تحلیل بودجه ۹۹،

بودجه 99 واقعی نیست

بودجه 99 واقعی نیست به گزارش سیب پال یك كارشناس اقتصادی بودجه ۹۹ را غیر واقعی عنوان نمود و اظهار داشت: درآمدهای درنظر گرفته شده در بودجه سال آینده محقق نمی شود؛ بنابراین دولت باید در هزینه ها صرفه جویی كند و از معافیت ها و فرارهای مالیاتی درآمدزایی كند؛ نه اینكه از مالیات دهندگان بیشتر مالیات بگیرد. بعنوان نمونه باید معافیت هنرمندان از مالیات لغو شود، چونكه ۱۰ درصد از آنها درآمدهای خیلی بالایی دارند و طبیعی است كه مشمول مالیات شوند.


علی بخشی - كارشناس اقتصادی - در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: سیاست هایی كه برای لایحه بودجه ۹۹ درنظر گرفته شده این است كه به هر قیمت، بودجه را متعادل نشان دهند، درحالیكه این مورد واقعیت ندارد. بودجه های هر ساله كشور همیشه گرفتار كسری های زیاد است كه این روند هم در لایحه بودجه ۹۹ پیش گرفته شده است.

بودجه ۹۹ واقع بینانه نیست
وی با اشاره به اینكه بودجه سال آینده واقع بینانه نیست و ارقامی كه برای درآمدها در نظرگرفته شده محقق نخواهند شد، افزود: اگر دولت بر فرض، اوراق چاپ و افراد را وادار كند تا این اوراق را بخرند هم در واقع این وامی است كه سال آینده باید با مقداری سود پس داده شود؛ ازاین رو اعدادی نیستند كه دولت بتواند همانند گذشته ریخت و پاش كند.
این اقتصاددان اضافه كرد: در واقع اگر انتشار این اوراق مورد استقبال جامعه قرار نگیرد، دولت می تواند از بانك ها بخواهد آنها را خریداری كنند. این اوراق امكان درآمدزایی دارد اما خیلی هم نباید نسبت به آن خوش بین بود و در صورت محقق شدن این اوراق، باید بدانیم كه این قرض را پرداخت می نماییم.

از فرارها و معافیت های مالیاتی درآمدزایی كنید
بخشی درباره منابع جایگزینی برای درآمدزایی دولت اظهار نمود: در كل مالیات، بهترین منبع درآمدی است اما لازم به ذكر است كه مالیات ها نباید از قشر فعال جامعه بلكه از كسانی كه تابحال فرار مالیاتی داشته اند یا معافیت مالیاتی داشته اند باید دریافت شود. به عبارت دیگر، بحث ما گسترش مالیات هاست، نه افزایش آنها.

مشمولیت مناطق آزاد در مالیات بر ارزش افزوده
وی با اشاره به اینكه اگر مناطق آزاد را مشمول مالیات بر ارزش افزوده نماییم، درآمدها به شدت افزوده می شود، خاطرنشان كرد: همینطور باید بخش های دیگر جامعه را كه تحت پوشش مالیات بر ارزش افزوده نیستند، به این نوع مالیات اضافه نماییم تا درآمدهای دولت افزایش یابد. علاوه بر این، باید معافیت های غیرمعقول همچون معافیت هنرمندان را حذف نماییم. حقیقت اینجاست كه معادل ۹۰ درصد هنرمندان درآمدشان در حد معافیت های حقوقی است و تنها ۱۰ درصد از آنها درآمدهای خیلی بالایی دارند كه آنها هم طبیعی است كه مشمول مالیات شوند.

صرفه جویی در هزینه های جاری
این كارشناس اقتصادی با اشاره به اینكه تمركز اصلی دولت بر افزایش درآمدهاست درحالیكه باید بر صرفه جویی در بودجه پافشاری كند، تصریح كرد: در این زمنیه سفارش ای كه می توان داشت این است كه باید زمانی كه در جنگ اقتصادی هستیم با مردم بیشتر رو راست باشیم؛ بودجه برخی از دستگاه ها را كم یا حذف نماییم.
بخشی اظهار نمود: صرفه جویی در بودجه، این پیام را به مردم منتقل می كند كه وقتی دولت صرفه جویی می كند، شما هم در واقع صرفه حویی كنید. دولت باید به فكر صرفه جویی اساسی در هزنیه های جاری باشد، چونكه این هزینه ها مشكل ساز هستند و كمك زیادی هم نمی توانند بكنند. وقتی می گوییم كه در جنگ اقتصادی هستیم نمی توانیم هزینه ها را همینجوری افزایش دهیم.



1398/10/11
12:16:53
5.0 / 5
4128
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بانك , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۱
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است