یك كارشناس:

قانون تجارت عجولانه تغییر كند كل روابط اقتصادی زیر سوال می رود

قانون تجارت عجولانه تغییر كند كل روابط اقتصادی زیر سوال می رود سیب پال: لایحه تجارت یكی از بنیادی ترین قوانین در حوزه اقتصادی می باشد كه در صورت تصویب كامل تاثیرات شگرفی بر فضای اقتصادی همچون روابط اقتصادی خواهد گذاشت؛ با این وجود یك اقتصاددان معتقد می باشد این تغییر و تحولات بسیار سریع انجام شده و به سبب تفسیرهای مختلفی كه از آن می شود، می تواند موجب ایجاد اختلالاتی در كل فضای اقتصادی شود.


به گزارش سیب پال به نقل از ایسنا، این روزها مجلس شورای اسلامی مشغول بررسی یكی از بنیادی ترین قوانین اقتصادی كشور یعنی "قانون تجارت" است. این قانون كه شامل بیشتر از ۱۳۰۰ ماده قانونی می باشد مرجع خیلی از روابط و سازكارهای فعلی اقتصادی همچون قوانین كار است؛ قانون تجارت فعلی ایران در سال ۱۳۱۱ و به تاسی از قوانین تجاری فرانسه وضع شده است. در این زمینه یك اقتصاددان به بررسی وضعیت این تغییر و تحولات در قانون تجارت و اثرات آن بر اقتصاد كشور می پردازد.

قانون تجارت را عجولانه تصویب نكنید!
ایمان اسلامیان با اشاره اصلاح چندباره قانون تجارت در پس از انقلاب اظهار نمود: پس از چندین مرحله و اقدام برای تغییر این قانون بالاخره در مجلس فعلی این قانون مورد بررسی قرار گرفته است. قانون تجارت خیلی از روابط كاری بین افراد و سازمان ها را تعیین می كند. روابط اقتصادی بین افراد و مالكیت دو بعد مهم این قانون هستند؛ در بحث مالكیت باید این نكته را در نظر داشت كه نهاد مهمی مانند مالكیت به هر شكلی به قانون تبدیل گردد مبنای پیشرفت و توسعه كشور را تعیین می كند.
این اقتصاددان با تاكید بر این كه پروسه تایید و تصویب قوانین تجارت در همه جای دنیا با حوصله و در یك پروسه طولانی مدت انجام می شود، اظهار نمود: یك مساله مهم در قانون تجارت این است كه این نوع قوانین به هیچ وجه نباید تفسیرپذیر باشند چرا تفسیرپذیری موجب تزلزل و تردید در روابط اقتصادی خواهد شد، این در شرایطی است كه از همین حالا فعالان اقتصادی نسبت به تغییر مواد این قانون موضع گرفته و آنرا عاملی برای ایجاد اختلافات اقتصادی ارزیابی می كنند.

تغییر بیشتر از ۱۳۰۰ ماده قانونی را نباید در چند روز تصویب كرد
وی در ادامه با اشاره به روند بررسی قانون تجارت در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: هم اكنون قانون تجارت در حال تغییر و نه اصلاح است این به معنای تغییر در بیشتر از ۱۳۰۰ ماده قانونی خواهد بود كه مقرر است ظرف تنها چند روز به تصویب برسد.
اسلامیان با تاكید بر لزوم تعامل با نهادهای خصوصی و نیمه خصوصی برای تدوین قانون تجارت افزود: هم اكنون انجام تغییرات موجب ایجاد یك فضای ابهام و تردید در میان فعالان بخش خصوصی شده است و بیشتر آنها نگاه مثبتی به این قانون ندارند در صورتیكه قبل از این همین اقشار بر لزوم تغییر قانون تجارت تاكید می كردند، اما چون در تغییرات جدید نظرسنجی ها و مقدمات لازم انجام نشده است همان منتقدان پیشین حالا در مقابل تغییر قانون تجارت موضع گرفته اند.

قانون تجارت قانون "مادر" است
این اقتصاددان با تاكید بر اثرگذاری بالای تغییر در قوانین "مادر" مانند "قانون تجارت" بر روابط اقتصادی كشور اظهار داشت: قبل از هرچیز باید اهتمام می شد كه این تغییرات به صورت تطبیقی مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتیكه بنظر می رسد چنین اقدامات مطالعاتی انجام نشده و همین مساله نیز موجب نگرانی افكار عمومی هم شده است.
وی با اشاره به شكنندگی فضای كاری فعلی در اقتصاد اظهار داشت كه اگر قانون تجارت ابلاغ شود همه چیز را تحت تاثیر قرار خواهد داد و بدین سبب طی نكردن فرآیندهای لازم در قانون تجارت می تواند موجب جوانمرگی این قانون و بروز مشكلاتی در روابط اقتصادی شود.

قانون تجارت تفسیر شود مشكلات شروع می شوند
او با انتقاد از تفسیرپذیری در مواد تغییر یافته قانون جدید تجارت افزود: معمولا قوانین وضع شده پس از آن كه وارد مراحل اجرایی می شوند، گرفتار ابهامات و ایراداتی می شوند اما قانون فعلی تجارت در مرحله ی تدوین موجب گمانه زنی ها و تفسیرهای مختلفی شده است كه می تواند موجب به وجود آمدن مشكلات زیادی در آینده شود.
اسلامیان با اشاره به مرجع بودن قانون تجارت در فضای قوانین اقتصادی كشور اظهار داشت كه خیلی از روابط قراردادی بین كارفرمایان و كاركنان، شركا و شركت ها مبتنی بر قانون تجارت است كه این مساله نشان دهنده ابعاد وسیع قانون تجارت است.




منبع:

1398/06/19
22:59:55
5.0 / 5
3747
تگهای خبر: ارز , اقتصاد , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین مطالب مرتبط در سیب پال
نظرات بینندگان سیب پال در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳
سیب پال sibPal

سیب پال

اخبار اقتصادی

sibpal.ir - حقوق مالکیتی سایت سیب پال محفوظ است