فشار كمرشكن نرخ بهره منفی برای بانكهای اروپایی

فشار كمرشكن نرخ بهره منفی برای بانكهای اروپایی سیب پال: واحد اطلاعات اكونومیست آگهی داد صنعت بانكداری اروپا با ریسك بزرگی روبه رو شده است.


به گزارش سیب پال به نقل از سی ان بی سی، بانك مركزی اروپا چندی قبل با كاهش مجدد نرخ بهره به منظور تقویت رشد اقتصادی منطقه یورو موافق كرد و نرخ بهره در این منطقه پولی با رسیدن به منفی ۰.۵ درصد در پایین ترین سطح تاریخ خود از زمان تشكیل منطقه پولی یورو قرار گرفت.
واحد اطلاعات اكونومیست در گزارشی به مقامات بانك مركزی اروپا آگهی داده است كه تداوم روند فعلی بانكهای اروپایی را با ریسك های بسیار جدی مواجه خواهدنمود. سیمون باپتیست، مدیر ارشد این موسسه اظهار داشت: فكر می كنم حالا سوالات زیادی پیرامون سودآوری فعالیت بانكهای اروپایی به وجود آمده است.
نرخ بهره در منطقه یورو از سال ۲۰۱۲ به صفر درصد كم شد و اولین بار در سال ۲۰۱۴ وارد محدوده منفی شد. واحد اطلاعات اكونومیست آگهی داده است كه نرخ بهره منفی به ضرر وام دهندگان خواهد بود و توانایی بانك ها برای سودآور ماندن را خدشه دار می كند. این گزارش در ادامه آگهی داده است كه نرخ بهره منفی برای مدت طولانی موجب ایجاد تغییرات بنیادین در كسب و كارها خواهد شد.
مقرر است بانك مركزی اروپا در هر ماه ۲۰ میلیارد یورو اوراق قرضه دولتی را خریداری كند تا راه را برای تقویت رشد اقتصادی در سطح منطقه یورو هموار كند. این بسته فرا تر از حد انتظار، احیانا بانكهای مركزی ژاپن و آمریكا را نیز مجبور خواهدنمود كه سیاست های مشابهی را در پیش بگیرند.
ماریو دراگی، رئیس بانك مركزی اروپا گفته است كه كاهش مجدد نرخ بهره موجب ازادسازی قسمتی از نقدینگی مازاد بانك ها به سمت بازار خواهد شد اما به عقیده اكونومیستف این اقدام موجب كاهش حاشیه سود آنها خواهد شد.
بنظر می رسد با عنایت به درپیش بودن برگزیت و كاهش رشد اقتصادی اعضای مهم منطقه یورو نظیر آلمان و ایتالیا و رشد ضعیف سایر اعضا نظیر فرانسه و اسپانیا، كار بانك مركزی برای احیای رشد بسیار دشوار خواهد بود.




منبع:

1398/06/29
13:32:20
5.0 / 5
3843
تگهای خبر: اقتصاد , بازار , بانك , بانك مركزی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است