اختلاف وزنی برای ترخیص كالا از گمرك حل شد

اختلاف وزنی برای ترخیص كالا از گمرك حل شد سیب پال: سرانجام پس از رایزنی های انجام شده بین دستگاه های مربوطه در ارتباط با اختلاف وزنی كالاهای وارداتی در هنگام ترخیص این معضل حل و فصل شد و ازاین پس تلورانس وزنی 1.5 درصد برای كالاهای فله و اساسی و همین طور سه درصد برای سایر كالاها مورد پذیرش قرار می گیرد.



به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، از حدود سه ماه پیش و با هماهنگی بین دستگاه ها همچون گمرك، وزارت اقتصاد، صنعت و معدن و تجارت، راه و شهرسازی و بانك مركزی راهكارهایی در امتداد كاهش رسوب كالا در گمركات و بنادر ارائه و بخش نامه هایی در این زمینه صادر شد.

یكی از مسائلی كه باعث شده بود پرونده های بسیاری درباب رفع تعهدات ارزی شكل گرفته و در رسوب كالاها اثرگذار بود به تلورانس وزنی كالاهای وارداتی از زمانی كه در گمركات و یا بنادر انبار می شوند تا هنگام ترخیص بر می گشت؛ بطوریكه ممكن بود به سبب شرایط جوی یا نوع كالا وزن آنها گرفتار تغییر شده و در هنگام ترخیص با وزن اولیه متفاوت باشد.

بر این اساس گمرك پیشنهاداتی برای حل این مشكل داشت كه در مرداد ماه سال جاری در جلسه ستاد تنظیم بازار مورد پذیرش قرار گرفت و قرار شد تا یك و نیم درصد فلورانس وزنی برای كالاهای اساسی، ضروری و فله و همین طور سه درصد برای سایر كالاها اعمال شود.

این در حالی است كه بتازگی طبق گمرك طی بخشنامه ای دستورالعمل مربوط به تلورانس وزنی كالاها كه مورد تصویب قرار گرفته را صادر و در دستور كار قر ار داده است.

طبق اعلام گمرك با عنایت به مشكلات زیادی كه مربوط به رفع تعهدات ارزی ناشی از اختلاف وزن پروانه های وارداتی وجود داشته به منظور تسهیل در پروسه تجارت فرامرزی در مورد اختلاف و تلورانس وزنی مجاز، قرار بر این شد تا در مورد ۲۵ گروه كالایی و به تعداد حدود ۸۰۰ ردیف تعرفه، نسبت به پذیرش تلورانس وزنی یك و نیم درصد برای كالاهای فله و همین طور كالاهای اساسی و ضروری اقدام گردد كه در مورد سایر كالاها حداكثر سه درصد فلورانس وزنی قابل پذیرش است. البته كالاهایی كه معیار سنجش آنها وزنی است را دربر نمی گیرد.

بر اساس این دستورالعمل پذیرش تلورانس وزنی بالاتر از میزان اعلام شده برای بعضی از كالاهای خاص همچون خمیر كاغذ فقط با بیان رسمی دفتر واردات گمرك به بانك مركزی صورت خواهد گرفت.

همچنین وزارت صمت، گمرك و بانك مركزی موظف شدند نسبت به تامین و تسری فلورانس های اعلام شده به كلیه پرونده های در جریان رسیدگی كه هنوز رفع تعهد ارزی برای آنها انجام نشده اقدام نمایند.





منبع:

1398/07/09
14:22:58
5.0 / 5
3998
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , بازار , بانك
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۵
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است