جزئیات بیكاری در ایران، افزایش ۸۴۴ هزار نفری شاغلان

جزئیات بیكاری در ایران، افزایش ۸۴۴ هزار نفری شاغلان سیب پال: در تابستان سال جاری همراه با كاهش نرخ بیكاری، تعداد بیكاران به دو میلیون و 894 هزار نفر ركاهش یافته و بر تعداد شاغلان 844 هزار نفر افزوده شده است.



به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، مركز آمار نتایج طرح آمارگیری نیروی كار درتابستان سال ۱۳۹۸ منتشر كرد، اما با تغییر شاخص همراه بود؛ بطوریكه از گذشته جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر را مورد بررسی قرار می داد كه برای تابستان امسال به جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر تغییر كرده است.

این در حالی است كه توضیح مركز آمار در این رابطه از این مقرر است كه بر طبق بررسی های به عمل آمده، به سبب تحولات اجتماعی در زمینه سن ورود به بازار كار در سال های اخیر در كشورهای مختلف حداقل سن ۱۵ سال، جهت بررسی فاكتورهای كلیدی بازار كار در نظر گرفته شده است؛ بدین جهت به سبب تحولات مشابه در ایران، از این پس فاكتورهای عمده بازار كار كشور بر طبق جمعیت ۱۵ ساله و بیش تر محاسبه و ارائه خواهد شد.

بررسی جزئیات نرخ بیكاری تابستان بین افراد ۱۵ ساله و بیش تر نشان داده است كه ۱۰.۵ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیكار)، بیكار بوده اند كه این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال حدود ۱.۸ درصد كاهش یافته است. تعداد بیكاران در تابستان حدود دو میلیون و ۸۹۴ هزار نفر گزارش شده است.

همچنین ۴۴.۹ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیش تر از نظر اقتصادی فعال بوده اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیكاران قرار گرفته اند. جمعیت شاغلین ۱۵ ساله و بیشتر در این فصل ۲۴ میلیون و ۷۵۱ هزار نفر بوده كه نسبت به فصل مشابه سال قبل ۸۴۴ هزار نفر افزایش داشته است.

تغییرات نرخ مشاركت اقتصادی نیز از آن حكایت می كند كه این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۳۹۷) ۰.۲ درصد افزایش داشته است.

نرخ بیكاری در میان رده های مختلف سنی

نرخ بیكاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله از آن حكایت می كند كه ۲۶.۱ درصد از فعالان این گروه سنی در تابستان ۱۳۹۸ بیكار بوده اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیكاری این افراد نشان می دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (تابستان ۱۳۹۷) ۱.۱ درصد كاهش یافته است.

بررسی نرخ بیكاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله نیز نشان داده است كه در تابستان ۱۳۹۸، ۱۷.۹ درصد از جمعیت فعال این گروه سنی بیكار بوده اند. این در شرایطی است كه تغییرات فصلی نرخ بیكاری این افراد نشان داده است این نرخ نسبت به تابستان ۱۳۹۷، به میزان دو درصد كاهش یافته است.

۸.۸ درصد شاغلان كمتر از ۴۴ ساعت كار می كنند

بررسی سهم اشتغال ناقص جمعیت ۱۵ ساله و بیش تر نشان داده است كه در تابستان ۱۳۹۸، ۸.۸ درصد جمعیت شاغل، به دلیلهای اقتصادی (فصل غیركاری، ركود كاری، پیدا نكردن كار با ساعت بیش تر و…) كم تر از ۴۴ ساعت در هفته كار كرده و آماده برای انجام كار اضافی بوده اند.

این در حالی است كه ۴۰.۷ درصد از شاغلین ۱۵ ساله و بیش تر، ۴۹ ساعت و بیشتر در هفته كار كرده اند.
بررسی اشتغال در بخش های عمده اقتصادی نشان داده است كه درتابستان ۱۳۹۸، بخش خدمات با ۴۹.۱ درصد بیش­ ترین سهم اشتغال را به خود مختص كرده است. در مراتب بعدی بخش های صنعت با ۳۲ درصد و كشاورزی با ۱۹ درصد قرار دارند.





منبع:

1398/07/15
23:50:33
5.0 / 5
4061
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , خدمات , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است