آشتی با كالای ایرانی،

تولیدكنندگان بازار داخلی را هم از دست داده اند

تولیدكنندگان بازار داخلی را هم از دست داده اند به گزارش سیب پال یك كارشناس مسائل اقتصادی اعتقاد دارد كه علاوه بر مسائلی مثل تحریم، عواملی مثل ضعف بنگاه های اقتصادی در فرایند فروش هم بر تشدید ركود اقتصادی موثر است كه در نهایت بازار ایران در اختیار كالاهای خارجی قرار می گیرد.


اسماعیل افشار در گفتگو با ایسنا با اشاره به ركود اقتصادی حاكم بر فضای كسب و كار، اظهار داشت: علاوه بر تحریم ها، ریشه این ركود به علل مختلفی برمی گردد كه یكی از این عوامل، ضعف بنگاه های اقتصادی در فرایند فروش است؛ بگونه ای كه مشاهده می شود تولیدكنندگان صرفا با نگاه تولید و بدون توجه به بازار و ماركتینگ، محصولاتی را تولید می كنند و سپس به دنبال بازار فروش می گردند.
وی اضافه كرد: این نگاه سبب می شود كه این گونه بنگاه های اقتصادی در شرایط تحریم و ركود با بحران بیشتری روبرو شوند و حتی به تعطیلی بینجامند.
این كارشناس اقتصادی فقدان ساختارهای منظم قانونی در پشتیبانی از تولید را یكی دیگر از مشكلات تولیدكنندگان دانست و اظهار نمود: حمایت های دولتی باید به سمت پشتیبانی از جنس برنامه ریزی برود تا ساختارهای كشور در جهت تولید ساماندهی شوند؛ در واقع باید یك آمایش صنعتی دقیق و كاربردی بر تولیدكشور حاكم باشد، به نحوی كه برپایه افق تولید كشور، ایجاد و توسعه صنایع گسترش یابد.
افشار به بازار ۵۰۰ میلیون نفری منطقه خاورمیانه بعنوان بازار هدف تولیدات ایرانی اشاره نمود و اظهار داشت: در حالیكه این بازار به راحتی در دسترس ماست، اما عملا نتوانسته ایم سهم قابل ملاحظه ای از آنرا تصاحب نماییم، چونكه هیچ وقت آمادگی و برنامه ریزی دقیقی برای آن نداشته ایم.
وی افزود: فقدان برنامه ریزی صحیح در سطوح مختلف سبب شده تا نه تنها بازارهای خارجی را به دست نیاوریم، بلكه بازارهای خودمان را هم در اختیار دیگران قرار دهیم.
این كارشناس اقتصادی بهره مندی از دانش روز و تجربیات موفق دنیا را یكی از طریق های خروج بنگاه های اقتصادی از بحران در شرایط ركود اقتصادی دانست و اظهار نمود: برای خروج از ركود، بخشی از وظایف بر دوش دولت و دستگاه های حاكمیتی است كه با برنامه ریزی دقیق و پیشگیری از تصمیمات غیركارشناسی، از مشكلات مسیر تولید بكاهند و از جانب دیگر بنگاه های اقتصادی هم باید از دانش روز بازار بهره ببرند و با استفاده از نیروهای انسانی ماهر، این دانش روز را پیاده سازی كنند.
افشار با اشاره به اینكه در دوران ركود، رفتار مصرف كنندگان هم تغییر می كند، خاطرنشان كرد: طبیعی است وقتی تحریم، ركود اقتصادی را رقم بزند، عملا توان خرید مردم هم پایین می آید، این عامل در كنار بحران هایی كه برای بنگاه های اقتصادی رقم می خورد، سبب می شود تا در مجموع با یك شوك در كسب و كار روبرو شویم.
وی تصریح كرد: بنگاه های اقتصادی مجبورند برای خروج از این شوك و تغییر رفتار مشتریان، سیاست های جدیدی سرلوحه كار قرار دهند كه بطور قطع تولیدكننده ای در این شرایط می تواند موفق باشد كه توجه به خواسته ها و نیازهای مشتریان برپایه شرایط جدید را درك كند و برای آنها چاره اتخاذ كند.
این كارشناس اقتصادی افزود: كاهش هزینه های غیرضروری و قیمت گذاری مناسب همچون راهكارهای اولیه ای است كه برای پیشگیری از افزایش قیمت ها و توجه به خواسته مشتریان باید در دستور كار بنگاه های اقتصادی باشد و این در شرایطی است كه باید توجه گردد در این دوران، كیفیت محصولات به جهت كاهش قیمت اصلا كاهش نیابد.
افشار به تحلیل رفتار مصرف كنندگان در دوران ركود پرداخت و اظهار داشت: به علت مشكلات اقتصادی، امكان دارد برخی خریدها به زمان دیگری موكول گردد یا با كالاهای ارزان تر جایگزین شود، ازاین رو بنگاه های اقتصادی موفق، با اتخاذ تصمیم های استراتژیك، باید تلاش كنند تا ضمن حفظ كیفیت، شرایطی را پدید آورند كه بازار را از دست ندهد.
وی اضافه كرد: باید توجه كرد كه حتی در شرایط ركود هم خرید كردن متوقف نمی گردد، بلكه شیوه خرج كردن مصرف كنندگان تغییر می كند و بنابراین هر سازمان موفق باید با بررسی دقیق بازار، این تغییر رفتار را بررسی و برپایه آن اقدام نماید.
این مدیر صنعتی اظهار داشت: درست است كه در دوران ركود، معادلات بازار با تغییراتی روبرو می شود و عملا شاهد رقابت شدیدتر هستیم، اما این شرایط هم می تواند فرصت هایی را پدید آورد و از یك سو بنگاه های اقتصادی به دانش روز روی آورند و از تجربیات موفق بهره ببرند كه در نهایت به قوی تر شدن مجموعه اقتصادی كشور می انجامد و از جانب دیگر بازارهای جدید مورد توجه قرار می گیرد.
افشار افزود: توجه به بازارهای خارجی و صادرات، یكی از سیاست های موفقی است كه در دوران ركود می تواند تهدیدها را به فرصت تبدیل كند.
وی با اشاره به اینكه در دوران ركود، مصرف كنندگان به علت شرایط اقتصادی بیشتر به دنبال كمترین قیمت و بالاترین كیفیت هستند، اظهار نمود: مدیریت قیمت گذاری و عرضه گزارش به مصرف كنندگان درمورد درك شرایط جدید و اتخاذ سیاست های حمایتی از مصرف كنندگان، می تواند اعتماد دو طرفه تولید و مصرف را رقم بزند.
افشار اظهار نمود: البته به این نكته هم در بازاریابی باید توجه كرد، همیشه لازم نیست از بهای قیمت كالا یا خدمات كاسته شود، بلكه می توان با بهره گیری از روش های دیگر مثل تخفیف برای خرید بیشتر كالا یا خدمات، خواسته مصرف كنندگان تامین گردد.
وی اظهار داشت: شرایط ركود اقتصادی، بطور قطع شرایط مطلوبی نیست، اما با بهره گیری از دانش و تجربه كارآمد، می توان این شرایط را بگونه ای مدیریت كرد كه تهدیدها به فرصت تبدیل شوند.



1398/09/08
18:12:55
5.0 / 5
3940
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است