گذاری برای مردم وجود ندارد قیمت ها در بورس همچنان رشد خواهدنمود.
وی با تاكید بر اینكه رشد بازار سرمایه در سال آینده بیشتر از این مقدار هم خواهد شد، اضافه كرد: لایحه بودجه سال آینده حدود ۵۰ درصد كسری دارد. این كسری بودجه باید بوسیله تزریق پول یا استقراض دولت از بانك مركزی جبران شود. این استقراض دولت از بانك مركزی احیانا تورم را بالا می برد و تورم بالا به مدلول این است كه افزایش قیمت ها را در بازار بورس حتی به صورت اسمی شاهد خواهیم بود؛ در نتیجه پیش بینی می شود شاخص بورس همچنان رشد كند. البته باید تاثیر مسائل سیاسی را هم در این بازار در نظر گرفت.




منبع:

1398/11/05
14:50:09
5.0 / 5
4208
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۱ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است