در انتظار بودجه ای خاص!

در انتظار بودجه ای خاص! سیب پال: تدوین بودجه ای متفاوت برای سال آینده در حالی مطرح است كه تغییرات از چندی قبل شروع شده و باید در انتظار عملیاتی شدن و آثار آن بر وضعیت اقتصادی بود و دید كه آیا اعلام برنامه ها برای تغییرات بزرگ در بودجه از شعار خارج و اجرای بودجه ای خاص در دستور كار قرار خواهد گرفت یا اینكه مانند بعضی از اهداف تعیین شده در سال های قبل روی كاغذ باقی می ماند.



به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، شرایط خاص بین المللی و آثار آن بر وضعیت بودجه ای در سال های اخیر سبب شد تا خواسته یا ناخواسته دولت بطور جدی تری اصلاح وضعیت درآمد و هزینه خود و ایجاد راهكارهای جدید را در پیش بگیرد.

كاهش درآمدهای نفتی بیشتر از آنچه كه در بودجه امسال پیش بینی شده بود در نهایت به اصلاح منابع و مصارف منتهی شد، براین اساس با عنایت به شرایط پیش رو از مدت ها قبل تدوین بودجه ای متفاوت از سال جاری با اصلاح ساختاری خصوصاً در بخش های درآمدی و هزینه ای مورد توجه بوده و بتازگی در بخشنامه بودجه كه از طرف رئیس جمهور ابلاغ گردید نیز بر آن تاكید گردیده است.

بخشنامه بودجه سال آینده حداقل در ظاهر ماجرا متفاوت از سال جاری است؛ بطوریكه در یك صفحه خلاصه شده و رویكرد اصلی بر اساس رشد بلندمدت، ثبات سازی كوتاه مدت، پیشرفت متوازن، فراگیر و اصلاح ساختار دولت قرار گرفته و محورهای آن درآمدزایی پایدار، هزینه كرد كارا، ثبات اقتصاد، توسعه و عدالت و اصلاحات نهادی نظام بودجه ریزی است كه برپایه محورهای اصلی اصلاح ساختار بودجه اعلام شده است.

این در حالی است كه در بخشنامه سال قبل كه در هشت صفحه انتشار یافته بود، رویكردها بر اساس حفظ ثبات اقتصادی، مهار تورم، صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم و تامین معیشت مردم بود و بر حفظ انضباط مالی، تجهیز منابع عمومی غیرنفتی، ممانعت از فرار مالیاتی توجه داشت.

در بودجه سال آینده در كنار اصلاح ساختار بودجه موضوع بودجه شركت های دولتی متفاوت از سال جاری و گذشته است؛ به شكلی كه برای نخستین بار مقرر است بودجه این شركت ها پیش از ارائه لایحه بودجه به مجلس اعلام و با همكاری سازمان حسابررسی بررسی شود.

یكی دیگر از موارد مهمی كه در بودجه سال آینده مقرر است اجرایی شود خروج نفت از هزینه های جاری دولت است و باید منابع ناشی از نفت فقط به سمت بودجه های عمرانی حركت داده شود.

از این رو دولت منابع جدیدی را برای سال آینده به بودجه اضافه خواهدنمود كه در اهم آن افزایش منابع مالیاتی با جلوگیری از فرارهای مالیاتی و همین طور افزایش پایه های جدید همچون مالیات بر عایدی سرمایه قرار دارد.

اما یك سوژه مهم در تامین منابع بودجه سال آینده به احتمال حذف یارانه های پنهان برمی گردد كه سالانه بالغ بر ۹۰۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است و قرار بود امسال نیز این اصلاحاتی در این رابطه صورت گیرد كه ظاهرا اتفاق نیفتاد و بعید نیست كه در سال آینده اگر مجلس با پیشنهادهای دولت موافقت كند اجرایی شود.

كاهش تعداد دستگاه ها در بودجه نیز مورد توجه است كه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ تعداد دستگاه ها بطور قابل توجهی كاهش پیدا كرده و دیگر آن لایحه طولانی خبری نیست و زیرمجموعه دستگاه ها بسیار محدود شده است.

در مجموع دولتی ها در چند ماه گذشته بارها از بودجه متفاوت در سال ۱۳۹۹ سخن گفتند و هنوز لایحه ای تدوین نشده كه جزئیات آن بیان كننده تفاوت در بودجه باشد ولی به هر ترتیب انتظار این است كه هر برنامه و هدفی كه در بخشنامه و یا لایحه و در نهایت قانون مصوب می شود به مرحله ی اجرا برسد و تدوین كنندگان گزارشی از عملیاتی شدن برنامه های هدف گذاری شده در بودجه سالجاری همچون انضباط مالی، ممانعت از فرار مالیاتی، مهار تورم، ثبات اقتصادی و... ارائه نمایند.





منبع:

1398/07/08
20:46:22
5.0 / 5
3584
تگهای خبر: اقتصاد , تولید , دستگاه , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است