ذخایر ارزی تركیه كم شد

ذخایر ارزی تركیه كم شد به گزارش سیب پال ذخایر طلا و ارز تركیه به حدود ۱۰۱ میلیارد دلار رسید.


به گزارش سیب پال به نقل از خبرگزاری آناتولی تركیه، ذخایر طلا و ارز این كشور تا آخر ماه سپتامبر به ۱۰۱.۱ میلیارد دلار رسیده است كه این رقم در مقایسه با رقم مشابه ماه قبل ۰.۴ درصد كاهش داشته است.
طبق اعلام بانك مركزی تركیه، میزان ذخایر ارزی این كشور در ماه سپتامبر با ۰.۸ درصد كاهش نسبت به ماه قبل به ۷۳.۸ میلیارد دلار رسیده است اما طی همین مدت حجم ذخایر طلای تركیه تقویت شده و با ۰.۶ درصد افزایش به ۲۵.۹ میلیارد دلار بالغ شده است.
هر چند ذخایر طلا و ارز تركیه در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل با كاهش بیشتری روبرو شده اما این رقم در مقایسه با سپتامبر سال قبل ۱۹ درصد افزایش پیدا كرده است. در سپتامبر ۲۰۱۸ ذخایر طلا و ارز تركیه با كاهش به ۸۴.۷ میلیارد دلار در یكی از پایین ترین سطوح ۵ سال گذشته خود قرار گرفته بود.
در دو سال گذشته اقتصاد تركیه به علت تداوم جنگ داخلی در سوریه، مناقشه با آمریكا و بحران ارزی گرفتار نوسانات زیادی شده است. به دنبال حمله نظامی تركیه به مواضع نیروهای كرد در شمال سوریه، امریكا تحریم هایی ضد تركیه اعمال كرد كه به سرعت منجر به ریزش لیر شد با این وجود به تازگی با توقف این عملیات، واشنگتن تحریم ها و تعرفه اضافی بر فولاد وارداتی خود از تركیه را لغو نمود.
ارهان اصلان اوغلو، استاد دانشگاه " پیری ریس" اظهار داشت: دستاوردهای دیپلماتیك حاصل شده در ایام اخیر احیانا سبب ورود اقتصاد تركیه به دوره ثبات جدیدی خواهد شد. ریسك های خارجی به طرز محسوسی كاهش پیدا كرده اند.
انتظار می رود با عنایت به كاهش تورم در تركیه، روند تقویت ذخایر ارزی شدت بگیرد. بانك مركزی این كشور هفته گذشته تصمیم گرفت نرخ بهره را از ۱۶.۵ درصد به ۱۴ درصد كم كند.
به قول بوزكورت آرگان، مدیر مطالعات تجارت چند جانبه تركیه، به نظر می آید اقتصاد تركیه در حال بازگشت به وضعیت عادی است.



1398/08/05
22:25:58
5.0 / 5
3864
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۴ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است