بی نظمی در اعلام رشد اقتصادی

بی نظمی در اعلام رشد اقتصادی به گزارش سیب پال علیرغم این كه مركز آمار خویش را تنها مرجع اعلام نرخ تورم و رشد اقتصادی دانسته و تاكید شورایعالی آمار هم بر این است، ۹ ماه از سال می گذرد و خبری از اعلام نرخ رشد اقتصادی در فصول امسال نیست. این در شرایطی است كه به تازگی رئیس كل بانك مركزی در سكوت مركز آمار، اشاره ای به آمار رشد اقتصادی داشته است.



به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، پس از چالش هایی كه در ارتباط با اعلام برخی آمار همچون تورم و رشد اقتصادی بین بانك مركزی و مركز آمار وجود داشت، در نهایت در دی سال قبل شورایعالی آمار مصوب كرد كه تنها مرجع رسمی انتشار آمار مركز آمار است و باید آمارهای شاخصهای قیمت و حساب های ملی همچون تورم و رشد اقتصادی از جانب این مركز اعلام گردد، براین اساس انتشار آمار مربوطه از جانب بانك مركزی به نحوی ممنوع گردید.

اما در این بین مركز آمار هرچند موظف به انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی می باشد و انتظار می رود در شرایطی كه بانك مركزی از انتشار این آمار منع شده، عملكرد منظمی در این رابطه داشته باشد نظمی در انتشار آمار مربوط به رشد اقتصادی ندارد. این در شرایطی است كه حدود ۹ ماه از سال ۹۸ می گذرد ولی مركز آمار هیچ آماری مربوط به تغییرات رشد اقتصادی امسال را اعلام نكرده است.

تنها آمار انتشار یافته در ارتباط با رشد اقتصادی امسال از جانب مركز آمار به آمار سال قبل برمی گردد و تغییرات امسال را شامل نمی گردد.

این در حالی است كه با وجود منع شدن بانك مركزی از انتشار رسمی آمار تورم و رشد اقتصادی، همان گونه كه مسؤلان این بانك تاكید داشتند همچنان به تولید و انتشار آمار در قالب وظایف قانونی خود ادامه می دهد و در همین رابطه اخیرا رئیس كل بانك مركزی به وضعیت كلی رشد اقتصادی امسال اشاره نموده است.

بنابر اعلام همتی، رشد اقتصادی بدون نفت در نیمه اول سال جاری مثبت شده است و به ۰.۵ درصد رسیده است كه نسبت به منفی ۱.۸ درصد ك هدر نیمه اول سال گذشته ثبت شده بود حدود ۲.۳ درصد افزایش دارد.

اظهارات رئیس كل بانك مركزی نشان داده است رشد در بخش كشاورزی مثبت بوده و به ۹.۵ درصد و صنعت ۰.۴ درصد رسیده، اما رشد در بخش خدمات منفی ۱.۴ درصد بوده است؛ به صورتی كه در بخش صنعت و معدن رشد بیشتر در معدن و ساختمان بوده و در منفی شدن رشد خدمات هم رشد منفی در هتلداری، رستوران و خدمات عمومی اثرگذار بوده است.

اما آخرین آماری كه مركز آمار در ارتباط با رشد اقتصادی اعلام نموده به پایان سال ۱۳۹۷ باز می گردد كه نشان می داد رشد بدون نفت منفی ۲.۴ درصد و رشد با نفت منفی ۴.۹ درصد بوده است. همینطور رشد در بخش كشاورزی رشد منفی ۱.۵، صنعت منفی ۹.۶ و خدمات منفی ۰.۰۲ درصد گزارش شده بود.

گرچه رئیس كل بانك مركزی از وضعیت رشد با نفت گزارشی عرضه نكرده و بعید نیست با عنایت به كاهش صادرات نفت رشد این بخش همچنان منفی باشد، اما در عین حال كه رشد بالای بخش كشاورزی هم كه در مثبت شدن رشد بدون نفت نیمه اول سال جاری موثر بوده می تواند تا حدی تحت تأثیر بارش های فراوان ابتدای امسال به رونق در كشاورزی انجامیده باشد؛ موضوعی به قول مسؤلان در افزایش اشتغال در بخش كشاورزی در انتها نیمه اول امسال موثر بود.




1398/09/27
15:40:29
5.0 / 5
4104
تگهای خبر: اقتصاد , بانك , بانك مركزی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است